Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Resa till Champagne 17-21 April

Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
(tror dock att hon enbart pratar franska men är inte helt säker)
Kanske bäst att tillägga att pinsamt nog så är det ingen av oss som reser som ens klarar köksfranskan. :(
french.jpg

Däremot har jag sett den här videon flera gånger för att förbereda mig något i alla fall:
 

Martin Berggren

Bad santa
Vad gäller käk så tycker jag Les Crayeres är Reims (sannolikt hela Champagnes?) bästa restaurang , bättre än Assiette Champenoise, i motsats till vad michelinstjärnorna indikerar. Enorm vinlista.

Les Crayeres har en habil bistro som heter något i stil med Le Jardin de Crayeres. Bara att se egendomen och parken är värt ett besök.

Sen måste jag tipsa om Glue Pot mitt i Reims. En till synes oansenlig engelsk pub men med en grym vinlista och bra käk.

Les Caves du Forum är min favoritvinbutik i Reims. Bra urval odlarskumpa och massvis med annat kul från hela Frankrike.
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Vad gäller käk så tycker jag Les Crayeres är Reims (sannolikt hela Champagnes?) bästa restaurang , bättre än Assiette Champenoise, i motsats till vad michelinstjärnorna indikerar. Enorm vinlista.

Les Crayeres har en habil bistro som heter något i stil med Le Jardin de Crayeres. Bara att se egendomen och parken är värt ett besök.

Sen måste jag tipsa om Glue Pot mitt i Reims. En till synes oansenlig engelsk pub men med en grym vinlista och bra käk.

Les Caves du Forum är min favoritvinbutik i Reims. Bra urval odlarskumpa och massvis med annat kul från hela Frankrike.
+1
Tips på bra bistro uppskattas stort, hade aldrig på egen hand gissat på att en engelsk pub kan leverera bra mat eller för den delen en vinlista:)
-Låter som en bra mjukstart på fredagen när vi landar och att Les Crayeres kanske skall betänkas som ett alternativ till Assiette Champenoise på lördagen.
EDIT:
Nämen sedär, Les Crayéres har också en piffig hemsida gjord i Flash :)
 

sunqan

Vinös
+1
Tips på bra bistro uppskattas stort, hade aldrig på egen hand gissat på att en engelsk pub kan leverera bra mat eller för den delen en vinlista:)
-Låter som en bra mjukstart på fredagen när vi landar och att Les Crayeres kanske skall betänkas som ett alternativ till Assiette Champenoise på lördagen.
EDIT:
Nämen sedär, Les Crayéres har också en piffig hemsida gjord i Flash :)
Det är ju ett jättebra sätt att slippa att turister slösurfar in från mobilen och bara droppar in helt spontant. (svart i rutan :))
 

magnum

Epernay, Frankrike
Jag inser att;
a) -Jag genast vill sitta på deras terrass och dricka något gott
och
b) Jag är glad att det inte är jag som klipper gräset.
Om inget är hugget i sten...... Les Crayeres bör vara första valet!
Glue Pot är väldigt bra, själv gillar jag @postrophe, @MartinE var väl nöjd och belåten med GP (kör en förkortning så jag verkar ung och ball:p).
 

MartinE

Medlem
Ja, jag håller med ovanstående talare. Glue Pot i Reims är ett överraskande trevligt vattenhål vilken eftermiddag som helst! Enkel men bra mat samt en trevlig vinlista! Här tillbringade jag två timmar med en Agrapart Minéral i höstas medan min sambo var ute och tittade på stan! :)

För övrigt när det gäller restauranger rekommenderar jag framförallt följande:

Hostellerie la Briqueterie i Vinay (en stjärna i GM, fantastisk miljö och mycket prisvärd lunch)
Le Grand Cerf i Montchenot (en stjärna i GM, på vägen mellan Reims och Épernay, nära Vilmart; dock livsfarlig parkering!)
Bistrot le 7 i Épernay (bakficka till enstjärniga Les Berceaux och i mitt tycke en trevligare restaurang)

Och så fullkomligt magiska L'Assiette Champenoise förstås! Les Crayères har jag dock inte varit på, så jag kan inte bedöma vilken som är bäst av dem.

När det gäller butiker i Reims håller jag med @Martin Berggren om att Les Caves du Forum är väldigt bra. Andra favoriter här är La Cave Colbert och Le Parvis. I Épernay rekommenderar jag framförallt Salvatori (billigast) och 520 (bäst utbud). Lilla Au 36 i Hautvillers är också värd ett besök! Hoppas du får en trevlig resa!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Le Grand Cerf i Montchenot (en stjärna i GM, på vägen mellan Reims och Épernay, nära Vilmart; dock livsfarlig parkering!)
Jo tack, jag minns hur jag och en kompis tvekade i rätt många minuter och fick avbryta flera försök innan vi lyckades backa ut!
Genomfarts 50-väg (många kör snarare 60-70) med något begränsad sikt pga böj i vägen och uppförsbacke på det.
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Ja, jag håller med ovanstående talare. Glue Pot i Reims är ett överraskande trevligt vattenhål vilken eftermiddag som helst! Enkel men bra mat samt en trevlig vinlista! Här tillbringade jag två timmar med en Agrapart Minéral i höstas medan min sambo var ute och tittade på stan! :)

För övrigt när det gäller restauranger rekommenderar jag framförallt följande:

Hostellerie la Briqueterie i Vinay (en stjärna i GM, fantastisk miljö och mycket prisvärd lunch)
Le Grand Cerf i Montchenot (en stjärna i GM, på vägen mellan Reims och Épernay, nära Vilmart; dock livsfarlig parkering!)
Bistrot le 7 i Épernay (bakficka till enstjärniga Les Berceaux och i mitt tycke en trevligare restaurang)

Och så fullkomligt magiska L'Assiette Champenoise förstås! Les Crayères har jag dock inte varit på, så jag kan inte bedöma vilken som är bäst av dem.

När det gäller butiker i Reims håller jag med @Martin Berggren om att Les Caves du Forum är väldigt bra. Andra favoriter här är La Cave Colbert och Le Parvis. I Épernay rekommenderar jag framförallt Salvatori (billigast) och 520 (bäst utbud). Lilla Au 36 i Hautvillers är också värd ett besök! Hoppas du får en trevlig resa!
Grymt massa bra tips!

-Resan är nu bokad och det fick bli alla nätter i Reims för enkelhetens skull och för att jag inte vet hur upplägget kommer att se ut, nu inväntar jag svar från diverse producenter om och när de har tid så lite beroende på hur det ser ut så får jag fortsätta planeringen efter det...
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Hallå gott folk.
Någon som har bra koll på smidigt och inte allt för kostsamt sätt att skicka sina viner från Frankrike hem till dörren.

Hade ju varit ett alternativ till att släpa på flyget. Vi är ju fem pers så det lär ju bli en tio lådor minst tillsammans.

Jag riskerar förstås att åka på att betala svensk alkoholskatt men det är väl en risk man får ta för att slippa släpa...
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Liten uppdatering.

Nu har vi börjat få svar från producenterna och inte helt oväntat så verkar det tjurigt att få tid hos de mindre på lördagar men vi kanske får till en liten grejj hos Pommery på lördagen och så väntar vi på svar från några till.

Klara och bokade så här långt är:

Måndag
Selosse + Lunch
Paul Dethune
Legras & Haas

Tisdag fm
Vilmart
hemresa
 
Toppen