Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Den stora matrådstråden - ställ din fråga

Bubblaren

Medlem
Kalv

Köper sällan kalvkött, men i Frankrike köpte jag kalvkött ett par gånger. Köttet var ljust, ungefär lika ljus som kyckling. Väl hemma så köpte jag idag en kalvstek, den var mörk, ungefär som en biff.

Vad är skillnaden? När blir kalv mörk? Vad händer när och vad skiljer/påverkar?
 

kayaker

Cyklist
SV: Den stora matrådstråden - ställ din fråga

De är nog lite petigare i Frankrike när det gäller vad som får kallas kalv...

Klassificeringarna finns i Jordbruksverkets Författningssamling, se http://www.sjv.se/download/18.26424bf71 ... 04-088.pdf

Generellt sett gäller att köttet blir mörkare ju äldre kalvarna/ungnötsdjuren blir. Slaktkropparna klassificeras också med 1, 2 eller 3 stjärnor.
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Den stora matrådstråden - ställ din fråga

kayaker skrev:
De är nog lite petigare i Frankrike när det gäller vad som får kallas kalv...

Klassificeringarna finns i Jordbruksverkets Författningssamling, se http://www.sjv.se/download/18.26424bf71 ... 04-088.pdf

Generellt sett gäller att köttet blir mörkare ju äldre kalvarna/ungnötsdjuren blir. Slaktkropparna klassificeras också med 1, 2 eller 3 stjärnor.

Du imponerar, som vanligt - hur tusan gör du, vanlig googling bara? ;D
Jag palla inte med att läsa hela författningen, har ju för tusan semester!!!
 

kayaker

Cyklist
SV: Den stora matrådstråden - ställ din fråga

Bubblaren skrev:
Du imponerar, som vanligt - hur tusan gör du, vanlig googling bara? ;D
I princip bara vanlig googling men eftersom jag läst "Eat the Meat" av Jonas Borssén så visste jag exakt vad jag skulle googla på. :)
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Den stora matrådstråden - ställ din fråga

Kräftor!

För ett år sedan hade jag en fråga om snaps, men nu byter vi dryckesinriktning.
Det är dags för kräftor i morgon och jag tänkte hålla mig från ölen (CARBS!!!).
Vad tror ni om lämpligt vinval?
En googling i ämnet ger spridda resultat, med allt från klara rekommendationer till tydliga varningar.
Jag har aldrig tänkt tanken tidigare att dricka något annat än öl till dessa underbara kryp, men nån gång ska väl vara den första...
 
SV: Den stora matrådstråden - ställ din fråga

Sjödin skrev:
Kräftor!

För ett år sedan hade jag en fråga om snaps, men nu byter vi dryckesinriktning.
Det är dags för kräftor i morgon och jag tänkte hålla mig från ölen (CARBS!!!).
Vad tror ni om lämpligt vinval?
En googling i ämnet ger spridda resultat, med allt från klara rekommendationer till tydliga varningar.
Jag har aldrig tänkt tanken tidigare att dricka något annat än öl till dessa underbara kryp, men nån gång ska väl vara den första...

På vår kräftskiva är skumpa sedan flera år ett populärt dryckesalternativ - och helst då en lite robustare blanc-de-noir som har visat sig passa perfekt tillsammans med dessa ädla kryp. Egly-Ouriet Blanc de Noirs fixar t.ex. skivan alldeles galant - och vill man ha ett odlaralternativ så rekommenderas Jérôme Prévost La Closerie les Beguines (100% PM). Ett intressant "budget"-alternativ som jag iofs inte har prövat tillsammans med kräftor är Egly-Ouriet Brut Premier Cru Les Vignes de Vrigny (100% PM) - finns dessutom på bolaget.

Envisas du med att vilja dricka rött - det är ok :) - så skulle jag fortfarande välja Pinot eller möjligen en lite robustare Crozes-Hermitage.

Ett intressant experiment vore att dricka Leclapart l'Alchimiste till kräftor - då ligger vi ju lite mitt emellan de båda förslagen ovan... :)
 

CH

Medlem
SV: Den stora matrådstråden - ställ din fråga

Jag öppnade en FX Pichler Grüner Veltliner Smaragd "M" 2007 till havskräftorna i år och tyckte den funkade väldigt bra. Håller annars med i skumpaförslagen som NonPlusUltra lämnade.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Den stora matrådstråden - ställ din fråga

Men havskräftorna skiljer väl sig ändå rätt rejält från salt- och dillbomberna jag tänkte suga i mig?

Mm... en skumpa kan ju kanske vara något... Fan, nu kom beslutsångesten krypande...
NonPlusUltra, tack för förslagen, men ingen kan jag få fatt på innan i morgon.
 
