Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

datakrångel

hampus86

Medlem
Helt plötsligt så kraschade min dator, och går ej att starta upp. Får upp meny där jag får välja mellan startreparation eller starta windows normalt.
Normalt fugerar ej, datorn blinkar till och samma sida kommer upp igen. Startreparationen startar, men när den frågar efter operativsystem så är fältet helt blankt. Finns en knapp "läs in drivrutiner",och när jag trycker på den kommer ruta upp med texten: sätt i enhetens installationsmedia och klicka sedan OK för att välja drivrutin". Antar att skivan är installationsskivan, men vet ej hur och var jag ska välja drivrutin`?

trycker jag istället nästa går det att välja startreparation, systemåterställning mm, men går inte att använda då jag inte valt windows installation i föregående setg(den tomma rutan).

Vad i hela helvete ska jag göra?
 
SV: datakrångel

Välkommen till datorkrånglets enerverande värld! Vilken version av Windows är det? Hur gammal är datorn? Sådant kan ha betydelse.

Sådant här är jobbigt. Jävligt jobbigt. Vet tyvärr inte hur mycket jag kan hjälpa dig. Men, enhetens installationsmedia skulle kunna vara någon skiva med drivrutiner åt den optiska enheten (CD, DVD, Blue-Ray), eller Windows installationsskivan. Det är inte alltid dessa kommer på samma skiva.

Om jag vore som du så skulle jag googla efter något nätforum som har med sådant här att göra och sedan ställa frågan där. Ifall du har garanti/support kvar från säljaren kan du ju också vända dig dit. Vad jag kan säga är dock att sådant här inte alltför sällan är väldigt svårt att identifiera felkällan för. I värsta fall kan man få man blåsa ut datorn helt, d.v.s. formatera om hårddisken och sedan installera om Windows. Dock så förlorar man då all data som inte finns säkerhetskopierad till extern enhet. Jag vet, inget vidare kul.
 
Trådskapare
hampus86

hampus86

Medlem
SV: datakrångel

det är det värsta..har en helt ny 1 TB extern hårddisk som tyvärr kraschade dagen innan :p.
 
Toppen