Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

De bästa vinerna det gångna året (2016)

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Min topp 5 enligt CT:
1988 Château Figeac St. Émilion Grand Cru
2009 Domaine du Pégaü Châteauneuf-du-Pape Cuvée Réservée
2011 Château Montus Madiran La Tyre
2007 Capezzana Vin Santo di Carmignano Riserva
2006 Damien Hugot Champagne Grand Cru Blanc de Blancs
 

chambertin

Medlem
Svårt så klart med listor men några saker har ju fastnat som lite mer speciella än andra det här året
  • Alla Barolo från Accomasso med 2008 Riserva Rochette som höjdpunkten (tack @karl_ek som öppnade ögonen på mig för denna producent förra året)
  • 2000 Barolo Colonello från Aldo Conterno. Aldo Conterno gör mig ytterst sällan besviken och jag tycker framför allt om Colonello och Cicala.
  • Rosé-provningen hos @Sörplarn som visserligen bara bekräftade vad jag redan tyckte dvs att Selosse Rosé och Bolly Grand Année Rosé är BÄST !
  • Bästa champagne i år (och kanske den godaste jag druckit) var utan konkurrens en Lieux-dit från Selosse, "Sous-le-Mont" dvs hans BdN från Mareuil-sur-Aÿ. Tack @magnum för den upplevelsen !
  • Flera sanslöst bra Chardonnay:er hemma hos @Appel med 2014 By Farr, 2014 Marc Morey C-M 1er Crû "En Virondot" och 2013 Kongsgard som mina förstaval. Även 2015 Paul Cluver Seven Flags kvalar in bland dessa.
  • 2 * St.Henri Shiraz har det blivit också i är vilket inte gjort mig ledsen. 2006 och 2010 var årgångarna och så bra dom var !
  • På Pinot-sidan är det såklart svårt att toppa 1990 A.Rousseau Clos de Bèze och även om den här flaskan inte var den bästa jag druckit från domänen så var det ett underbart vin mitt i drickfönstret . Fler nya-världen Pinoter än Bourgogne har slunkit ner och 2013 Block 3 från Felton Road var en sådan som satte väldigt positiva avtryck.
  • Besöket hos Mullineux i Franschoek i höstas gjorde starka intryck och trion av terroirspecifika Chenin Blanc var en fröjd att dricka. Lite mer kärlek till 2014 Quartz än de två andra dock. Även deras söta 2015 Straw Wine var underbart gott med totalt kompromisslös syra och intensitet. Kommer att bli ett stort vin vad det lider.
  • En hel del god röd Bdx har det blivit men det som stack ut och presterade lite extra var 2009 Smith Haut Lafite. En av få Bdx 2009 under året som inte var knuten och tillknäppt.
 
Last edited:
M

Mouton

Sitter och funderar jag med på årets bästa ( samtidigt som jag smuttar på Ridge estate chardonnay 2012, den blir dock oplacerad) Detta är svårt, provat finns det många men det har man ju igentligen inte druckit ( 5 cl gurglande kan väl ändå inte räknas?) Så för mig blir nr 1, ch montrose 08 på Restuarant Prinsen. Självklart för upplevelsen och sällskapet, igentligen det enda som i slutänden räknas. Gott nytt på er, och tack för andra chans. Admin.........
 

jrick

Medlem
För mig var de bästa vinerna som jag drack under lugn och ro, hemma eller på restaurang:

Allemand Cornas Chaillot 2010 som min nummer ett 2016

Sedan utan inbördes ordning:
Cappellano Barolo Rupestris 2010
Giovanni Manzone Barolo Gramolere 2010
Pietro Rinaldi Barolo Monvigliero 2010
Vajra Barolo Bricco Delle Viole 2011
Domaine de Chassorney Volnay 2013
Ganevat Cuvée Florine 2013
Benoit Courault Les Guinechiens 2013
Duemani Suisassi 2010

