Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dagstur till Champagne

jrick

Medlem
Ska ner med ett gäng grabbar och kolla Sverige-Irland i Paris. Vi tänkte då ta en dagstur med tåg till Champagne, besöka en producent på förmiddagen, äta en bättre lunch, besöka en producent till och sen åka tillbaka till Paris. Jag är inte alls särskilt insatt i hur avstånden är i Champagne men jag har förstått att det med tåg bör ta mindre än en timme till Reims och Epernay.

Jag skulle vara jättetacksam om ni ville hjälpa mig med:

  • Epernay, Reims eller någon annan station att gå av tåget på?
  • Tänkbara producenter? Gärna ett större hus för den första och lite mer personlig odlare för den andra för lite kul kontrast.
  • Kan man ta sig till och från producenter med taxi och köra lunchen inne i någon av städerna/byarna? Slipper gärna stök med att hyra bil och leta sig fram.
  • Bra tips på lunchrestaurang?
  • Är lördag en dum dag att göra en sån här dagstripp?
Jag är absolut beredd att försöka boka producenter i förväg, åtminstone om de har mail och inte propsar på att det ska skrivas på franska...

Tack på förhand för eventuella svar.
 
Trådskapare
jrick

jrick

Medlem
77 visningar och ingen som hade något att säga om någon av punkterna? Jag vet att man inte kan begära att andra ska lägga sin tid och kraft på att svara på beställning men jag vore oerhört tacksam för lite input om så bara på enstaka punkter. Tack på förhand!
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Tjenare!
-Har ni bara en dag låter det som att ni ska satsa på att ta tåget direkt till Epernay och köra två besök där. Vilka hus man ska satsa på som ligger i byn kanske @magnum kan svara på?

Jag fick en del tips om Epernay i den här tråden som kanske kan vara till nytta. Bistrot le 7 skall vara väl värt ett besök, kanske kan sikta på en lunch eller tidig middag där?

EDIT: Vad gäller storhus så skall väl Moêt vara de som har den absolut mest sevärda källaren i Epernay
 
Last edited:

magnum

Epernay, Frankrike
Absolut skall ni besöka Epernay och Moet, taxi till Cramant boka besök hos Diebolt -Vallois och Bonnaire (gångavstånd) två fantasiska odlare med olika stil på sina champagner taxi vidare till Avize och lunch på Lesavises. Väljer ni att äta lunch i Epernay är som @Emanuel skriver Brasseri 7 det bästa alternativet.
 
Trådskapare
jrick

jrick

Medlem
Absolut skall ni besöka Epernay och Moet, taxi till Cramant boka besök hos Diebolt -Vallois och Bonnaire (gångavstånd) två fantasiska odlare med olika stil på sina champagner taxi vidare till Avize och lunch på Lesavises. Väljer ni att äta lunch i Epernay är som @Emanuel skriver Brasseri 7 det bästa alternativet.
Tack båda @Emanuel @magnum perfekta tips! Är det gott om taxi i Epernay?
 
Trådskapare
jrick

jrick

Medlem
Det var ju inga problem alls att boka in sig på Bonnaire och Diebolt-Vallois. Men jag bokade besök med bara en timme mellan och nu börjar jag få lite ångest att det ska vara för kort tid? På grund av tågtider var det enda sättet att hinna två besök efter lunch men det kanske var dumt och jag borde kanske istället ta det ena före och det andra efter lunch? @magnum
 

chambertin

Medlem
Det var ju inga problem alls att boka in sig på Bonnaire och Diebolt-Vallois. Men jag bokade besök med bara en timme mellan och nu börjar jag få lite ångest att det ska vara för kort tid? På grund av tågtider var det enda sättet att hinna två besök efter lunch men det kanske var dumt och jag borde kanske istället ta det ena före och det andra efter lunch? @magnum
Diebolt-Vallois kan du nog hinna på 1h men det är kanske inte så artigt och det brukar vara ganska gemytliga besök där och skall du handla lite också så räkna med 2h.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Det var ju inga problem alls att boka in sig på Bonnaire och Diebolt-Vallois. Men jag bokade besök med bara en timme mellan och nu börjar jag få lite ångest att det ska vara för kort tid? På grund av tågtider var det enda sättet att hinna två besök efter lunch men det kanske var dumt och jag borde kanske istället ta det ena före och det andra efter lunch? @magnum
Nu har du den tid du har! Kom lite innan till ditt första besök och llite senare till ditt andra besök!! finns ingen dom räknar med att du skall komma precis. Tar ca 7 min att gå mellan dem. Hoppas ni får en trevlig dag.
 
Jag skulle rekommendera att kolla upp Brasserie La Banque i Epernay. Osäker om de har öppet för lunch, men bra. När jag var där för några år sedan så gillade jag det faktiskt bättre än Brasserie 7 som tidigare nämnts i denna tråd.
 

MartinE

Medlem
Jag skulle rekommendera att kolla upp Brasserie La Banque i Epernay. Osäker om de har öppet för lunch, men bra. När jag var där för några år sedan så gillade jag det faktiskt bättre än Brasserie 7 som tidigare nämnts i denna tråd.
La Banque är ett trevligt ställe med ett hyggligt utbud champagne på glas, men jag tycker att nivån på maten är klart ojämn. Då är Bistrot le 7 ett klart bättre alternativ. Men det bästa lunchstället i krokarna är tveklöst Hostellerie La Briqueterie (*) i Vinay (direkt söder om Épernay och i princip på vägen mot Cramant)! Deras lunch är dessutom riktigt prisvärd.
 

Fredrik L

Medlem
Kidnappar tråden för att höra om det finns någon som kan tipsa om något ställe i Epernay som kan tänkas visa matchen Sverige-Belgien på storskärm. Kommer att tillbringa en dag i Epernay på väg söderut, och tycker att det vore kul att se matchen på lokal, istället för på ett trist hotellrum. Om man sedan kunde få dricka champagne samtidigt så vore ju det en stor lycka.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Kidnappar tråden för att höra om det finns någon som kan tipsa om något ställe i Epernay som kan tänkas visa matchen Sverige-Belgien på storskärm. Kommer att tillbringa en dag i Epernay på väg söderut, och tycker att det vore kul att se matchen på lokal, istället för på ett trist hotellrum. Om man sedan kunde få dricka champagne samtidigt så vore ju det en stor lycka.
Brasseri Le Central kommer visa matcherna. Dom har även lite champagne!
 
Toppen