Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dear Wine Maker

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Snubblade över Dear Wine Maker i Fajsbökflödet idag via en gammal bekant från min tid i vinbranschen som var glad över att presentera sitt samarbete med dem. Konceptet, som jag tolkar det, är att låta "privatpersoner handla direkt från vinmakarna", inget nytt i det. Det är också "små kvalitetsvinodlare", inte heller i sig någonting nytt – men att man levererar vinerna i femliters "wine cubes" är fan nytt.

Vad sägs om fem liter Mersault för lite drygt 3 tuss, eller lika många liter Vosne Romanée för strax över fyra tuss? Båda på praktiska och miljövänliga bib.

Det som dock fick upp mina ögon för det är att de har en Côte du Rhône från Domaine Durieu, en producent som i mina ögon är en av Ch9 mest undervärderade producenter.

Vad man nu måste fråga sig, och forumet, är: finns det en framtid och en marknad för kvalitetsbib? I Sverige med rådande marknad och kanaler så tvivlar jag på möjligheten till ett bredare genomslag. Men internationellt? Ja... möjligtvis.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Snubblade över Dear Wine Maker i Fajsbökflödet idag via en gammal bekant från min tid i vinbranschen som var glad över att presentera sitt samarbete med dem. Konceptet, som jag tolkar det, är att låta "privatpersoner handla direkt från vinmakarna", inget nytt i det. Det är också "små kvalitetsvinodlare", inte heller i sig någonting nytt – men att man levererar vinerna i femliters "wine cubes" är fan nytt.

Vad sägs om fem liter Mersault för lite drygt 3 tuss, eller lika många liter Vosne Romanée för strax över fyra tuss? Båda på praktiska och miljövänliga bib.

Det som dock fick upp mina ögon för det är att de har en Côte du Rhône från Domaine Durieu, en producent som i mina ögon är en av Ch9 mest undervärderade producenter.

Vad man nu måste fråga sig, och forumet, är: finns det en framtid och en marknad för kvalitetsbib? I Sverige med rådande marknad och kanaler så tvivlar jag på möjligheten till ett bredare genomslag. Men internationellt? Ja... möjligtvis.
Vill man verkligen dricka 5L av samma vin i upp till sex veckor?
 

Jos

Medlem
"Ja vi gör en bib fast större!" :confused:

Som nämnts ovan också tveksam till storleken, måste ju vara tänkt för större sällskap och fest ur ett enbart praktiskt perspektiv? Men vill man servera motsvarande 4-500 kronorsvin ur bib på en fest?

Sen såklart frågan, är vinet bra? Finns jäkligt många bra Meursault för motsvarande 450 spänn flaskan eller under t.ex...

Väldigt tveksam till om det blir långlivat men kul med nytt! :)
 

Vingubben

Medlem
Snubblade över Dear Wine Maker i Fajsbökflödet idag via en gammal bekant från min tid i vinbranschen som var glad över att presentera sitt samarbete med dem. Konceptet, som jag tolkar det, är att låta "privatpersoner handla direkt från vinmakarna", inget nytt i det. Det är också "små kvalitetsvinodlare", inte heller i sig någonting nytt – men att man levererar vinerna i femliters "wine cubes" är fan nytt.

Vad sägs om fem liter Mersault för lite drygt 3 tuss, eller lika många liter Vosne Romanée för strax över fyra tuss? Båda på praktiska och miljövänliga bib.

Det som dock fick upp mina ögon för det är att de har en Côte du Rhône från Domaine Durieu, en producent som i mina ögon är en av Ch9 mest undervärderade producenter.

Vad man nu måste fråga sig, och forumet, är: finns det en framtid och en marknad för kvalitetsbib? I Sverige med rådande marknad och kanaler så tvivlar jag på möjligheten till ett bredare genomslag. Men internationellt? Ja... möjligtvis.
Skönt med en förpackning som räcker hela kvällen.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Jag fann hela grejen underlig, men det är ju danskt så det är väl som det brukar vara. Men om man har ok med deg och känner att man vill dricka ett par glas ok vin om dagen till maten och inte oroar sig för att dricka samma vin så är det säkert toppen. Lite Kicki Danielsson+
 
För att travestera Winston Churchill: en vanlig pava är en lämplig storlek för ett provglas - för att se om man gillar vinet i fråga, om man gillar vinet i fråga.

Men jag tror definitivt att om man på allvar tror att det:
a) finns kvalitetsvin som är bättre än andra viner
b) relativt enkelt går att bedöma denna kvalitet för t ex en finewines-medlem (se separat tråd i denna fråga :p)
c) finns tillfällen såsom båtsemestrar, midsommarfest i skogen, gårdsfester i brf på Villagatan etc etc där det ska vara relaxerad stämning, bra vin och mycket av det....

....så kommer flaska, etikett och kork på sikt inte längre vara de enda eller viktigaste proxy-variablerna för kvalitet i alla sammanhang och några smarta producenter - och lika smarta konsumenter, som vet vad de vill ha och vill ha det bra som de rika ha för att parafrasera Timbuktu - att hitta andra sätt att paketera "the really good stuff".
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
"Ja vi gör en bib fast större!" :confused:
När jag bodde i Belgien för ca 10 år sedan var BiB:arna betydligt mindre vanliga än i monopolets Sverige. Den vanligaste BiB-storleken var dock 5 liter, när man väl såg dem. De gick att köpa i mataffärer (särskilt "stormarknadsvarianten", inte så vanliga i mindre butiker) men jag såg dem mest användas som husets vin på restauranger. Så frågan är om de tilltänkta kunderna för dessa BiBar snarare är restauranger som vill erbjuda "upscale" viner på glas, även om denna sajt säljer till privatpersoner? I länder utan detaljhandelsmonopol (25 av 27 EU-länder) är det mer en gradskillnad än artskillnad (vilket det är i Sverige) mellan försäljningskanaler mot privatpersoner och restauranger.
 
Toppen