Därefter utan inbördes ordning:
Hervé Souhaut Syrah 2012
Hervé Souhaut Syrah 2014
Dard & Ribo St Joseph Les Champs 2011
Dard & Ribo Crozes-Hermitage Les Rouges des Baties 2014
Domaine des Cavarodes Savagnin Ostrea Virgula 2013
Envinate Taganan Parcela Margalagua 2014
Cappellano Nebiolo d'Alba 2012
Foillard Morgon Cote du Py 2014
Cornelissen Contadino 2014
Bernaudeau Les Nourrisons 2014
Ganevat Les Grands Teppes Vielles Vignes 2012
Tissot Arbois La Mailloche 2012
Vietti Barolo Castiglione 2011
Domaine Roulot Bourgogne Blanc 2013
Gerard Boulay Sancerre La Cote 2013
COS Cerasuolo di Vittoria 2012

Därefter kommer 37 viner som väl egentligen lika gärna kunde ha kommit med på den andra listan, det här med en poäng hit eller dit är väldigt godtyckligt. Därför tänker jag nu att jag druckit väldigt många viner som jag är nöjd med men få toppar, så målet för 2017 måste bli att dricka fler viner som känns verkligt minnesvärda. Ett annat mål är iofs att köpa färre flaskor, i år blev det +130 i källarsaldot och nu ligger det flaskor lite överallt hemma...
 
Last edited:
2016 var året där Chardonnays storhet blev evident för mig.
Av de jag smakat:
Salon 1988(Magnum)
Roulout Charmès 2009
Antoine Jobard Charmès 2011
Pierre Boisson 2012
Coche Dury Puligny Montrachet les enseigneres 1998

Av de jag druckit:
Ganevat Les Chalasses VV 2011
Antoine Jobard En La Barre 2013
PYCM Abbaye de Morgeot 2014
och två viner som har öppnat mina sinnen för amerikanska chardonnayer på riktigt under senaste resan i USA:
Mayacamas 2014
Kistler 2014

Coche och PYCM måste jag nog tyvärr ändå anse var de största upplevelserna.

Bland de röda regerade bourgognerna och dessa två viner lämnade störst avtryck:
Trapet Latricieres-Chambertin 1998
Domaine Bizot Echezuex 2012 (Allt från Bizot har varit grymt ärligt talat.)

Nu får vi hoppas att 2017 blir ännu bättre!
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Då var vi här igen då, ett försök till en summering av dom viner som konsumerats på middagar i olika former.
Det här året har jag druckit ganska få men dyra flaskor, en trend som Bourgogne kanske är skyldig till.
Men jag klagar inte, när Bourgogne spänner musklerna är det inga som rår på dom....men lite klagar jag över priserna!
Men varken tid eller pengar räcker till för att både köpa och dricka alla gamla godingar och samtidigt hänga med i den allt
snabbare vinvärlden. Och visst jag är ganska smal i mina val men allt jag vill är egentligen sitta ner med vänner och dricka
och äta gott, och då blir valen ofta "the classics" och mer sällan det nya heta.
Har försökt göra en lista på dom viner som gav störst intryck när dom dracks (Blint och oblint huller om buller)

Champagne:
Dom Perignon 1976
Mogen champagne när den är som bäst! Rakt in på min topp 3 lista av alla skumpor jag druckit någonsin.
Blint gissat 1995 av mej, magisk helt enkelt!

Bubblare utan någon särskild ordning:
Selosse 1990
Krug Clos Du Mesnil 1989
Inte bäst men min första CdM så den får åka med.
Dom Perignon Oenotheque 1996 I år igen, men den är verkligen bra nu.
Philipponnat clos des goisses 1982
Deutz BdB 1995

Champagne Rosé:
Dom Perignon 2002
Vilket vin! Allt i perfekt balans! Serverades i stora kupor och sprang åttor runt 1996 i glaset brevid.

Bubblare utan någon särskild ordning:
Cristal 2004
Comtes 2005
Både vita och rosén är riktigt bra den är årgången.
Vilmart Grand cellier rubis 2004
Henri Giraud Fut de chene rose

Bourgogne röd:
Rousseau Ruchottes Chambertin 1990
Mogen Rousseau är fantastiskt, och tillsammans med året blev det magi!

Bubblare utan någon särskild ordning:
DRC Romanee Conti 2013
Rousseau clos st jacques 2002
Blivande legend!
Domaine Leroy RSV 2007 Ständigt denna Lalou Bize-Leroy.
Rousseau Clos De La Roche 1995
Comte Liger Belair la Colombiere 2012



Bourdeaux Röd:
Cheval Blanc 1955
Jaha.... Cheval Blanc i år igen!? Glänser nästan aldrig som unga, men med ålder....Herregud så bra!

