Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Den britt-hick-iska regeringens vinkällare

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Länk till artikel av Financial Times. Kan evt kräva inloggning:

I denna fascinerande artikel står att läsa om den brittiska regeringens imponerande vinkällare. Värdet uppskattas till 3,7 miljoner pund! Samlingen innehåller bla 1961 Château Latour och 1931 Quinta do Noval.

Fascinerande nog visar rapporten att regeringen under de två åren av pandemin konsumerade över 1 400 flaskor vin och sprit, finansierat av skattebetalarna. (OK i UK, inte i Sverige). Dessutom har vinkällaren, som etablerades efter första världskriget, blivit en viktig del i regeringens hospitality vid högprofilerade besök.

Det är inte bara mängden vin som imponerar, utan också dess kvalitet och värdeökning över tid, vilket ger en intressant inblick i regeringens inköpsstrategier och vinkunskap. Artikeln ger en unik inblick i en värdefull och historiskt intressant vinsamling. Där borde man botanisera!
 

Foodcoma

Medlem
Intressant artikel. Ser fram emot uppdateringen med kvantiteter,,

Om jag ej minns fel auktionerades ett rejält gäng gamla bordeauxer och bugge viner ut på bukowskis och var någon här på forumet som påstod att de var från HMK vinkällare - den hade jag gärna besökt med tanke på vinerna som auktionerades.
 

Bastardo

Medlem
Bara lite kuriosa.
När svenska läkaren Nils Stormby sålde sin vinkällare i New York år 2007 var hans samling på cirka 5000 flaskor värd 24 miljoner kronor. Jag vet inte hur mycket den summan skulle vara värd i dag, men mig veterligen bör det ha varit bland de dyraste vinsamlingarna i världen som såldes då.
Och som vi alla vet, var vinet i fråga Chateau d’Yquem och samlingen innehöll även rariteter som inte ens dåvarande slottsägaren hade i sin ägo.
Om jag kommer ihåg rätt, så var det flera olika lotter som vinerna såldes i, så det var inte bara en ensam köpare som tog rubbet. Skapligt genomsnittspris oavsett.
 
Bara lite kuriosa.
När svenska läkaren Nils Stormby sålde sin vinkällare i New York år 2007 var hans samling på cirka 5000 flaskor värd 24 miljoner kronor. Jag vet inte hur mycket den summan skulle vara värd i dag, men mig veterligen bör det ha varit bland de dyraste vinsamlingarna i världen som såldes då.
Och som vi alla vet, var vinet i fråga Chateau d’Yquem och samlingen innehöll även rariteter som inte ens dåvarande slottsägaren hade i sin ägo.
Om jag kommer ihåg rätt, så var det flera olika lotter som vinerna såldes i, så det var inte bara en ensam köpare som tog rubbet. Skapligt genomsnittspris oavsett.
 

Bastardo

Medlem
Här kan man se en intervju med Stormby som gjordes i samband med försäljningen.
Tack, vintomas!
En mycket fin intervju.
Hittade den här när jag sökte något helt annat, nämligen [hur ’stor’ vinsamling är fortfarande hanterbar]? Men så klart går det inte ge ett enkelt svar på den frågan, då det beror på så många olika faktorer.
(Sök i stället till exempel med de här orden, så hittar ni intressanta svar: ”how many wine bottles can you handle in your wine cellar?”)
och en annan, där jag hittade länken ovan:
Obs! Det finns säker många fler videos om honom och hans viner, och jag har inte sett någon artikel hur det gick med vinauktionen.
 
Last edited:
Toppen