Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

DBYOB finewines.se 2.0: The return of the comeback (Söndag 18/3)

Swedish

Medlem
Tänkte bara höra mig för om det finns något intresse för en Don't Bring Your Own Bottle (DBYOB) söndagen den 18/3 i södra Stockholm?

Vad är då en DBYOB? Det är lika enkelt och idiotiskt som det låter; man dyker upp och dricker och äter det som erbjuds... Fokus är mer på socialt pimplande än hardcore analys och poängsättning (kan låta läskigt för vissa...) och ligger väl egentligen närmare min syn på vindrickande.
Tanken är att köra det som en klassisk sensöndagslunch så typ vid 15.00 så att man inte pajar måndagen.
Hittills anmälda är:
@gece + bättre hälft
@Omar Khayyam
@Patrik Sellin
@Carinasomm
@thunberg
@Asplund (preliminärt)
@Bror (preliminärt)

Några personer till kan vi säkert klämma in. Låt oss säga 2-3 personer då folk har en tendens att hoppa av...

Så vad sägs?

VSS!!! (Våga sabba söndagen)
 
Trådskapare
S

Swedish

Medlem
Tack till alla inblandade för att ha gjort det här till en dräglig söndag...

DBYOBv2.1.jpg

"Lika bra att bli av med"

DBYOBv2.2.jpg

"Hitta fransosen"

DBYOBv2.3.jpg

"Hat och förakt"

DBYOBv2.4.jpg

"Hitta fransosen"

DBYOBv2.5.jpg

"Hitta fransosen"

DBYOBv2.6.jpg

"Viner som inte riktigt är som de borde vara aka. mitt bidrag till nästa BYOB"

DBYOBv2.7.jpg

"Måltidsdryck"

DBYOBv2.8.jpg

"On request aka. fyllekaja"
 

karl.1480

Medlem
Märkligt att du kallar den enda flighten med riktigt vin för ”hat och förakt”... Den borde snarare ha kallats ”vin jag önskar att jag förstod”.
 
Last edited:
Trådskapare
S

Swedish

Medlem
Märkligt att du kallar den enda flighten med riktigt vin för ”hat och förakt”... Den borde snarare ha kallats ”vin jag önskar att jag förstod”.
Det är ju som jag säger; vi måste ses oftare så du kan lära upp mig i "de sursträvas munflåddares förträfflighet"... Sen kommer dom ändå förbli italienska...:p
Som ett tecken på min välvilja så delade jag och @thunberg en Barolo 2000 till lunch idag...
 
Tack till alla inblandade för att ha gjort det här till en dräglig söndag...

Visa bifogad bild 12714
"Lika bra att bli av med"

Visa bifogad bild 12715
"Hitta fransosen"

Visa bifogad bild 12716
"Hat och förakt"

Visa bifogad bild 12717
"Hitta fransosen"

Visa bifogad bild 12718
"Hitta fransosen"

Visa bifogad bild 12720
"Viner som inte riktigt är som de borde vara aka. mitt bidrag till nästa BYOB"

Visa bifogad bild 12721
"Måltidsdryck"

Visa bifogad bild 12722
"On request aka. fyllekaja"
Fantastiskt trevlig eftermiddag! Mina favoriter: Reynvaan och Ampuis, följt av Domaine de la Cote och Ducru-Beaucaillou, Och med litet luft blev både Dunn och Brunellon riktigt riktigt bra, kanske till och med ännu bättre. Jag hade rätt höga tankar även om groffier, sami-odi och San Leonardo för att inte tala om ”matvinet”. Men kul att prova de andra också som alla var goda viner.

Pre-phylloxeran var kul att prova, och god, men också anledningen till att jag numer nöjer mig med att dricka vanliga instegs-rosson med inte jättemånga år på nacken: tycker kanske inte att det händer så jättemycket mer med vingårdslägesvulkanvinerna med några extra års lagring. Skumpa-trion var långt ifrån dålig men hängde inte riktigt med till de högsta höjderna. Och Terre de vertus 2008 var märkligt syra-fattig, skulle aldrig kunnat gissa släktskapet med den 2010 som släpptes i december. Ximenez-spinoza - som enligt en artikel jag hittade på vinbanken.se är ägarens söt-sura försök att dra i bevis att pedro ximenez är en mutation av Riesling - och det är inget jag kommer att leta ihjäl mig för att hitta.
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Tack till alla inblandade för att ha gjort det här till en dräglig söndag...

Visa bifogad bild 12714
"Lika bra att bli av med"

Visa bifogad bild 12715
"Hitta fransosen"

Visa bifogad bild 12716
"Hat och förakt"

Visa bifogad bild 12717
"Hitta fransosen"

Visa bifogad bild 12718
"Hitta fransosen"

Visa bifogad bild 12720
"Viner som inte riktigt är som de borde vara aka. mitt bidrag till nästa BYOB"

Visa bifogad bild 12721
"Måltidsdryck"

Visa bifogad bild 12722
"On request aka. fyllekaja"
Bjöds det på allt detta?
..........aaaaamenva.... Otroligt generöst. Hade plockat fransosen huru lätt som helst...;)
 
Toppen