Bubblare utan någon särskild ordning:
Latour 1966
Montrose 1990
Lafite 2001
Latour 1994

Bourgogne/Chablis vit:
Domaine Leflaive Chevalier Montrachet 1996
Bourgogne at its finest! Moget vitt vin blir inte bättre än så här. Två flaskor under året med helt
lika bra resultat. Arghhh vill ha mer!

Bubblare utan någon särskild ordning:
Comtes Lafon Charmes 2009
Lucien le Moine Montrachet 2012
Raveneau Valmur 2008
Första Chablis någonsin på årslistan.
Olivier Leflaive Montrachet 2002

Sött:
P.X 1946
Buteljerades 2011, serverades till Sachertårta. Match made in heaven, punkt slut!

Bubblare utan någon särskild ordning:
Madeira Blandys Sercial 1966
Yquem
2001

Australien/Nya Zeeland Rött o vitt:
Väldigt lite av det mesta här ifrån detta år och ingen egentlig etta så buntar ihop allt.

Bubblare utan någon särskild ordning:
The Armagh 1998
Sangreal By Farr 2011
Vasse Felix Chardonnay 2005


USA Rött:
SQN Shot in the dark 2006
Mycket alkohol, mycket frukt, ja mycket av allt. Jag borde inte gilla det här, men trollkarlen Krankl
lyckas på nåt sätt alltid skapa harmoni och balans så allt smälter samman till finaste musik.

Bubblare utan någon särskild ordning:
Harlan 1994
Shafer Hillside 1992
Opus One 1994
Mayacamas Pinot 1986

Italien:
Masseto 2007
Har nästan slutat köpa från Italien och när jag går i spinn är det oftast Merlot som är i flaskan.
Masseto har också blivit dyrt men det är i min enkla smak Italiens bästa vin.

Bubblare utan någon särskild ordning:
Ornellaia 2006
Le Macchiole Messorio 2001
San Leonardo 2004

USA vitt:
Marcassin 2007
Stor och mäktig med mycket smör och popcorn, men ack så gott!

Bubblare utan någon särskild ordning:
Kongsgaard the Judge 2008
Aubert Larry Hyde & Sons 2014


Rhone Norra och Södra:

Guigal La Landonne 1996
Sur och tvär som ung, men orkar man bara vänta på Landonne i 20 år så får man
den finaste viol och lakritskompott som belöning.

Bubblare utan någon särskild ordning:
Guigal La Mouline 2009
Guigal La Turque 2005



Bästa Budget:

Kutch Wines
Allt från 2014 är bara att köpa på er, löjligt hög nivå på både röda och vitt!
Det vita har fått smeknamnet Kutch-Dury, sa jag köp om ni ser det?!


Årets bästa på alla plan:
Alla fantastiska vänner!
Som generöst bjuder ur sin källare och tillsammans med mat skapar dessa fantastiska och i vissa
fall episka middagar. Så stort att få vara med och dela dessa buteljer med er och göra de dom skapades för, nämligen dricka!

Tack för det här året och hoppas vi ses över en flaska 2017.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Nu är det dags för mig att försöka summera året. Ett ganska lugnt år vinmässigt även om det har blivit många trevliga vinstunder i gott sällskap när jag blickar tillbaka. Vinmässigt så har jag blivit lite oroande blasé och även om det har blivit mycket kul i glasen så är det ändå få viner som jag minns så där riktigt starkt och som har varit ögonöppnande, magiska eller unika. Många 90-plusviner givetvis, men var är alla magiska 96-100-poängare?!

