Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Den styckade lammtråden

Lando

Medlem
SV: Den styckade lammtråden

vintjej skrev:
Provade du någonsin en bättre, mogen pomerol till?

Nä, har inte provat det med några riktigt roliga viner än, nån ok Chianti, nån Zin, en för ung Barolo. Har inte fått till det allt helt enkelt.
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Den styckade lammtråden

Fick tips idag av tjejen i charken på NK - bryn lammskelettet med rotgrönsaker i ugnen 40 min i 200 grader. Sedan göra buljong och/eller fond på det hele.
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Den styckade lammtråden

Lammet är på ingång, anländer klädsamt nog styckat och färdigt att laga till eller frysa in. Polarn har t o m gjort färs till mig!


Julafton, släng dig i väggen - det här är bra mycket roligare!
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Den styckade lammtråden

Nu har lammet tystnat!
10 kotletter, med in- och ytterfilé
4 revbensdelar på tot 1,2 kg
1 stek på 1,2 kg
2 stekar på 0,4 och 0,3 kg
lammfärs på 2 kg
skav på 0,2 kg

Dessutom 5 (!) ben att koka fond på.
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Den styckade lammtråden

kayaker skrev:
Mums!
Jag skulle kunna tänka mig att käka lamm jämt.

Lamm och fisk är mina favoriter om jag inte får välja skaldjur :D

Är rädd att det jag fått hem bara kommer att räcka 2 månader, jag borde kanske beställt ett helt eget lamm och inte delat m polaren.
 

Dejzan

Medlem
SV: Den styckade lammtråden

weezer skrev:
Själv tycker jag inte lamm ska hängas, det är styckbart efter slakt IMO. Samma med kalv och gris. Unga djur med lite bindväv.

Det beror väl till viss del på vilka styckdetaljer man använder, fransyska och kanske framförallt bogen blir oändligt mycket bättre efter hängning. Både vad gäller kalv och lamm. Jag arbetar själv mycket med kalv och lamm som jag styckar själv och skillnaden mellan nyslaktat och ett djur som har fått hänga är milsvid. Både vad gäller smak och mörhet. Jag rör gärna inte kalven förrän efter 2 veckors hänging.
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Den styckade lammtråden

Dejzan skrev:
Det beror väl till viss del på vilka styckdetaljer man använder, fransyska och kanske framförallt bogen blir oändligt mycket bättre efter hängning. Både vad gäller kalv och lamm. Jag arbetar själv mycket med kalv och lamm som jag styckar själv och skillnaden mellan nyslaktat och ett djur som har fått hänga är milsvid. Både vad gäller smak och mörhet. Jag rör gärna inte kalven förrän efter 2 veckors hänging.

Mitt lamm var hängt en vecka och det tycks vara vansinnigt gott, har smygprovat och strax är middagen klar och det ska ske officiell invigning av det tvärtysta lammet. Till det blir det L´Hiver Syrha, som jag tror blir perfekt till.
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Den styckade lammtråden

Lamm i helgen! (vad annars?!)

Funderar på stek eller de fina kotletterna. Har en fin fond som kokades ihop härom dagen och ligger nu i frysta kuber i frysen.

Skulle tacksamt ta emot tips på sås baserad på lammfonden, är något orutinerad på att göra sås till kött.
Sedan så behövs det ngt smarrigt vin. Hade velat ha Tilenus, men den finns ju inte kvar. Tips?
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Den styckade lammtråden

anders skrev:
Bordeaux och Rioja är ju klassiska viner till lamm. Där borde finnas en del...

Funderade just på ngt spanskt, men är dåligt bevandrad av vad som numera är bra av Riojor och annat espanjoliskt.
 

kayaker

Cyklist
SV: Den styckade lammtråden

Bubblaren skrev:
Funderade just på ngt spanskt, men är dåligt bevandrad av vad som numera är bra av Riojor och annat espanjoliskt.
Om man inte snålar à la Vinklubben så är det mesta rätt bra nuförtiden. De spanska vinerna har spottat upp sig sedan den värsta massproduktionshysterin.
Lamm är ju generellt sett ganska lättmatchat. Rätt mycket från Rhône, södra Frankrike och Spanien lär passa.
Som alternativ till Tilenus kan du välja nå't annat från Bierzo.
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Den styckade lammtråden

kayaker skrev:
Om man inte snålar à la Vinklubben så är det mesta rätt bra nuförtiden. De spanska vinerna har spottat upp sig sedan den värsta massproduktionshysterin.
Lamm är ju generellt sett ganska lättmatchat. Rätt mycket från Rhône, södra Frankrike och Spanien lär passa.
Som alternativ till Tilenus kan du välja nå't annat från Bierzo.

Just det, jag hade ju med till lammet i påskas både Tilenus och ett budgetvin, ska leta fatt på vad det hette.... fast jag vill nog ha mer än budget :-\
 

Segol

Medlem
SV: Den styckade lammtråden

Hahaha
Lite som den där gamle hockeyspelaren som hette Lance Pitlick, iinte heller nån höjdare direkt. En aning off-topic men men...
 
SV: Den styckade lammtråden

Lando skrev:
För ett bra tag sen tipsade någon på forumet om det här receptet:

http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_re ... tid=595581

Sen dess har jag gjort det säkert 5-6 gånger och det är helt sjukt gott! Tror det kommer från Danyel Couet. Glöm inte "stompet" till som görs med oljan från lammkoket, det är också sanslöst gott: http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_re ... tid=595463
Kom du någonsin fram till ett bra vin för denna anrättning? Mycket att matcha med, känns som det borde finnas en del syra i vinet för att ta upp allt fett.
 

kayaker

Cyklist
SV: Den styckade lammtråden

shorepower skrev:
Kom du någonsin fram till ett bra vin för denna anrättning? Mycket att matcha med, känns som det borde finnas en del syra i vinet för att ta upp allt fett.
Hur tänker du då? Om fettet överhuvudtaget är ett problem så är det ett problem med rätten i sig. Jag skulle inte fästa alltför stor vikt vid det. Det kan snarare utnyttjas till att välja lite tuffare vin.
 
SV: Den styckade lammtråden

kayaker skrev:
Hur tänker du då? Om fettet överhuvudtaget är ett problem så är det ett problem med rätten i sig. Jag skulle inte fästa alltför stor vikt vid det. Det kan snarare utnyttjas till att välja lite tuffare vin.
Jag ser inte fettet som ett problem men tycker att syra är bra att matcha lite fett. Den enda rekommendationen jag hittade var en mogen pomerol. Spontant kändes det som att ett lite yngre vin skulle vara bättre.

Landos tidigare kommentar, därav min fråga

Lando skrev:
Nä, har inte provat det med några riktigt roliga viner än, nån ok Chianti, nån Zin, en för ung Barolo. Har inte fått till det allt helt enkelt.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Den styckade lammtråden

Jag har ju gjort den här rätten några gånger nu, men det är ett tag sen sist.
Det vin jag MINNS funkade rätt okej (jag kan dock ha förträngt någon kombo) var Villa Antinori.
Fan, blev sugen... Kanske dags att fixa en lammstek?
 
Toppen