Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

December Nyhetsprovningar: Nyheter i fasta sortimentet + Kval från beställningssortimentet

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Nytt försök med en nyhetsprovning på systembolaget. Den här gången var det nyheter i fasta sortimentet december (https://www.finewines.se/threads/nyheter-i-fasta-sortimentet-1-december-2017.4827/) och kval från beställningssortimentet till fasta sortimentet december. Det var också provning av julartiklar utom julöl, men den skippade jag helt och hållet. Jag behöll den nedre gränsen på 115 kr (109 kr för kvalvinerna). Det tar ett bra tag att komma igenom även den här begränsade provningen, trots att jag försöker hålla ett högt tempo. Jag provar med att sätta betyg den här gången. Det känns inte helt seriöst eftersom man provar så lite och så snabbt, så tag betygen med en STOR nypa salt. Jag använder samma skala som vi använder för "månaden vin" dvs:
95-100 Klassiskt, ett stort vin
90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil
85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter
80-84 Bra, ett välgjort vin
75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel
50-74 Kan inte rekommenderas
Vi får fundera på om betygen ska vara kvar, de kanske förvirrar mer än de vägleder? - Vad tycker ni?
Det finns både det som är roligt och det som är mindre kul. Bland det roliga finns en schysst Ribera del Duero på magnum (75821) och en publikfriande Aussie shiraz (6251). Mindre roligt var fyra Pinot Noir i "medium wines" segmentet: fyra olika länder, men alla vinerna var snarlika (tunn frukt) och alla var besvikelser. Allra roligast var dock Antica Formula som, mycket välförtjänt, har kvalat in från beställningssortimentet - inget "riktigt" vin, men en mycket snygg produkt.
Nyheter i fasta sortimentet december:
7921 Lombard Extra Brut Premier Cru Cru Blanc de Noir 299 kr

Doft av äpplen, nougat och florsocker. Bra gräddig mousse, lite återhållsam smak med gröna äpplen, saknar det lilla extra. ~85p

7922 Philippe Deval Vouvray Mousseux Brut 115 kr
Tunn, lite metallisk citrusdoft. Sur, tunn smak utan frukt <75p

7923 Cava Aurèlia Brut Nature Gran Reserva 2013 139 kr
Lite oren doft med jäst och lösningsmedel. Bra mousse, smak av gröna äpplen, men lite tunn frukt. ~79p

2059 Alvarinho Deu La Deu Premium 2016 179 kr
Söt doft med blommor och skumbanan. Tunn otydlig frukt, låg syra. Inte min grej ~76p

6255 Left Field Albariño 2016 119 kr
Tät spännande doft med fat och avslagen pommac. Bra syra, mineral och metall, smaken är dock återhållsam, lite intetsägande, men inte oävet. ~83p

2067 Cantina Lunae Colli di Luni Etichetta Grigia 2016 119 kr
Lite syntetisk doft med persikor och skumbanan. Tunn smak med gröna äpplen, lite beskt, ingen höjdare ~77p

6270 Leyda Single Vineyard Falaris Hill Chardonnay 2015 139 kr
Tunn, rätt elegant, doft med syren och jasmin. Frisk fruktsmak med äpplen och blommor, vass syra, väldigt ungt, bra ~87p

2897 Korrell Beerenauslese 2013 149 kr (375 ml)
Doft av honung, bivax och florsocker. Mycket sött, men ändå väldigt elegant (på grund av den låga alkoholen 6 %?), liten lätt oxidation, bra mognad. gott ~89p

5496 Château de Melin 2015 145 kr
Bra doft med röda vinbär, hallon, kvistar och blad. Tunn frukt, bra syra, väldigt ungt och lätt vin, lite intetsägande. ~81p

2183 Rings Spätburgunder VDP Gutswein 2015 149 kr
Lite tunn doft med blåbär och myggmedel. Smaken är lite sur och frukten är väldigt tunn. Stor besvikelse ~80p

2103 1865 Pinot Noir Viña San Pedro 2015 149 kr
Lite rökig doft med söta hallon. Hallonen återfinns i smaken också, men vinet är snipigt och ungt. ~80p

3992 Erath Pinot Noir 2015 189 kr
Söt doft med lingonsylt, rabarber och hallon. Syran är vass, men smaken är väldigt återhållsam. Ungt och tråkigt. ~80p

2063 Jade 2015 119 kr
Lite dammig doft med blåbär, skog och mossa. I smaken finns blåbär och körsbär, vassa tanniner, charmigt och kan nog bli bra med ett par års lagring. ~86p

