Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Deals

Merlot

Medlem
Philipsson har nedsänkt pris på Chacra Cincuenta y Cinco årgång 2017 till 329kr/flaska just nu.
Årgång 2017 fick 97p av Robert Parker samt James Suckling och 94p från ett par andra recensenter.

Jag har tidigare druckit 2014 och tyckt det varit enormt fint vin så jag passade på att köpa en låda :)


Jag blev själv bländad av WA betyget för 2021 (99p), men för vad det är värt, så rekommenderar jag att ta det varsamt med förväntningarna. Dock ok pengar ändå hos Philipsons för 2017 om det liknar 2021 och vad det gav.

Skrev såhär om 2021 på CT:


Jag var nyfiken på detta vin efter den höga poängen 99p av Luis Gutiérrez från WA. Han smakade precis över 1100 viner från Argentina så detta måste vara ett säkert värde för 50eur kan man tro. Tyvärr är detta väldigt långt ifrån någon referensvinupplevelse.

Det är ett lättdrucket vin med en distinkt och fin eftersmak av ingefärskryddad apelsin. Jag tycker fortfarande att 50 euro är för mycket för detta vin.

90p
 

buteljen

Medlem
Jag blev själv bländad av WA betyget för 2021 (99p), men för vad det är värt, så rekommenderar jag att ta det varsamt med förväntningarna. Dock ok pengar ändå hos Philipsons för 2017 om det liknar 2021 och vad det gav.

Skrev såhär om 2021 på CT:


Jag var nyfiken på detta vin efter den höga poängen 99p av Luis Gutiérrez från WA. Han smakade precis över 1100 viner från Argentina så detta måste vara ett säkert värde för 50eur kan man tro. Tyvärr är detta väldigt långt ifrån någon referensvinupplevelse.

Det är ett lättdrucket vin med en distinkt och fin eftersmak av ingefärskryddad apelsin. Jag tycker fortfarande att 50 euro är för mycket för detta vin.

90p
2017 fick 88 av Decanter Panel och 16,5 av Jancis (R Hemming) "Closed nose. Confected red fruit. Quite light and thin, though there's no underripeness to the fruit – but the whole thing is a bit lean."
 
2017 fick 88 av Decanter Panel och 16,5 av Jancis (R Hemming) "Closed nose. Confected red fruit. Quite light and thin, though there's no underripeness to the fruit – but the whole thing is a bit lean."

Första flaskan kändes väldigt stängd. Inte ens så högt som 88 skulle jag säga. Små förbättringar under tre dagar, men inte mycket. Kan man hoppas att vinet öppnar upp om det får ligga några år till?
 

buteljen

Medlem
Första flaskan kändes väldigt stängd. Inte ens så högt som 88 skulle jag säga. Små förbättringar under tre dagar, men inte mycket. Kan man hoppas att vinet öppnar upp om det får ligga några år till?
Nä det tror jag inte .... finns säkert en anledning till att priset sänkts
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Med Philipson undrar man ju lite, har de haft det där vinet i en vanlig lagerlokal i nio år? Man misstänker ju det.
Jag har aldrig besökt Philipson på plats, men med tanke på att de har stora volymer "back vintages" att sälja, även av många prestigeviner i flerpack, betvivlar jag att de håller sig med en "vanlig lagerlokal" á la Berras däckförvaring. :) Jag gissar att de har en stor lagerlokal med luftkonditionering anpassat för långtidslagring av vin, alltså rimligt svalt och inte alltför torrt.
Th

The WA hade dessutom drink date 2015 till 2020 på detta vin vid review aug 2015.
Om WA betyder "The Wine Advocate" (jag brukar oftast skriva TWA om jag inte skriver RP, som de själva använder om poängen) kan man nog ta lätt på det drickfönstret om man själv gillar rimligt mogna viner, även vita sådana. TWA har aldrig haft en särskilt konsekvent hållning mellan sina olika skribenter när det gäller drickfönster, men många av de som skrivit har i mitt tycke dragit lite åt "amerikansk pedofilsmak" när de angett drickbarhet. ;) Jag har någon gång lyckats hitta någon röd bordeaux där Parkers "bäst före"-år t.o.m. låg före Decanters "drick tidigast"-år...
 