Starkast minne från årets semester i Kalifornien är producenten Wind Gap som huserar i Sebastopol som är en liten byhåla i närheten av Sonoma Coast. Oerhört intressanta viner genomgående i sval europeisk stil, långt ifrån typiska jänkarviner med extra allt. Deras olika syrah-uttryck är något alldeles extra med mängder av finess, men då missade jag att djupdyka i deras pinot-portfölj vilket får bli nästa mål. Roligast och mest unikt (inte på långa vägar bäst) var dock deras bulkvin med samfermenterad syrah och viognier i lika delar som kunde köpas direkt i en påfyllningsbar growler. Lättfotat som ett vitt vin med stram härlig syra samt med köttiga och peppriga syrah-drag som bidrar med skön animalisk komplexitet. Inget stort vin, men minnesvärt och charmigt till tusen. Årets producent utan tvekan!

image.jpeg


Det är också svårt att låta bli att nämna forumfavoriten 2013 Laboratorio Rupestre Escombro som tog mig med storm i början av året även om det möjligen inte är ett vin som jag skulle vilja dricka alltför ofta med tanke på den kompromisslösa stilen. Vinmakaren lyckades dessutom knipa den bildmässiga förstaplatsen med sitt vinösa självporträtt:

image.jpeg


När det gäller samkväm och vinprovningar rent allmänt så är det svårt att glömma sjöslaget i Kalmar. Det blev första gången i mitt liv där diverse bubbel stod för de absoluta höjdpunkterna (och de blev många höjdpunkter i alldeles för berusat tillstånd), dessutom så var temat bordeaux – go figure! En annan trevlig sak med sjöslaget är att jag äntligen fick upprättelse för hur bra Bandol kan vara om man väljer rätt producent och vin. En relativt enkel Tempier (basvin 2011) gjorde verkligen inte bort sig och till och med @Crist(al)ian 77 höjde lite lätt på ögonbrynen djupt inne i dimman från alla champagneångor och briserade bubblor. ;)

Ja, det var nog mina starkaste minnen från 2016. Tack till alla er som varit med och bidragit!
 
Oj oj, många av dom listorna innan kan man ju inte mäta sig med. Min lista ser ut nåt sånt här i någon form av topp fem ordning:

Ornellaia 2002
Francois Mikulski Meursault Les Genevrières 2010
Marc Morey Puligny-Montrachet Les Referts 2010
Pol Roger Brut Vintage 2006
Schubert Block B Pinot Noir 2012


Hedersomnämnämnande till den Vajra Barbera d'Alba 2009 som var supermumsig och pr*sv*rd ;)
 

MartinE

Medlem
Här kommer min lista! I år blir det inga kategorier – bara en rak lista. Fast med vissa tillägg och några undantag. Och – tro't om ni vill – tre stilla viner lyckades med konststycket att nästla sig in!

Min (något utökade) topp 10:
1. Jacques Selosse Rosé (deg april 2014) – i år igen!
2. Comtes de Champagne 1996
3. Billecart-Salmon Grande Cuvée 1996
3. Salon 1996
5. Jérôme Prévost La Closerie Fac-simile 2008
6. Comtes de Champagne 1998
7. Henri Giraud Fût de Chêne (deg juni 2013)
8. Bruno Paillard Nec Plus Ultra 1995
9. Jacques Selosse Initial (deg april 2015)
9. La Grande Dame 1990
9. Aalto PS 2005
9. Sondraia 2004
13. Cédric Bouchard Roses de Jeanne La Haute Lemblé 2008
13. Comtes de Champagne Rosé 2004
13. Henriot 1996
13. Krug 1995
13. Salon 1983
13. Vilmart Cœur de Cuvée 1992 (magnum)

Självklar bubblare:
Laboratorio Rupestre Escombro 2013

Bästa nysläppta viner:
Veuve Clicquot Vintage Rosé 2008
Clos des Goisses 2006


(Rent tekniskt, eftersom jag drack delar av dem 2016, hade både Krug 1990 och Krug 1989 också kvalat in på listan, men eftersom de öppnades redan den 31 dec 2015 och dessutom redovisades på min topplista för 2015, så får de inte vara med i år igen!)

Flaskor som (ev något överraskande) inte kvalade in på min topp 10 för 2016:
Salon 1990
Bruno Paillard Nec Plus Ultra 1990
Dom Ruinart 1996


Provningsnoter och andra tankar kring respektive champagne finns givetvis på bloggen!
 

Essle

Medlem
Guiseppe Mascarello Langhe Nebbiolo 2013 på Bovio i La Morra. Kan ha varit mat och omgivningar som hjälpte till att göra det grymt men det står sig nog rätt bra även i Sverige.

Comtes 2006 även öm resterande får ligga kvar ett tag.

Elio Altare Giarborina Langhe
 
Toppen