2107 Irpinia Aglianico Tenuta del Meriggio di Bruno Pizza 2015 99 kr
Brukar inte testa viner under 109 kr, men om vinet kommer från Bruno Pizza:D är det klart att man gör ett undantag. Doft med söta varma körsbär, varm jord och en hel del alkohol. Smaken domineras av en stram och sval körsbärsfrukt, endimensionellt men inte oävet, bra pizzavin ;). ~85p

2029 Morellino di Scansano Riserva Morisfarms 2013 149 kr

Doft av mörka bär med lite fat och mandel. Smak med fina blåbär och rosmarin, bra tanniner, lite sjukhus i bakgrunden. Ungt. ~86p

2090 Côte-Rôtie Les Jumelles Paul Jaboulet Ainé 2013 379 kr
Tunn, alkoholstinn doft med någon som jag inte riktigt kan greppa. Smaken är tunn med svarta vinbär och svartpeppar. Ungt, men frukten känns för svag för att det ska ha någon klar lagringspotential. Besvikelse. ~84p

2843 Chateau Charmail 2014 189 kr
Doft av svarta vinbär och fat. Sval stram frukt, lite "old school" Bordeaux. Stabilt vin som dock saknar lite finess. ~87p

2041 Saperavi Unfiltered 2013 119 kr
Georgier på västeuropeiskt sätt: ingen ქვევრი, istället fatlagrad 12 månader. Tät doft med eukalyptus, mandel och svarta vinbär. Röda vinbär i smaken, men tanninerna är svaga och vinet känns lite tråkigt. ~81p

2013 Fairview Reserve Collection Cabernet Sauvignon Petit Verdot 2016 119 kr
Doft av mint och röda vinbär. I smaken finns söta inlagda körsbär och rök, men den känns lite artificiell. ~83p

5380 Küdaw Nativo Cinsault 2016 119 kr
Speciell doft som kloak och utedass. I smaken finns frisk, fräsch plommonsaft. Jag tycker att det här är kul! men det kanske inte alla gör? ~87p

5370 Pampa Mía 2015 148 kr
Rökig doft med nässlor och röda vinbär. Tät smak med mogna jordgubbar, rosmarin och timjan. Enkelt, men gott vin. ~85p

6251 Fox Creek Short Row Shiraz 2015 149 kr
Tjock tät doft med eukalyptus och svarta vinbär. Peppriga svarta vinbär tillsammans med tjära smaken, ger en tjock, oljig känsla. Känns moget trots sin ungdom. Klar publikfriare, perfekt när släkten kommer till jul. Gott! ~89p

2223 Brutocao Cabernet Sauvignon 2015 189 kr
Doft av mörk mogen frukt med fat och nötter. Fräsch, frisk, slankt vin med utpräglad svartvinbärssmak. Gott, men lämnar inga bestående minnen. ~87p

Kval från beställningssortimentet till fasta sortimentet december:

79253 Alice Bardot Brut Rosé 249 kr

Doft av nötter och skumbanan. Bra mousse, smak med söta päron, enkelt men inte helt oävet ~84p

5582 Chablis Grand Cru Les Clos 2013 429 kr
Kraftfull doft med söta päron och vanilj. Smak av mogna gröna äpplen, tvål, barr, såpa och mineral, bra längd, elegant ~90p

74815 Di Capo Gavi di Gavi 2016 129 kr
Söt, syntetisk doft med grön melon. I smaken finns honungsmelon i kubik, ingen som helst syra, kanske bra förstavin för tonåringar, uselt för alla andra. <74p

2959 Nittnaus Beerenauslese Exquisite 2013 94 kr (375 ml)
Doft av knäcksmet, honung och hasselnötter, Supersött, men jättefräscht. Gott ~91p

70268 Maison Robert Olivier Vin Naturel Cuvée Tradition 2016 109 kr
Doft av körsbär, jord, peppar och örter. Ung och fräsch smak av lakrits, svarta vinbär, kvistar och blad. Jag gillar det här vinet, men det går nog inte hem i alla läger. ~88p

70391 Barbera d'Asti Ca' Bianca 2013 109 kr
Tunn, söt doft med rosor och alkohol. Rejält med körsbärssaft i smaken, endimensionellt, men ändå trevligt ~85p

79074 Brunello di Montalcino Il Marroneto 2012 590 kr
Doft av dyr mörk choklad, kaffe och rosor. Chokladen finns i smaken också tillsammans med en rejäl dos körsbär, elegant, rejäla tanniner. Bra vin, men bör inte öppnas förrän en bra bit in på 20-talet. Det finns andra Brunello 2012 som är ett bättre (och billigare) alternativ för direktkonsumtion. ~92p

