Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Den stora tråden om Bordeaux

Förra veckan var jag på provning med Union des Grands Cru de Bordeaux, med fokus på 2022. Jag skrev ett inlägg på Insta efteråt, men tänkte att det kanske är intressant för en del här, så jag copypastar in det här.

Bordeaux 2022 är verkligen enastående bra! Jag har gått på de här provningarna i ganska många år nu, och det här är verkligen en av de bästa årgångarna jag kan minnas. Framför allt är lägstanivån otroligt hög och jämn, praktiskt taget alla gjorde verkligen riktigt bra viner.

2022 var ju en väldigt varm och torr årgång, och en del producenter var oroliga över att det skulle ha varit för varmt eller att rankorna skulle drabbas av vattenstress, som riskerar att göra att rankorna 'stänger ner' och att druvorna inte utvecklas ordentligt. Men som sagt, facit är verkligen att praktiskt taget alla gjorde viner med oklanderlig balans och polerade tanniner, och dessutom väldigt tillgängliga och drickbara redan nu.

Ska säga också att detta gäller de röda. De vita var bra, men imponerade inte alls på samma sätt som de röda.

Den som funderar på att köpa Bordeaux 2022 kan i princip blunda och välja, allt är bra! Om jag ändå ska nämna några viner som jag tycker stack ut, så skulle jag nämna Léoville-slotten, Ch Lynch-Bages, Ch Brane-Cantenac, Ch Angludet, Ch Kirwan, Ch Lascombes och Ch Dauzac, den sistnämnda överpresterar verkligen i förhållande till priset.

I Pessac-Léognan var Ch Malartic-Lagravière mycket bra, och framför allt Domaine de Chevalier var absolut strålande! Passande nog eftersom de 2022 firade jubileum, den 40:e årgången sedan familjen Bernard köpte slottet, med en specialetikett årgången till ära.

Pomerol var genomgående mycket bra, men om jag ska lyfta fram något vin så skulle det nog vara Ch Clinet.

Även Saint-Émilion var genomgående mycket bra, och med lite extra plus för Ch Canon, Ch Valandraud, Ch Beau-Séjour Bécot med superhärlig frukt och slutligen Ch Pavie-Macquin med underbar parfym i doften.

Höjdpunkterna i Sauternes och Barsac var framför allt Ch Doisy-Daëne och Ch La Tour Blanche, om än i helt olika stil.

buteljen

Medlem
Förra veckan var jag på provning med Union des Grands Cru de Bordeaux, med fokus på 2022. Jag skrev ett inlägg på Insta efteråt, men tänkte att det kanske är intressant för en del här, så jag copypastar in det här.

Bordeaux 2022 är verkligen enastående bra! Jag har gått på de här provningarna i ganska många år nu, och det här är verkligen en av de bästa årgångarna jag kan minnas. Framför allt är lägstanivån otroligt hög och jämn, praktiskt taget alla gjorde verkligen riktigt bra viner.

2022 var ju en väldigt varm och torr årgång, och en del producenter var oroliga över att det skulle ha varit för varmt eller att rankorna skulle drabbas av vattenstress, som riskerar att göra att rankorna 'stänger ner' och att druvorna inte utvecklas ordentligt. Men som sagt, facit är verkligen att praktiskt taget alla gjorde viner med oklanderlig balans och polerade tanniner, och dessutom väldigt tillgängliga och drickbara redan nu.

Ska säga också att detta gäller de röda. De vita var bra, men imponerade inte alls på samma sätt som de röda.

Den som funderar på att köpa Bordeaux 2022 kan i princip blunda och välja, allt är bra! Om jag ändå ska nämna några viner som jag tycker stack ut, så skulle jag nämna Léoville-slotten, Ch Lynch-Bages, Ch Brane-Cantenac, Ch Angludet, Ch Kirwan, Ch Lascombes och Ch Dauzac, den sistnämnda överpresterar verkligen i förhållande till priset.

I Pessac-Léognan var Ch Malartic-Lagravière mycket bra, och framför allt Domaine de Chevalier var absolut strålande! Passande nog eftersom de 2022 firade jubileum, den 40:e årgången sedan familjen Bernard köpte slottet, med en specialetikett årgången till ära.

Pomerol var genomgående mycket bra, men om jag ska lyfta fram något vin så skulle det nog vara Ch Clinet.

Även Saint-Émilion var genomgående mycket bra, och med lite extra plus för Ch Canon, Ch Valandraud, Ch Beau-Séjour Bécot med superhärlig frukt och slutligen Ch Pavie-Macquin med underbar parfym i doften.

Höjdpunkterna i Sauternes och Barsac var framför allt Ch Doisy-Daëne och Ch La Tour Blanche, om än i helt olika stil.
Köpte en primeur för första gången vintage 2022 - en herrans massa flaskor 🙈-, de levereras väl nu 2025? Men när brukar de komma? ( Har köpt via Philipson).