SV: Den stora matrådstråden - ställ din fråga

Sjödin skrev:
Men havskräftorna skiljer väl sig ändå rätt rejält från salt- och dillbomberna jag tänkte suga i mig?

Mm... en skumpa kan ju kanske vara något... Fan, nu kom beslutsångesten krypande...
NonPlusUltra, tack för förslagen, men ingen kan jag få fatt på innan i morgon.

Nej, det är onekligen ett litet problem... Enda möjligheten jag ser är att pröva Etienne Lefèvre Cuvée des Ancêtres 2004 - det är ju en Blanc de Noirs som har fått en del god press på sistone. Jag har tyvärr aldrig druckit den, men du hittar den för en knapp femhundring på SB - hur fel kan det bli? :)
 

Per Stade

Lege artis
SV: Den stora matrådstråden - ställ din fråga

Sjödin skrev:
Men havskräftorna skiljer väl sig ändå rätt rejält från salt- och dillbomberna jag tänkte suga i mig?

Har tillbringat semestern nu i augusti med att äta så mycket skaldjur och fisk
som möjligt. Ett skrämmande antal lådor med Champagne Thierry Perrion har
använts till att skölja ned skaldjuren med. Mycket Pinot Noir i dessa: 80% i
Brut Tradition och 90% i Cuvée Prestige.
Men vi har också druckit Henriot -96 och Clos Cazals -96 med utmärkt resultat.
Enda lilla besvikelsen var en flaska Bollinger NV, som kändes lite för tunn til
skaldjuren.
Annars har vi också druckit en del Sauvignon Blanc från såväl Sancerre, Pouilly Fume
som Nya Zeeland. Enligt min åsikt är det också ett bra vin till (havs)kräftor och räkor.
Bäst var nog Dogpoint Sauvignon Blanc.
 

Elvis

Medlem
SV: Den stora matrådstråden - ställ din fråga

Per Stade skrev:
Clos Cazals -96

Har den börjat öppna upp sig? Enda gången jag provat den (våren 2009) kändes den väldigt ung.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Den stora matrådstråden - ställ din fråga

Elvis skrev:
Har den börjat öppna upp sig? Enda gången jag provat den (våren 2009) kändes den väldigt ung.

Fråga mig något mer som jag inte vet. Tyvärr har jag aldrig varit med i Munskänkarna, har ingen
sommelierutbildning, för inga anteckningar och har dåligt minne. På sin höjd brukar jag kunna
avgöra om jag tycker att något är gott eller inte. Enligt min enkla smak.
Efter ringa förmåga skall jag försöka beskriva gårdagskvällens Clos Cazals 1996 med nummer 523:
Ovanligt svårforcerad kork, satt som berget. Ingen speciell plopp när jag äntligen fick upp
den. Mycket ljus guldgul färg och fin mousse med de finaste bubblor jag någonsin sett.
Fantastisk doft med först citrustoner som efter någon halvtimme mer drog sig mot
mogna röda äpplen. Så småningom nötiga toner. Smaken först ungdomligt frisk men
efterhand mer mogna äpplen. Om jag inte hade vetat att detta var en BdB så hade jag nog
gissat på ganska mycket Pinot Noir.
Mycket bra syra vilket gör att jag tror att den tål att lagras ett tag till.
Sista glaset sparade jag i flaskan till frukosten i morse. Var lika god då.
Har druckit några flaskor tidigare, senast var nog för ett år sedan men kommer inte ihåg att de
hade några mognadstoner alls.
1449toy.jpg


Kräftorna köper jag nykokta av Niklas direkt på bryggan.
Bäst är de när de fortfarande är ljumna:

2gtqgqh.jpg


Glömde att nämna att vi också har druckit en BdN, som
NonPlusUltra rekommenderar till skaldjuren:
Michel Arnoulds Cuvée Memoire de Vignes 2002.
Mycket kraftfull och mycket mogna röda äpplen i doft
och smak. Elegant och komplex.Närmast av de övriga
vi har druckit är Thierry Perrions Cuvée Prestige men
så kommer de ju från samma by.

2nim9n5.jpg


Det är en champagne som jag gärna dricker lite avslagen
och ljummen också.
 
SV: Den stora matrådstråden - ställ din fråga

Clos Cazals 1996 i all ära - och den låter verkligen god, Per - men det där är härliga bilder för en gammal Bohuslänning som en ann!

Havskräftor är förstås fantastiskt gott - och i mitt tycke betydligt mer lättmatchade i dryckesmening än "di mökna", som de säger ute på Orust om flod- o signalkräftor... ;)
 

Elvis

Medlem
SV: Den stora matrådstråden - ställ din fråga

Per Stade skrev:
Fråga mig något mer som jag inte vet. Tyvärr har jag aldrig varit med i Munskänkarna, har ingen
sommelierutbildning, för inga anteckningar och har dåligt minne. På sin höjd brukar jag kunna
avgöra om jag tycker att något är gott eller inte. Enligt min enkla smak.

