Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Den bruna maten

anders

Medlem
SV: Den bruna maten

Det här skulle faktiskt kunna vara värre än kantinen här. Jag ska visa bilderna för några kollegor så får vi se.

Egentligen finns det absolut INGENTING gott att säga om svenskt 70-tal. Troligtvis det mest katastrofala årtionde som någonsin inträffat i landet. På i stort sett alla fronter.
 

EuphoniC

Medlem
SV: Den bruna maten

Jag blev just väldigt, väldigt illamående.

Jag är osäker på om det är på grund av att allt det där såg väldigt äckligt ut eller faktum att jag fick en flash back till barndomens dystra matminnen :'(
 

Guayabera

Medlem
SV: Den bruna maten

Dom hade en höjdare för några veckor sedan, banan i skinnrock, som lyckades med att vara äcklig på på flera olika plan...
 

Per Stade

Lege artis
SV: Den bruna maten

anders skrev:
Egentligen finns det absolut INGENTING gott att säga om svenskt 70-tal.
Troligtvis det mest katastrofala årtionde som någonsin inträffat i landet. På i stort sett alla fronter.

Ja det var ett katastrofalt årtionde. McDonalds öppnade sin första
hamburgerrestaurang på Kungsgatan i Stockholm, After Dark gjorde
dragshow inne hos gamla tanter, Vickan införde kö-eländet i svenskt
krogliv, Piazza Opera gjorde pizzan så populär att det dök upp pizzerior
i vartenda gathörn, almarna i Kungsträdgården sågades inte ner, proggen
med Björn Afzelius och Mikael Wiehe regerade, människor hade
näbbkängor, palestinasjal, fjällrävenjacka och en "kånken" på ryggen om
de inte var klädda i mjukisbyxor av velour, Sällskapsresan var den mest
sedda filmen, Pinochet tar makten i Chile, Janis Joplin, Jimi Hendrix,
Jim Morrison, Elvis Presley, Ronnie Van Zant, Sid Vicious och Evert Taube dör,
HD säljs till AMF o.s.v
Du har så rätt, 70-talet var ett mörkt årtionde!
 

pln

Medlem
SV: Den bruna maten

sällskapresan var från 1980. Musikmässigt var 70 väldigt viktigt. I princip alla stora namn kom ju då.. som influerat allt därefter. Personligen tycker jag tung-gunget slog igenom då, Sabbat,Pentagram tex som många sneglar på än idag vid låtskrivande. Hendrix var viktig. Annars kan jag hålla med om att mycket verkade skruvat.. inte minst modet som även blev startskott för en gigantisk motreaktion på 80talet där allt skulle vara så mycket det bara kan, vilket var lite roligare (miami vice ;D )
 

Per Stade

Lege artis
SV: Den bruna maten

pln skrev:
Musikmässigt var 70 väldigt viktigt. I princip alla stora namn kom ju då..
som influerat allt därefter. Personligen tycker jag tung-gunget slog
igenom då, Sabbat,Pentagram tex som många sneglar på än idag
vid låtskrivande. Hendrix var viktig.

Vi glömde ABBA! :(
 
SV: Den bruna maten

Vet inte vad ni lyssnar/lyssnade på från 70-talet men namn som Clash, Pixies, The Police, Ramones, Blondie, Patti Smith, Sex Pistols , Deep Purple, Uriah Heep, Led Zeppelin , Black Sabbath. The Stray Cats , Bob Marley ,Peter Tosh , Burning Spear , Talking Heads, The Specials, Madness , Linton Kwesi Johnson , Elvis Costello , Deutsch-Amerikanische Freundschaft (D.A.F.) för att nämna ett fåtal som kommer upp i mitt huvud.

Filmer som Patton, Gudfadern, Gökboet Apocalypse Now , Chinatown , Clockwork Orange , Star Wars , Hajen, Taxi Driver, Rocky , ET, The French Connection Monty Python and the Holy Grail , Den sista färden etc etc var ju inte heller direkt dåliga.

Så så dåligt var inte 70-talet. Maten sög, men inte hela 70-talet.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Den bruna maten

shorepower skrev:
Vet inte vad ni lyssnar/lyssnade på från 70-talet men namn som Clash, Pixies, The Police, Ramones, Blondie, Patti Smith, Sex Pistols , Deep Purple, Uriah Heep, Led Zeppelin , Black Sabbath. The Stray Cats , Bob Marley ,Peter Tosh , Burning Spear , The Specials, Madness , Linton Kwesi Johnson , Elvis Costello , Deutsch-Amerikanische Freundschaft (D.A.F.) för att nämna ett fåtal som kommer upp i mitt huvud.

Bryan Ferry och Roxy Music hade stil 8)
 
SV: Den bruna maten

shorepower skrev:
Vet inte vad ni lyssnar/lyssnade på från 70-talet men namn som Clash, Pixies, The Police, Ramones, Blondie, Patti Smith, Sex Pistols , Deep Purple, Uriah Heep, Led Zeppelin , Black Sabbath. The Stray Cats , Bob Marley ,Peter Tosh , Burning Spear , Talking Heads, The Specials, Madness , Linton Kwesi Johnson , Elvis Costello , Deutsch-Amerikanische Freundschaft (D.A.F.) för att nämna ett fåtal som kommer upp i mitt huvud.

