Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Den styckade lammtråden

Bubblaren

Medlem
Inom kort ska lammet slaktas, grovstyckas och transporteras hem till mig.

För första gången ska jag bli sambo med ett halvt lamm!
Vad kan jag göra med det? Vad bör jag tänka på?
Har tusen frågor om styckning, har funderingar om paketering och infrysning och letar recept inte bara på fantastiska lammrätter utan även på att göra riktigt fin lammfond.

Ni alla kunniga här på FW, jag behöver er nu inför lammets ankomst (måtte lammet ha tystnat!).
 

vintjej

Medlem
SV: Den styckade lammtråden

Bubblaren skrev:
Inom kort ska lammet slaktas, grovstyckas och transporteras hem till mig.

För första gången ska jag bli sambo med ett halvt lamm!
Vad kan jag göra med det? Vad bör jag tänka på?
Har tusen frågor om styckning, har funderingar om paketering och infrysning och letar recept inte bara på fantastiska lammrätter utan även på att göra riktigt fin lammfond.

Ni alla kunniga här på FW, jag behöver er nu inför lammets ankomst (måtte lammet ha tystnat!).

Om du får valet att få lite "halvfint" krafs eller färs, så väl färs. Jag tycker att färsen är så mycket mer användbar än små halvbra bitar med lite kött.
Själv tycker jag också det är sjysst att få steken urbenad. Carl Butler har skrivit en bra kokbok tillägnad lamm, fast jag vet inte om den går att få tag på?
Det var mina två cent.:)
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Den styckade lammtråden

vintjej skrev:
Om du får valet att få lite "halvfint" krafs eller färs, så väl färs. Jag tycker att färsen är så mycket mer användbar än små halvbra bitar med lite kött.
Själv tycker jag också det är sjysst att få steken urbenad. Carl Butler har skrivit en bra kokbok tillägnad lamm, fast jag vet inte om den går att få tag på?
Det var mina två cent.:)

Håller med om att färs är bättre, men eftersom jag får den grovstyckad direkt från fårfarmen så kan jag inte få färs. Det måste jag lösa själv ::)
Ska se om jag kan hitta Butlers bok, minns den nu när du nämnde den.
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Den styckade lammtråden

Härligt, nu börjar det komma in fin fina lammrecept från er!

Är det ngn som har erfarenhet av att finstycka ett lamm och därmed har tips och råd?
Har ngn av er kvar fasters underbara recept på att göra lammfond??
 

Dejzan

Medlem
SV: Den styckade lammtråden

Japp. Till att börja med hoppas jag att ditt lamm har hängt iaf en vecka innan du får det. Finns det inte med i planerna redan kan du kanske påverka det?
Vad gäller finstyckning är det lite svårt att förklara i text, men skär så lite som möjligt genom köttet, följ hinnorna så mycket som möjligt så styckar du ut olika muskelgrupper. I steken är det lätt att se de olika detaljerna (rostbiff, innanlår, ytterlår, rulle, fransyska). I framdelen gäller det att lossa bogbladet, sen är det bara lite finputs kvar där.
Bogen gör sig mycket bra som stek, men du får inte understeka den, lätt rosa bara. Nacken blir bra grytkött, tex till dillkött. Lammrevben är fantastiskt gott (om man gillar lammfett) så har du en såg till hands kan du fixa det. Skär loss bringan som sitter runt revbenen men inte på dem, såga sedan av revbenen snitta fettet och salta över natten. På med peppar, vitlök, rosmarin och timjan baka i ugn 150 grader tills revbenen börjar bli möra, höj då värmen till minst 225 och ge benen och fettet på utsidan färg och en knaprig yta.
Buljong, jag brukar inte bryna benen, ner i gryta och täck med vatten. Låt det få ett uppkok och skumma av fettet. Ner med rotfrukter, vitlök, lök, pepparkorn, lagerblad och kanske timjan samt några msk tomatpuré. Sjud i 6-8 timmar, sila och reducera ev vidare.
Lycka till, åker på semester om några timmar så följdfrågor kan jag nog inte ta på en vecka eller så. Om behovet nu skulle finnas :)
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Den styckade lammtråden

Dejzan, inte går det att ha några som helst frågor på dina ingående beskrivningar!! Tackar och bugar. Önskar dig trevlig semester!!
Får lammet på kvällen den 20 september, så jag har tagit styckningslov på måndagen ;D
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Den styckade lammtråden