Merlot

Medlem
Om WA betyder "The Wine Advocate" (jag brukar oftast skriva TWA om jag inte skriver RP, som de själva använder om poängen) kan man nog ta lätt på det drickfönstret om man själv gillar rimligt mogna viner, även vita sådana. TWA har aldrig haft en särskilt konsekvent hållning mellan sina olika skribenter

Försöker själv undvika ordet RP vid hänvisning till betygsomdöme då det lätt kan sammanblandas och associeras med grundares egna recensioner och smakpreferens och allt det på senare år stod för i form av över-extraherat och kraftigt ekat vin.

Som vanligt behöver man följa och känna sin recensent för att se om förtroende uppstår. När man väl känner preferensen, kan man ju också ha recencenten som motindikator på vad man själv inte gillar. Men just drickfönster måste vara svårt att verkligen veta, det är bara en första bedömning. För övrigt helt normalt att det inte finns en konsekvent hållning på drickfönster, det är recensenter i TWA-teamet med olika smak och olika bakgrund.

Intressant ämne om drickfönster egentligen kan vara något som går att mera objektivt bedöma än smak. Eller som du skriver, drickfönster är en fråga om smak? En del gillar Bordeaux som är 7 år andra kräver minst 25 år.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Försöker själv undvika ordet RP vid hänvisning till betygsomdöme då det lätt kan sammanblandas och associeras med grundares egna recensioner och smakpreferens och allt det på senare år stod för i form av över-extraherat och kraftigt ekat vin.

Som vanligt behöver man följa och känna sin recensent för att se om förtroende uppstår. När man väl känner preferensen, kan man ju också ha recencenten som motindikator på vad man själv inte gillar. Men just drickfönster måste vara svårt att verkligen veta, det är bara en första bedömning. För övrigt helt normalt att det inte finns en konsekvent hållning på drickfönster, det är recensenter i TWA-teamet med olika smak och olika bakgrund.

Intressant ämne om drickfönster egentligen kan vara något som går att mera objektivt bedöma än smak. Eller som du skriver, drickfönster är en fråga om smak? En del gillar Bordeaux som är 7 år andra kräver minst 25 år.
Min bild är att det är mest åsiktsskillnad om torra vita viner mår bra av genuin mognad, snarare än att bara få 1-2-3 år för att eventuella "gröna/jästiga" inslag i primärfrukten ska dämpas.
Att klassiska röda viner, t.ex. Bordeaux, mår bra av åtminstone 10-20 års mognad brukar väl i stort sett alla vinintresserade tycka, som haft möjligheten att prova sådana viner? Sedan finns det de som tycker att 30-40 år är ännu bättre, men det håller inte alla med om.
 

jrick

Medlem
Jag har aldrig besökt Philipson på plats, men med tanke på att de har stora volymer "back vintages" att sälja, även av många prestigeviner i flerpack, betvivlar jag att de håller sig med en "vanlig lagerlokal" á la Berras däckförvaring. :) Jag gissar att de har en stor lagerlokal med luftkonditionering anpassat för långtidslagring av vin, alltså rimligt svalt och inte alltför torrt.
Ja vi gissar båda två - eftersom de själva inte skriver något om det skulle jag personligen vara försiktig med att investera mina pengar i ett antagande om att flaskorna förvaras på ett tillräckligt bra sätt. Även 20 grader i 9 år tänker jag riskerar en sub-optimal lagring. Min personliga inställning är att jag kan leva med 2-3 år lagring på det sättet, men inte längre, 9 år är väldigt mycket längre.
 

Scavino Ravera 2018 prissänkt 160kr ifall det intresserar någon


Edit : Hittade ett gäng till långliggare i TS som verkar ha prissänkts i samma veva

 
Last edited:
Toppen