Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Deg datum i Cellartracker

Silex

Medlem
Har relativt nyligen börjat använda cellartracker. Jag undrar om ni har några bra tips på hur man lägger in deg datum på champagne på ett vettigt sätt? Man blir tvingad att välja en årgång för champagner, men det känns fel att sätta deg datum som årgång, särskilt då det ofta rör sig om flera årgångar som bas.
 

mmh

Medlem
Jag skulle absolut avråda från att välja en årgång åt en NV bara för att få in degorgeringsdatumet. På det viset uppstår en massa konstiga, felaktiga viner i CT. Jag brukar helt enkelt skriva degorgeringsdatumet som en "note" på de flaskor jag har i källaren. Detta fungerar ju även med årgångschampagner med olika deg. datum (tex har jag Bollinger GA 2002 med olika datum i min källare, och med hjälp av noterna går det relativt enkelt att hålla reda på dem). Dessutom brukar jag nämna deg. datumet då jag skriver tasting notes. Om det finns bättre sätt är jag väldigt nyfiken, efersom nackdelen med detta är att noterna inte syns automatiskt då man tittar på "my wines" (utan man måste välja "view/edit" för att se dem).
 

Martin Berggren

Bad santa
Japp, skriv in som "Bottle note" på varje flaska när du lägger in vinerna eller i efterhand genom "edit purchase".

@mmh Switcha till "Individual Bottles" istället för "Wines" högst upp så får du flaskspecifik information i listan.
 

mmh

Medlem
Japp, skriv in som "Bottle note" på varje flaska när du lägger in vinerna eller i efterhand genom "edit purchase".

@mmh Switcha till "Individual Bottles" istället för "Wines" högst upp så får du flaskspecifik information i listan.

Tack för tipset. Nackdelen med detta är dock att det dels blir en väldigt mycket längre lista, dels att drinking window inte längre syns (om man inte väljer ett specifikt vin). Men, men...man kan väl inte få allt här i livet.
 
Trådskapare
Silex

Silex

Medlem
Tack för tipset. Nackdelen med detta är dock att det dels blir en väldigt mycket längre lista, dels att drinking window inte längre syns (om man inte väljer ett specifikt vin). Men, men...man kan väl inte få allt här i livet.

Ok, då kör jag så. Stort tack för era svar! Precis som @mmh hade jag stött på problemet att jag inte såg datumet över listan i My wines när det låg som note, men det fanns ju uppenbarligen en lösning på det också. Tänkte väl att jag skulle få några snabba svar här :)
 
Toppen