Johpe

Medlem
Känns som Bordeaux webbsläppet imorgon 5/6 är lite överprisat? Beror det på att 2022 är en allmänt bra årgång eller kommer det vara de nya priserna som gäller på bolaget framöver? Pratas väl om att en primeur priserna både -23 o -24 gått ner iaf? Just nu verkar man kunna hitta 2024 för typ halva priset en primeur jämfört med släppet imorgon, så stor skillnad brukar det inte vara väl?

buteljen

Medlem
Känns som Bordeaux webbsläppet imorgon 5/6 är lite överprisat? Beror det på att 2022 är en allmänt bra årgång eller kommer det vara de nya priserna som gäller på bolaget framöver? Pratas väl om att en primeur priserna både -23 o -24 gått ner iaf? Just nu verkar man kunna hitta 2024 för typ halva priset en primeur jämfört med släppet imorgon, så stor skillnad brukar det inte vara väl?
Vet inte om de är överprisade för den kvalitet de (förhoppningsvis) levererar jmfrt med senare årgångar. Priset idag är ungefär likadant som priset en-primeur på de viner jag köpt. Så egentligen ingen anledning att köpa en primeur förutom att säkra access och köpa flera lådor.

Johpe

Medlem
Vet inte om de är överprisade för den kvalitet de (förhoppningsvis) levererar jmfrt med senare årgångar. Priset idag är ungefär likadant som priset en-primeur på de viner jag köpt. Så egentligen ingen anledning att köpa en primeur förutom att säkra access och köpa flera lådor.
Ja som sagt 2022 ska väl vara en höjdarårgång men känns som de oxå passade på att smälla på rejäla priser på årgången.

Har läst på andra ställen också att en-primeur priserna senaste åren mer eller mindre landat på samma som slutgiltiga priset när vinet släppts. Så fördelen med en-primeur är väl mer eller mindre enbart garanterad tilldelning isf.

Vingubben

Medlem
Syftade mer på möjligheten att köpa det nu vs websläpp.
Köper man primör från Winefinder, Philipsson och liknande så har priserna de senaste åren legat på par med bolaget. Köper man från aktörer samma år som dom släpps, tex Tryffelsvinet, så har priserna legat 10-20% högre än bolaget. Fördelen med att köpa primör har varit att säkra leverans och att man får tag på hela lådor.

Ja som sagt 2022 ska väl vara en höjdarårgång men känns som de oxå passade på att smälla på rejäla priser på årgången.

Har läst på andra ställen också att en-primeur priserna senaste åren mer eller mindre landat på samma som slutgiltiga priset när vinet släppts. Så fördelen med en-primeur är väl mer eller mindre enbart garanterad tilldelning isf.
Lite så. Det är också därför jag köper primör - för att säkra det jag vill ha. Jag litar inte på att SB får in den kvantitet som möjliggör köp av låda. Ibland dyker det upp på webbsläpp med max 1 flska per person istället.

Edit: plus att jag då använder SB för att köpa 1 flaska för att testa och slippa öppna lådan.

Johpe

Medlem
Tycker allmänt det verkar som PREMIUM GRANDS CRUS har skapliga priser en primeur på div 2023 o 2024. Har köpt skumpa o liknande från dem tidigare utan problem men inte en primeur, någon som har bra erfarenhet?

Jag har inte kollat varenda vin men det verkar som om SB webbsläppspriser för 2022orna ligger nära det aktuella världsmarknadspriset. Det är inte helt lätt att sia om hur prisutvecklingen kommer vara på dessa flaskor de närmaste 10-20 åren heller. Det är inte omöjligt att de kommer vara billigare om 10 år, justerat för inflation. De som köpte en primeur årgång 2009 ligger fortfarande back jmf med vad vinerna kostar nu (t.ex).

Jag köper väldigt lite nyare Bordeauxer nu, när äldre (och mer drickklara årgångar) är betydligt billigare.

buteljen

Medlem
Fråga: om man öppnar en låda en-primeur pga enklare att lagra - hur mycket tappar flaskorna i värde jmfrt med att behålla lådan obruten?

Fast Bordeaux 2024 är också halva kvaliteten jämfört med 2022, så pris/kvalitet korrelerar som vanligt.

Fråga: om man öppnar en låda en-primeur pga enklare att lagra - hur mycket tappar flaskorna i värde jmfrt med att behålla lådan obruten?
Obetydligt skulle jag säga. Jag sålde en obruten låda via Bukowskis på senaste auktionen. Men de bröt upp lådan och ställde en flaska ovanpå som reklam..

