Borde skriva mer om de sakkar vi får i oss. Men då det oftast är sparvskänkar till små rätter känns det inte som om vi får i oss tillräckligt för att skapa relevanta smaknoter.
Men, i afton begav vi oss på söndagsmiddag till 米倉 (YONEKURA) i Kamakura. Maten fullkomligt dräpande underbar. Överkomlig prislapp på ca 1000-lappen per person. Jag hade med mig en tidigare odrycken producent, men som kom högt rekommenderad av hon som ansvarar över alkoholavdelningen på
Bic Camera i Fujisawa. Och en sådan expert är ju svår att säga emot.
I en kartong, tillräckligt stor för en magnumlflaska, hade vi vår lilla SHOZAN (Chou är ett gammalt kanji för BLÅ. Betyder således Blå Berg). Förvånansvärt likt ett svenskt kondommärke...
Detta är en junmai daiginjo som är polerad till 40%. Extremt fruktig doft som utlovar en rik sakke. Dessutom understryker det finessen med
Miyama Nishiki, den tredje mest planterade rissorten för sakke. Även om denna rissort mest används för lättare sakkar, var det just vad min ledstjärna på Bic Camera sa:
"Du kommer bli förvånad över hur rik den är, och att den i sin rikedom för vidare rissortens kulturarv om renhet och elegans". Det går ju inte att stå emot, särskilt som vi föredrar sakkar med lite muskulatur.
Också anedningen till att vi tar med egen dryck till 米倉、enär huesets smak för sakke mest får oss att tänka på Naturvinsavdelningen för Beaujolais Nouveau. Säkert underbart för dem med extrem sensitivitet - men det är inte vi.
Måste peka på tre magiska upplevelser med aftonens mat, som vi fö intog i restaurangens privata rum:
1. Entré och sedan en av huvudrätterna innehöll AYU. Sommarens helt klart somrigaste fisk, från sötvatten (strida floder). Två bäbis-AYU på första tallriken och en större firre på 6:e tallriken. Oändligt gott och välkomnar sommaren så man nästan blir till sig!
2. Vi fick steka vår egna "cuttle fish" (IKA) på våra egna Pet Rock. Hett och varmt, men tack vare AC gick det att klara av värmeökningen i rummet.
3. Varma sobanudlar i soppa. En tagliatelle som är en zucchini som skurits för hand. Undersökte min noga, och den var otroligt jämntjock hela vägen. Knivhantverk som heter duga! Om jag hade kockambitioner skulle jag genast ge mig i kast med att skapa dylikt. Grymt imponerande, och dessutom fantastiskt gott. Zucchini har dessutom en mycket fräsch smak som tar åt sig av omgivande sås. Mjums!
Som lite skoj fotnot kan tilläggas att ägaren och chefskocken tränar karate. Vi pratar mycket om träning, både fysisk och mental, samt om djupare aspekter av budo. Det är mycket tilltalande. Och, förmodligen för att vi har de genuppsättningar vi har, leker vi varje gång en lek: handgreppsstyrka. Han har en liten apparat som man nyper tag om det håååååååårdaste man bara kan. Jag är uppe i 64 kg greppstyrka med höger hand, men 10 kg mindre i vänster hand. Det sägs att 80 kg greppstyrka krävs för att kunna krossa ett äpple.
Efter några omgångar (mindre än 5) med greppstyrkemätaren är jag sjöblöt i svett. Fascinerande!
För att göra det hela extra roligt, studerade jag greppstyrka och lärde mig dels att
greppstyrka är den bästa långlivsindikatorn som finns. Och hur träna greppstyrka. Gyroboll, handgrepp, squashbollar och hantelträning. Så jag köpte hem ett litet handgreppsgym. Naturligtvis skickade jag ett likadant minigym samt samma träningsinstruktioner (som jag förstått är optimala) till kocken - det är ju alltid roligare att tävla på samma premisser
...ja, pojkar... Vad skall man ha dem till?