Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dekantering av champagne

Elvis

Medlem
Hur går det till egentligen? Hur gör man? Vilka champagner bör man dekantera?

Ursäkta nybörjarfrågan, men själv har jag aldrig dekanterat champagne.
 

EuphoniC

Medlem
SV: Dekantering av champagne

Det gäller väl bara rött och portvin som lagras länge och som får fällning som dekanteringen berör, men du kanske menar luftning?
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Dekantering av champagne

Elvis skrev:
Hur går det till egentligen? Hur gör man? Vilka champagner bör man dekantera?

Ursäkta nybörjarfrågan, men själv har jag aldrig dekanterat champagne.
Igår drack vi en Gosset Celebris som hade vunnit massor på att dekanteras. Använd en small hög karaff, det gäller snarare att flytta Champagnen till karaffen än att hälla den, så väldigt lite lutning och häll försiktigt annars förlorar du massor av bubblor!

Unga Champagner är de som är lämpliga att dekantera
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
SV: Dekantering av champagne

Tack för svaret, magnum!

I flera av provningsanteckningarna av champagnerna i Fine Champagne Magazine har champagnerna dekanterats under 10-15 minuter. Själv har jag aldrig gjort det med champagne men ska definitivt prova.

EuphoniC skrev:
Det gäller väl bara rött och portvin som lagras länge och som får fällning som dekanteringen berör, men du kanske menar luftning?

Som jag förstått det kan man dekantera vin både i syfte att få bort fällning och att lufta vinet. Och ja, i det här fallet syftade jag på dekantering i syfte att lufta vinet.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Dekantering av champagne

Elvis skrev:
Tack för svaret, magnum!

I flera av provningsanteckningarna av champagnerna i Fine Champagne Magazine har champagnerna dekanterats under 10-15 minuter. Själv har jag aldrig gjort det med champagne men ska definitivt prova.

Som jag förstått det kan man dekantera vin både i syfte att få bort fällning och att lufta vinet. Och ja, i det här fallet syftade jag på dekantering i syfte att lufta vinet.
Ett enkelt test, öppna flaskan häll upp och smaka, vänta 10 min häll upp lite till smaka igen, redan här märks skillnad och med dekantering blir det än bättre.
Om du skall servera till många, kyl flaskan lite extra häll upp hälften i glasen vänta 10-15 min. fyll på med resten, servera. ;)
 

anders

Medlem
SV: Dekantering av champagne

magnum skrev:
...servera. ;)

Eller ännu bättre, gå ut till sällskapet, meddela att flaskan var korkad och att det tyvärr blir mineralvatten resten av kvällen. Ursäkta dig sedan och dra dig tillbaka till en lugn hörna. :D
 
SV: Dekantering av champagne

Dekanterade som jag skrev en David Leclapart l'Apotre 2005. Vinet vann stort på det. Det var ingen försiktig dekantering men moussen var perfekt. För den flaskan rekommenderas det definitivt just nu.
 
Toppen