Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dela en pava maj 2026

Vinets betyg

• 95-100

Votes: 0 0,0%
  • 90-94

Votes: 2 33,3%
  • 87-89

Votes: 1 16,7%
  • Blä

Votes: 0 0,0%
  • Vill bara se omröstning

Votes: 3 50,0%

• Total voters
    6
2024 Tornatore Etna Bianco
Beställ här för 215:-.

Etna är ett svart hål för mig. Försöker djupa lite och tänkte mig en vin någonstans i mellanskiktet och tror mig hittat ett sånt. Dyker även upp på en del auktioner på Catawiki vilket gör att det kan vara lämpligt att testa för att preppa för ev. inköp.

Tog hjälp av AI här:

Ursprung
  • Italien, Sicilien – Etna DOC
  • Norra sluttningen av vulkanen (Castiglione di Sicilia)
  • Höjd: ca 600–1000 m
🍇 Druva
  • 100% Carricante (lokal Etna-druva)
🏔️ Terroir
  • Vulkanisk jord → hög mineralitet + sälta
  • Svalt klimat pga höjd → fräschör trots Sicilien
⚙️ Vinifikation
  • Jäsning i stål/betong
  • 3 månader på jästfällning (sur lie)
  • Ingen ek → ren, precis stil

Trådskapare
Barolonissen

Barolonissen

Medlem
Trevligt vin, drack den i Franska alperna (av alla ställen) nu i Mars!! Tror jag la lite noter om den i "Idag dricker vi" tråden.
Det hade jag missat. Brukar läsa allt. Skönt i alla fall att det inte var ett skitvin. Nu hoppas jag att fler hänger på och testar

Jag är en varm anhängare av Etnaviner. De röda är i min bok riktigt bra. Några vita har de blivit, men inte från denna producenten.
Beställning lagd.
Vore trevligt om vi kunde förlänga tråden. Juni anyone?

MartinBz

Medlem
Ljust gyllene i färgen. I doften finns det våt sten, citron, ingefära och kanske någon omoget päron/äpple? Lite stum doft till en början, men efter en stunds snurrande i glaset framträder mer av allt jag kände tidigare och någon vit blomma (jasmin?).

På tungan är det tydliga citrontoner och mer våt sten, carricante är inte en druva jag är direkt van vid, men det här var gott! Jag gillar att det är utan ek, men ändå rätt så fylligt. Lätt beska i eftersmaken, som är väldigt trevlig. Det kan vara inbillning, men jag tycker mig känna samma ask- och vulkantoner som jag kan hitta i vissa röda (nerello mascalese) från Etna. Köper gärna igen!

Trådskapare
Barolonissen

Barolonissen

Medlem
Håller verkligen med om noten här ovan. Det jag kompletterar med är en sälta i syran. Våt sten, mineralitet absolut men jag tycker den drar lite åt den sälta man kan hitta i intorkat svett om man slickar sig på läpparna efter ett löppass…inte att förväxlas med svett dock :D

Kommer absolut köpa igen. Känns som ett välgjort vin som jag gärna checkar till efter 1-3 år på rygg. Kändes lite knutet till en början men öppnas upp med tid i glaset och ett par dagar i flaskan.

Vera Wind

In vini veritas?
Jag har inte fått min flaska än. Jag hade lite annat i korgen också som antingen tar lite längre tid.

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Månadens vin med ett billigare, men mycket bra, referensvin.
tornatore.jpg

2024 Virgen del Galir Val do Galir. Smör, banan, lime, gröna äpplen och vanilj. Ganska lätt med hög syra och fräsch frukt. 89p
2024 Tornatore Etna Bianco. Doft av hö, terpentin, grusväg, gröna äpplen och apelsin. I smaken finns massor av halm och sten blandat med lite tallbarr, citron, gröna äpplen, lime och pomerans. Ganska fett med fräsch söt frukt, massiv syra och bra balans. Precis min stil av vin. Jag är klart imponerad. Inte helt olikt Val do Galir, men lite mer avancerat. 90p

Toppen