Filmer som Patton, Gudfadern, Gökboet Apocalypse Now , Chinatown , Clockwork Orange , Star Wars , Hajen, Taxi Driver, Rocky , ET, The French Connection Monty Python and the Holy Grail , Den sista färden etc etc var ju inte heller direkt dåliga.

Så så dåligt var inte 70-talet. Maten sög, men inte hela 70-talet.
Pixies var 80-tal, hade fel där, 70/80-talet var lite höljt i slöjor så att säga ;D
 

anders

Medlem
SV: Den bruna maten

shorepower skrev:
Vet inte vad ni lyssnar/lyssnade på från 70-talet men namn som Clash, Pixies, The Police, Ramones, Blondie, Patti Smith, Sex Pistols , Deep Purple, Uriah Heep, Led Zeppelin , Black Sabbath. The Stray Cats , Bob Marley ,Peter Tosh , Burning Spear , Talking Heads, The Specials, Madness , Linton Kwesi Johnson , Elvis Costello , Deutsch-Amerikanische Freundschaft (D.A.F.) för att nämna ett fåtal som kommer upp i mitt huvud.

Filmer som Patton, Gudfadern, Gökboet Apocalypse Now , Chinatown , Clockwork Orange , Star Wars , Hajen, Taxi Driver, Rocky , ET, The French Connection Monty Python and the Holy Grail , Den sista färden etc etc var ju inte heller direkt dåliga.

Så så dåligt var inte 70-talet. Maten sög, men inte hela 70-talet.

Nu var det SVENSKT 70-tal som jag kategoriskt sablade ner. Egentligen kan jag bara komma på en enda ljusglimt under hela detta mörker och det var den dag jag föddes. ;D
 
SV: Den bruna maten

anders skrev:
Nu var det SVENSKT 70-tal som jag kategoriskt sablade ner. Egentligen kan jag bara komma på en enda ljusglimt under hela detta mörker och det var den dag jag föddes. ;D
Föddes inte Linda Thorén på 70-talet?
 

Per Stade

Lege artis
SV: Den bruna maten

shorepower skrev:
Så så dåligt var inte 70-talet. Maten sög, men inte hela 70-talet.

Det var billigare. Hörde på radion att bensinpriset gick över 1 krona första gången 1970.
Det skulle motsvara 6 kronor idag.
1970 kostade de bästa biljetterna för att se Rolling Stones på Råsunda 30 kronor.
Stenarna var lite ute då så det var bara några tusen åskådare i publiken, som naturligtvis
allihop hoppade ner på gräsmattan och sprang fram till scenen när de började spela.
Inga kravallstaket på den tiden.
Samma sommar spelade Elton John "På Kåren" en natt för en flaska whisky i gage.
Det kostade 10 kronor att komma in.
1975 spelade Bruce Springsteen för första gången i Stockholm. En biljett till första
parkett kostade 40 kronor + 1 krona i garderobsavgift.

Maten var inte så kass som en del tror. Tore Wretman var krogkung och basade över
Operkällaren, Riche och Stallmästargården. På Östergöks fisk hette kocken Bengt Wedholm.
De gamla klassikerna Prinsen och KB hade börjat få konkurrens från lite nya ställen med
nya idéer. Restaurang Annorlunda med vegetarisk buffé och restaurang Gässlingen på
Söder med franskinspirerad meny var några.
Och vi får inte glömma Svensson&Butler som gjorde att Birkastan blev inne. Forummedlemmen
Anders Öhman håller på med ett stort Butler-projekt där han lagar alla rätterna i Carl Butlers
första kokbok. En kokbok, som var först, i alla avseenden.
Och nog har jag fått för mig att Anders tycker att de flesta rätterna faktiskt smakar bra.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Den bruna maten

Per Stade skrev:
Och nog har jag fått för mig att Anders tycker att de flesta rätterna faktiskt smakar bra.

Hur många här på FW åt annat än bröstmjölk, eller möjligen barnmat, vid den tiden?
Du - ja!
Jag - ja, jag åt på bl a Operakällaren och just nämnda Östergök!
 

Bubblaren

Medlem
SV: Den bruna maten

Per Stade skrev:
Och hur smakade det?

Östergök var snudd på stamhak - trevlig stämning, vällagad mat och gemytlig stämning. Minns inte Operakällaren lika starkt, kanske säger allt?!
 

Per Stade

Lege artis
SV: Den bruna maten

Bubblaren skrev:
Östergök var snudd på stamhak - trevlig stämning, vällagad mat och gemytlig stämning.

Gratinerad gösfilé var min favoriträtt. Kommer inte ihåg vad den kostade - 18 kronor?

På Operakällarens bakficka kostade en lunch 10-15 kronor om jag minns rätt.
 
Toppen