Den går ju att spika igen

Merlot

Medlem
Nu när Bordeaux 2024 kampanjen är slut så kan det enligt en del källor konstateras att det försäljningsmässigt var den värsta för handlarna och slotten på 25 år och det är förstås den generellt låga kvalitén som ligger bakom. Trots vissa prissänkningar så räckte det inte för att trigga köp.

Jag citerar utdrag här från en artikel som nyligen kom ut i en av de ledande publikationerna om vin. Jag tycker det sammanfattar så bra att jag inte lägger tid på att formulera med egna ord:

Vad understryker specifikt misslyckandet med primeur-kampanjen 2024?

1. De flesta slott sänkte priserna med 20 % till 30 % jämfört med förra året. Rätt riktning, men vad mer i en årgång som otvetydigt inte var bra? Hur svårt det än kan vara att svälja, sänkningarna behövde vara minst 50 % för att ha någon inverkan på den döende efterfrågan. Slott kan rycka till inför en sådan absurd idé. Jag föreslår att man först undersöker den faktiska försäljningen och reflekterar över historiska prisökningar som konsumenterna var tvungna att svälja. Vill du jämföra?

2. Valutakurser är en betydande faktor, särskilt den svaga amerikanska dollarn. Inte Bordeauxs problem? Ja, det är det när din tilldelning nekas.

3. Mer än en handlare anmärkte att den främsta orsaken till konsumenternas apati inte är faktiska priser, utan det faktum att flera tidigare årgångar är fysiskt tillgängliga i enorma mängder, vilket tar bort all motivation att köpa primeur. Det finns ingen rädsla för att förlora. Även när lanseringspriserna sänktes till nivåer – för att citera säljargument – "som inte setts sedan 2013 eller 2014", finns det nästan alltid en alternativ årgång inom räckhåll till ett liknande pris. Varför riskera pengar på ett ofärdigt vin när det inte finns något behov?

4. När tidigare årgångar finns tillgängliga för 20 % eller 30 % MINDRE än deras lanseringspriser, undergräver det återigen fullständigt primeursystemet, inte minst den ekonomiska avkastningen på att köpa den senaste, inkonsekventa årgången. Stora grupper av konsumenter som hade köpt primeur kände sig lurade av systemet. Den överprissatta årgången 2021 är en som definitivt sticker i smaken, särskilt efter att Bordeaux hade en chans att återställa sig efter den väl mottagna säsongen 2019. Å andra sidan säljer de flesta av dessa viner nu under sina lanseringspriser.

5. Bordeaux är inte längre i centrum för uppmärksamheten. Bourgogne, Piemonte, Champagne, Kalifornien och många framväxande länder som Sydafrika med flera har alla tagit en del av kakan, och med färre och färre människor som dricker alkohol på grund av bristande disponibel inkomst, hälsomedvetenhet, livsstilsförändringar och en starkare anti-alkohollobby, krymper den kakan.

6. Det ekonomiska klimatet. Finansiell och geopolitisk osäkerhet, högre räntor och inflation avskräcker alla konsumenter från att spendera pengar, särskilt på lyxprodukter. Du vet allt.

Det fullständiga misslyckandet med valkampanjen 2024 har försatt Bordeaux-industrin, inte bara slotten utan alla företag med koppling till handeln, i ett kritiskt tillstånd. Det har funnits där i flera år, men många vägrade att erkänna det. Krisens omfattning beror på vem du är. Del av en miljardärsportfölj eller ett kassarikt globalt konglomerat? Då är det mindre press, och teoretiskt sett kan du behålla lugnet och fortsätta. Med det sagt är osålda aktier inte en bra syn, det skadar varumärket och ifrågasätter affärsmannaskapet.

Merlot

Medlem
För övrigt är jag ett stort fan av Bordeaux 2022 och anser att mycket av det jag druckit motiverar den högre prisplappen i framförallt mellanklassen 300 - 1000 kr per flaska. Laroque, de Fieuzal, Beau-Séjour Becot, Gaffelière, Brainaire-Ducru. Kan också rekommendera att pröva Tronquoy för ca 30eur som har en väldigt bra kvalitét och enligt mig är ett bra tillfälle att fylla källaren med ett mer än prisvärt vardagsvin.

En del är mer kritiska. De gillar tex inte den ovanligt höga alkoholhalten och en del tycker också att de inte är i närheten av år 1982 mfl stora årgångar som angavs som paraller vid primör recensionerna. Andra gillar visserligen vinerna men anser att priserna måste ner ändå. En annan debatterad faktor är lagringsdugligeten på längre sikt för 2022 - har året den bakomliggande struktur som krävs? Jag tror inte någon vet säkert men jag uppleverr själv att det ofta finns kraft, koncentration, fräschet och tillräckliga eller kraftiga tanniner. Så jag tycker mycket talar för att det går bra att lagra länge.

Last edited:
Toppen