74189 Zecci Valpolicella Classico 2015 129 kr
Blommig doft med björnbär och champinjoner. Sötfruktig smak med en rejäl bismak av terpentin. Var den här flaskan helt 100 %? Dock inget fel i doften. Hursomhelst inte alls bra.<74p

75821 Venta Las Vacas 2014 395 kr (magnum)
Kryddig, stallig doft med blåbär och kobajs. Tjock, koncentrerad blåbärssmak med massor av timjan, klart att dricka och mycket gott. ~90p

72387 Lynx Black Label Petite Sirah 2015 109 kr
Tät tjock doft med eukalyptus och svarta vinbär. Halvsöt plommonsmak, helt utan tanniner. Jag gillar det ändå. ~86p

8039 Croft 10 Year Old Tawny Port 225 kr
Doft med tydlig oxidation, fat och plommon. Mycket söt, alkoholstinn smak med plommon och överdrivna fat. Saknar balans och elegans. ~81p

Inga betyg på dessa, eftersom de inte är "riktiga viner"
76158 Lillet Blanc 162 kr
Söt doft med lime och fruktsoda. Ett riktigt missfoster: smakar energidryck blandat med eleganta blommor och örter. Ett måste för att blanda "Vesper", men utan gin gör det här knappast någon glad.

77908 Antica Formula 197 kr (375 ml)
Mäktig doft med lakrits, läder och malört. I munnen kommer en käftsmäll av smaker, mycket av allt, men perfekt balanserat, sötman ligger exakt där den ska. Helt fantastiskt gott!
 

Skrutt

Medlem
Tack för detta! Jag tycker poäng är bra. Det blir tydligare vad du tycker. Annars kan det vara svårt att veta om t.ex. en besvikelse betyder cirka 75 poäng eller cirka 85. Samtidigt är vi som hänger här fullständigt på det klara med att smaken är kluven och skulle aldrig drömma om att ifrågasätta poängens giltighet bara för att vi inte håller med om den.
 

Trydebull

Medlem
Stor insats och riktigt imponerande sammanfattning av varje vin trots förutsättningarna med få cl, kort om tid och avsaknad av bra analysmiljö. Håller med om att betygen är mycket bra och viktiga - även om alla förstår att de kan vara +/- 3, 4, 5 poäng om du hade haft andra förutsättningar.
 

ChristianB

DipWSET
Det verkar som att en stor del av släppet inte är mycket att hänga i granen?! Segt. :p

Bra jobb oavsett! Kul att det finns utrymme för en lite ovanlig Vermouth också!
 
Trådskapare
Patrik Sellin

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Det verkar som att en stor del av släppet inte är mycket att hänga i granen?! Segt. :p

Bra jobb oavsett! Kul att det finns utrymme för en lite ovanlig Vermouth också!

Egentligen tror jag inte att det är så illa: de flesta vinerna hamnar i kategorin "man får vad man betalar för" - de flesta av vinerna är inte så dyra. Bra bredd i utbudet. Ambitiöst med fyra nya pinoter i budgetklassen, men lite tråkigt att ingen av dem lyckades lyfta. Naturvinet, som normalt inte är min grej, var överraskande bra. Jag är kanske inte rätt person att bedöma söta viner, men jag tyckte att de i släppet var helt ok och priserna är mycket moderata.
 
En undring när det gäller poäng. Att skilja mellan t ex 70 och 80 tycks mig helt sinnesmässigt genomförbart och inte för subtilt. Men att skilja mellan 75 och 76?!
 

Mattias Schyberg

Administratör
76 innebär aningen bättre än 75! ;)
Ja, varför krångla till det mer än så. Skulle en van provare kunna plocka ut en sådan skillnad konsekvent i en blindprovning utan sammanhang? Troligtvis inte, och om jag tar mig själv som exempel, skulle jag mycket väl kunna såga ett vin som jag hyllade förra veckan. Så konsekvent är jag ibland har jag märkt. :öga:
 
Trådskapare
Patrik Sellin

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
En undring när det gäller poäng. Att skilja mellan t ex 70 och 80 tycks mig helt sinnesmässigt genomförbart och inte för subtilt. Men att skilja mellan 75 och 76?!
Det var precis det jag var inne på - 75 och 76 betyder båda 75-79, jag kunde lika gärna ha skrivit ut hela intervallet. Mellan 85-89 finns det dock en skillnad och då valde jag att vara konsekvent. Och det är därför som jag använder "~".
 