Var inte så blygsam nu! Det var en utmärkt beskrivning av Clos Cazals 1996 ovan, tycker jag. Trevlig bilder också!
 
SV: Den stora matrådstråden - ställ din fråga

Elvis skrev:
Var inte så blygsam nu! Det var en utmärkt beskrivning av Clos Cazals 1996 ovan, tycker jag. Trevlig bilder också!
Håller helt med. Både vad gäller beskrivningarna och bilderna. Havskräftor är så gott
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Den stora matrådstråden - ställ din fråga

Sjödin skrev:
Kräftor!

För ett år sedan hade jag en fråga om snaps, men nu byter vi dryckesinriktning.
Det är dags för kräftor i morgon och jag tänkte hålla mig från ölen (CARBS!!!).
Vad tror ni om lämpligt vinval?
En googling i ämnet ger spridda resultat, med allt från klara rekommendationer till tydliga varningar.
Jag har aldrig tänkt tanken tidigare att dricka något annat än öl till dessa underbara kryp, men nån gång ska väl vara den första...

Hur det gick?
Åt helvete!
Viss mat ska man helt enkelt inte laborera med, så enkelt är det. Till traditionella svenska kräftor skall jag hädanefter ICKE dricka annat än öl och snaps. Punkt.

SS i Nacka hade oroväckande tomma hyllor och ingen skumpa som jag kunde tänka mig. Jag körde dock en vild chansning och drog till med en rosé på 100% PN. Billig var den också, så jag skulle ju ha anat...
Jag säkrade upp med en pava vitt också, en cab sav från N Zeeland som jag blev rekommenderad skulle passa ypperligt till kräftor.
Roséskumpan var riktigt trist och det vita smakade ruttet hö... Mer ingående smakanalys än så får ni inte.
Som tur var hade några polare med sig öl så det gick bra ändå. Och, framåt aftonen när öl var drucket och kräftor uppätna då rann vinerna ner ändå...Dock mest för procentens skull och inte så mycket för smakens.

Så, vad har vi lärt oss av detta då?
Jo, att kolhydrater och vikt måste få bli sekundärt vid tre tillfällen per år; julafton, midsommarafton och kräftskivan.
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Den stora matrådstråden - ställ din fråga

Jo, att kolhydrater och vikt måste få bli sekundärt vid tre tillfällen per år; julafton, midsommarafton och kräftskivan.

Precis de gånger jag nödgas dricka pilsner jag med.
 

anders

Medlem
SV: Den stora matrådstråden - ställ din fråga

Sjödin skrev:
Jag säkrade upp med en pava vitt också, en cab sav från N Zeeland som jag blev rekommenderad skulle passa ypperligt till kräftor.

Blir man rekommenderad ett vitt vin på Cabernet ska man börja ana oråd... :D
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Den stora matrådstråden - ställ din fråga

anders skrev:
Blir man rekommenderad ett vitt vin på Cabernet ska man börja ana oråd... :D
Jaja, fort och fel ibland... ;D Druva som druva för helvete! :)
Såvinjååån blaaaang då! Men nu hittar jag den inte alls på ss.se och börjar undra om jag drömt alltihop. Den var nog kanske inte ens från Nya Zeeland!? Skitsamma, kontentan är i alla fall densamma; ÖL SKA'RE'VA
 

Pomerol

Medlem
SV: Den stora matrådstråden - ställ din fråga

Sjödin skrev:
Kräftor!

För ett år sedan hade jag en fråga om snaps, men nu byter vi dryckesinriktning.
Det är dags för kräftor i morgon och jag tänkte hålla mig från ölen (CARBS!!!).
Vad tror ni om lämpligt vinval?
En googling i ämnet ger spridda resultat, med allt från klara rekommendationer till tydliga varningar.
Jag har aldrig tänkt tanken tidigare att dricka något annat än öl till dessa underbara kryp, men nån gång ska väl vara den första...

Ja, jag vet, mitt svar kommer försent men...

Med tanke på att kräftornas sälta och stora dos av umami så skulle jag rekomendera ett haltorrt med hög syra. Sötman tar hand om umamin och sältan i kräftorna balanserar syran. Gärn en halvtorr tysk riesling från Mosel! Finns i alla prisklasser...

Ett tag var det inne bland vinskribenter att rekomendera sauvignon blanc till kräftor. Den druvan ger ju ofta hög syra men inte så mycket sötma som jag då saknar i kombon. Förmodligen en kombination där inte giftamål eftersträvas utan kontrast...
 
Toppen