Dejzan skrev:
Japp. Till att börja med hoppas jag att ditt lamm har hängt iaf en vecka innan du får det. Finns det inte med i planerna redan kan du kanske påverka det?
Vad gäller finstyckning är det lite svårt att förklara i text, men skär så lite som möjligt genom köttet, följ hinnorna så mycket som möjligt så styckar du ut olika muskelgrupper. I steken är det lätt att se de olika detaljerna (rostbiff, innanlår, ytterlår, rulle, fransyska). I framdelen gäller det att lossa bogbladet, sen är det bara lite finputs kvar där.
Bogen gör sig mycket bra som stek, men du får inte understeka den, lätt rosa bara. Nacken blir bra grytkött, tex till dillkött. Lammrevben är fantastiskt gott (om man gillar lammfett) så har du en såg till hands kan du fixa det. Skär loss bringan som sitter runt revbenen men inte på dem, såga sedan av revbenen snitta fettet och salta över natten. På med peppar, vitlök, rosmarin och timjan baka i ugn 150 grader tills revbenen börjar bli möra, höj då värmen till minst 225 och ge benen och fettet på utsidan färg och en knaprig yta.
Buljong, jag brukar inte bryna benen, ner i gryta och täck med vatten. Låt det få ett uppkok och skumma av fettet. Ner med rotfrukter, vitlök, lök, pepparkorn, lagerblad och kanske timjan samt några msk tomatpuré. Sjud i 6-8 timmar, sila och reducera ev vidare.
Lycka till, åker på semester om några timmar så följdfrågor kan jag nog inte ta på en vecka eller så. Om behovet nu skulle finnas :)
The King ;)
 

weezer

Medlem
SV: Den styckade lammtråden

Själv tycker jag inte lamm ska hängas, det är styckbart efter slakt IMO. Samma med kalv och gris. Unga djur med lite bindväv.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Den styckade lammtråden

Lando skrev:
För ett bra tag sen tipsade någon på forumet om det här receptet:

http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_re ... tid=595581

Sen dess har jag gjort det säkert 5-6 gånger och det är helt sjukt gott! Tror det kommer från Danyel Couet. Glöm inte "stompet" till som görs med oljan från lammkoket, det är också sanslöst gott: http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_re ... tid=595463

Jupp, det var jag!! Visst fan är den bra!? Jag har inte gjort den på säkert ett halvår, men fick ett ryck och gjorde den faktiskt i lördags! ;D

(edit: Om någon ska ge sig på receptet, notera instruktionen om att salta in köttet först om svålet är kvar. Missade det en gång och det blev inget bra..... )
 

Lando

Medlem
SV: Den styckade lammtråden

Jag undrar vad som egentligen är bäst att dricka till det där lammreceptet, den är så kryddig med kanel, apelsin och citron. Dessutom all olivolja (smakrik såklart) och fem timmars lammsmak, den smakar helt enkelt skutmycket. Till är det stomp som har persilja och soltorkade tomater i sig, så det är också en smakbomb. Inget jag har kört hittills har varit perfekt, men jag har inte kört nån bra c9, vad tror ni om det?
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Den styckade lammtråden

Lando skrev:
Jag undrar vad som egentligen är bäst att dricka till det där lammreceptet, den är så kryddig med kanel, apelsin och citron. Dessutom all olivolja (smakrik såklart) och fem timmars lammsmak, den smakar helt enkelt skutmycket. Till är det stomp som har persilja och soltorkade tomater i sig, så det är också en smakbomb. Inget jag har kört hittills har varit perfekt, men jag har inte kört nån bra c9, vad tror ni om det?

Bra frågeställning Lando!

Eftersom jag bara lär ha en (1) lammstek (eller blir det en 1/2 när jag bara ska ha ett halvt lamm??) tar jag tacksamt emot fler recept, kanske ffa på de delar av köttet som är ngt mindre attraktivt - och på det gärna en vinrekommendation.
Inser jag nog allt behöver köpa upp mig på rött till alla lammrätter jag ska laga till i höst, har inget rödtjut i källaren om än att jag idag ska hämta beställt dylikt på SS.

Jag börjar få lammfrossa inför att ta hand om finstyckning och paketering samt så småningom gastronomisk tillagning. Fick dock klart igår att lammet är hängt, en vecka sägs det.
 

vintjej

Medlem
SV: Den styckade lammtråden

Lando skrev:
Jag undrar vad som egentligen är bäst att dricka till det där lammreceptet, den är så kryddig med kanel, apelsin och citron. Dessutom all olivolja (smakrik såklart) och fem timmars lammsmak, den smakar helt enkelt skutmycket. Till är det stomp som har persilja och soltorkade tomater i sig, så det är också en smakbomb. Inget jag har kört hittills har varit perfekt, men jag har inte kört nån bra c9, vad tror ni om det?

Provade du någonsin en bättre, mogen pomerol till?
 
Toppen