Det var precis det jag var inne på - 75 och 76 betyder båda 75-79, jag kunde lika gärna ha skrivit ut hela intervallet. Mellan 85-89 finns det dock en skillnad och då valde jag att vara konsekvent. Och det är därför som jag använder "~".
Vad jag förstår så är din skala alltså 19-gradig:
50-74, 75-79, 80-84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100.
(Skalans tre första steg skrivs då lämpligen som 62, 77 resp 82)
 
Trådskapare
Patrik Sellin

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Vad jag förstår så är din skala alltså 19-gradig:
50-74, 75-79, 80-84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100.
(Skalans tre första steg skrivs då lämpligen som 62, 77 resp 82)
Ja, så kan man kanske se det. Man kan nog klumpa ihop 96-100 också. Jag dricker sådana viner alldeles för sällan för att kunna avgöra vad som är en 97 och vad som är en 99.
Jag är inte jättenöjd med vare sig skalan eller att sätta kvantitativa betyg på den här typen av provningar. Det fanns dock efterfrågan på kvantitativa betyg, så jag gjorde ett försök.
Parker-skalan är standard på det här forumet och det är inte uppenbart att det finns något mer passande alternativ. Man kunde ha använt en 6-gradig skala enligt definitionerna i inledningen. Detta blir dock rätt trubbigt, eftersom nästan alla viner i de här provningarna hamnar/borde hamna med betyg 3, 4 och möjligtvis 5. Å andra sidan ska alla betyg tas, som @Trydebull skriver, med en ±3-5 faktor, vilket gör att det i praktiken blir en 6-gradig skala i alla fall.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ja, så kan man kanske se det. Man kan nog klumpa ihop 96-100 också. Jag dricker sådana viner alldeles för sällan för att kunna avgöra vad som är en 97 och vad som är en 99.
Jag är inte jättenöjd med vare sig skalan eller att sätta kvantitativa betyg på den här typen av provningar. Det fanns dock efterfrågan på kvantitativa betyg, så jag gjorde ett försök.
Parker-skalan är standard på det här forumet och det är inte uppenbart att det finns något mer passande alternativ. Man kunde ha använt en 6-gradig skala enligt definitionerna i inledningen. Detta blir dock rätt trubbigt, eftersom nästan alla viner i de här provningarna hamnar/borde hamna med betyg 3, 4 och möjligtvis 5. Å andra sidan ska alla betyg tas, som @Trydebull skriver, med en ±3-5 faktor, vilket gör att det i praktiken blir en 6-gradig skala i alla fall.
Det jag inte förstår är varför det alltid skall bli så allvarligt så fort man blandar in siffor som i sig självt inte bör ses som mer än en form av personlig ranking. Det kan vara svårt att veta skillnaden mellan "jättegott" och "fantastiskt gott" också, men jag har aldrig hört någon som har velat ha ett tydliggörande kring skillnaden mellan den typen av begrepp.

För min del räcker det med en tregradig skala om det skulle underlätta. "Plonk", "kvalitetsviner" och "toppviner", där plonk innebär skräp och kvalitetsviner och toppviner är njutningsbara uppenbarelser som beroende på pris, smakpreferens och stil är väl värda att köpa. Skalan skulle således kunna vara 0 till 2 stjärnor med ett -, = eller + beroende på hur kvaliteten upplevs i förhållande till pris.
 
För min del räcker det med en tregradig skala om det skulle underlätta. "Plonk", "kvalitetsviner" och "toppviner", där plonk innebär skräp och kvalitetsviner och toppviner är njutningsbara uppenbarelser som beroende på pris, smakpreferens och stil är väl värda att köpa. Skalan skulle således kunna vara 0 till 2 stjärnor med ett -, = eller + beroende på hur kvaliteten upplevs i förhållande till pris.

Håller med, men jag skulle gärna se en till nivå mellan plonk och kvalitet, som representerar hantverksmässigt ok men ointressanta viner, så att säga. Tycker många viner mellan 100-150 hamnar där. Plonk representerar i min värld ett ganska dåligt (men eventuellt ändå publikfriande) vin
 
Håller med, men jag skulle gärna se en till nivå mellan plonk och kvalitet, som representerar hantverksmässigt ok men ointressanta viner, så att säga. Tycker många viner mellan 100-150 hamnar där. Plonk representerar i min värld ett ganska dåligt (men eventuellt ändå publikfriande) vin
Med din fyrgradiga skala ansluter du dig till den gamla hederliga betygsskalan IG, G, VG och MVG...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Med din fyrgradiga skala ansluter du dig till den gamla hederliga betygsskalan IG, G, VG och MVG...
...och istället för att låta skalan vara dynamisk och anpassad till pris så lägger man helt enkelt till ett -, = eller + beroende på hur väl priset stämmer överens med upplevelsen. :)

Det hade ju räckt att spana in de gamla rävarna och deras sajter för att hitta hem! :D
 
Toppen