Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Den styckade lammtråden

Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Den styckade lammtråden

Höst och lamm igen, härligt!
Har styckat, paketerat och fryst in. Fondkoket står och puttrar.

10 kg lamm skall förgylla min tillvaro. Fick till en lammsadel denna gång och kotletter, färs, ribs och stekar.

Har ni vin- och lammrecepttips så hojta till.


(Ledsen Krug88 du måste läsa om mina lamm igen, men du kan väl starta en ristråd eller nått ;D )
 

Guayabera

Medlem
SV: Den styckade lammtråden

Härligt, har en 16-kilare på gång som kommer snart. Brukar göra korv av färsen.
Har också ett grymt långkoks recept som jag postar när jag har hittat det.
 

pln

Medlem
SV: Den styckade lammtråden

Den här tråden har jag missat helt. receptet i början här lät ju så gott att jag höll på att svälja laptopen. Det måste jag testa... har letat ett tag nu efter nått vettigt recept.
Angående vin att dricka till så kom jag bara att tänka på senast jag var i Italien, då käkade vi lammracks och hade barbaresco vin till (minns tyvär inte vilken). Det fungerade väldigt bra för mig.
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Den styckade lammtråden

Guayabera skrev:
Härligt, har en 16-kilare på gång som kommer snart. Brukar göra korv av färsen.
Har också ett grymt långkoks recept som jag postar när jag har hittat det.

Skoj med fler lammstyckare här! Jag anar att mitt vägde en 15 kg, för de 10 kilona jag nämnde var utan ben. Tar ut mina stekar utan ben, tar ett antal små och några stora.

Har just tagit in fondkoket som vilat sig utomhus under natten, fettet nu borttaget och det puttrar två kastruller på spisen. Nu ska den reduceras och silas i timtal, sedan klarar jag den med äggvitor och mer silning ett par gånger.

Skall passa på att koka skaldjursfond när jag ändå håller på.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Den styckade lammtråden

shorepower skrev:
Kom du någonsin fram till ett bra vin för denna anrättning? Mycket att matcha med, känns som det borde finnas en del syra i vinet för att ta upp allt fett.
Jag tänkte köra den här i morgon igen, Couets olivoljekokta lamm alltså.
Vad är senaste budet på vinmatchningsfronten? Några här har ju lagat rätten nu, så vad är era bästa kombos än så länge?
 

Lando

Medlem
SV: Den styckade lammtråden

Nä, har inte haft chans och prova den med några roliga viner alls tyvärr. Nån lite tuffare Barolo/Barbaresco ska jag helt klart prova iaf.
 

chambertin

Medlem
SV: Den styckade lammtråden

Sjödin skrev:
Jag tänkte köra den här i morgon igen, Couets olivoljekokta lamm alltså.
Vad är senaste budet på vinmatchningsfronten? Några här har ju lagat rätten nu, så vad är era bästa kombos än så länge?
För egen del så väljer jag helst Grenache/Syrah-kombinationer och inte alltför lätta grejer (blir med andra ord mest Châteauneuf och Gigondas. Ju mer Syrah vinet har desto mognare vill jag ha det för att matcha Vitlök/Rosmarin/Timjan-kryddat lamm. Om rätten har mycket fett i sig så får gärna vinet ha lite mer strävhet för att matcha bra. Riktigt mogen Côte-Rôtie är underbart till lamm.

Bra modern Tempranillo (från Ribera del Duero eller modern Rioja) kan funka bra också liksom Portugisiska viner gjorda på Baga (t.ex någon av Louis Patos Beiras-viner: 74056, 74057 eller 94255).
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Den styckade lammtråden

NU har jag inte tillgång till finlamm, men jag inhandlade den något oklara styckningsdetaljen "framdel av lamm" på Daglivs idag. Egentligen var jag ute efter lammbringa för att göra mig en smarrig rullad, men det fanns icke att tillgå! Stackars jag!

Stället fick det bli följande lilla variant av ingenting alls.

Finhackad gul lök och en tunt skuren vitlök småputtrade i lite olivolja och ett par stora skedar gåsfett. När löken var mjuk och fin så tillsattes två tunt skurna citroner som fick gå med en stund så de släppte vätska innan tre burkar väl avrunna körsbärstomater hälldes i. En matsked socker, en stor nypa salt, lite fond från ett tidigare kok och en hel kruka basilika (bladen, hela) slängdes i och allt ställdes åt sidan för att puttra.

Lammbitarna bryntes på och lades eftersom ovanpå tomaterna och citronerna, en liten svkätt vin tillsattes också och på med lock.

Det står på spisen nu och luktar inte otäckt!

Vi får se hur det blir när det är klart. Lite bra pasta till bara så blir det nog strålande!
 
Toppen