Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Den ultimata drinken (eller cocktail), din favorit!

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Jag tänkte att det är dags för en liten tråd om favoritdrinkar!

Att lära sig uppskatta bra drinkar tar ju ofta lite tid, men blir mer och mer sofistikerad (vill man tro i alla fall). Man rör sig bort från ungdomens bristfälliga häxblandningar och upptäcker en helt ny, och underbar värld, bestående av riktiga ingredienser och fin sprit. En del drinkar får man bara perfekt av en enda person och när man sen tappar kontakten ned denna så finner man sig sittandes i barer, desperat pladdrande för en stressad bartender om att: "han måste ha mer sockerlag från körsbäret i drinken, NEJ! för mycket! Din sopa!"

Nåväl, vi har alla våra favoriter, varför inte dela med dig av dina favoritdrinkar och recept till oss andra!

Tillåt mig börja:

Old Fashioned är drinkarnas Rolls Royce. Här kan man verkligen få en inblick i om man beställer av en yrkesman eller en ren amatör. Amatören sträcker sig automatiskt efter flaskan med Jim Beam, proffset frågar vilken whisky man vill ha. Amatören häller i ett par teskedar med, och jag ryser vid blotta tanken, farinsocker i glaset medan proffset tar fram en sockerbit. Amatören skakar i Angostura utan eftertanke, proffset fuktar sockerbiten med 4 stänk angostura. Listan kan göras lång, men jag är trött! Så här kommer mitt ultimata recept på en Old Fashioned:

Tag ett glas.
Placera en sockerbit i glaset och stänk på angostura (4 till 6 droppar, varierande på droppstorlek).
ha i ungefär 2 teskedar sodavatten och muddla ut sockret i detta tills det börjar lösa upp.
Tag 6 centiliter BRA bourbon, personligen föredrar jag en torrare och lite ekigare whiskey som exempelvis den ypperliga Woodford Reserve, och rör ut tills sockret smält ut i spriten. Tillsätt en barsked med sockerlag från cocktailbären och fyll glaset med torra, fina stora isbitar. Helst amerikanska solida "rocks" men fjollfrysta Svennebitar funkar också. för försiktigt tills allt socker smält ut i spriten. Tag en bit citronzest, flama den over drinke, torka kanterna med zestet och lägg sedan i det i glaset, sätt ett cocktailbär på en tandpetare och lägg även detta i glaset. Servera till gästen med en tesked så att denna kan röra tills isen har smält och spätt ut drinken till önskvärd styrka.

Fjollor ber om sodavatten på sidan.

En riktig Old Fashioned tar tid att göra, tid att få perfekt och går fort att dricka. Det är ofta rätt att beställa en ny lagom till att man tar den första klunken.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Den ultimata drinken (eller cocktail), din favorit!

En god vän som för tillfället bor i Buenos Aires hävdar med bestämdhet att Fernet & Cola is the shit. Jag tror honom inte.
 

Dejzan

Medlem
SV: Den ultimata drinken (eller cocktail), din favorit!

Jag gillar att hålla det enkelt så: Pastis med is och vatten.
 

The Pint

Medlem
SV: Den ultimata drinken (eller cocktail), din favorit!

Tackar och tar glatt emot Old Fashioned-receptet.

Ska testas på svågern (det är hans favoritdrink).

Vilket får mig att gnälla lite på vinmonopolet igen. När svågern fyllde på för några månader sedan var tanken att köpa en fin flaska bourbon, då han gillar drinkar med denna underbara ingrediens. Jag levde i villfarelsen att det fanns ett hyggligt utbud på Systembolaget. Vill minnas att jag köpt Woodford Reserve, Maker's Mark, Knob Creek, Wild Turkey, Elijah Caraig och Blanton's på bolaget. Men just den här veckan, då jag kollade, var utbudet i princip Jim Beam och Four Roses. Lovely!

Själv gillar jag Mint Julep.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Den ultimata drinken (eller cocktail), din favorit!

HARAM!

Såg just att jag skrivit "Citronzest", det ska natruligtvis vara apelsinzest och inget annat!

Korrläsning innan postning är någonting jag inte är speciellt bra på tydligen!
 

Dexter

Medlem
SV: Den ultimata drinken (eller cocktail), din favorit!

Om du tittar i beställning sortimentet så hittar du 25st att välja på.
Bla några du nämde. Men då måste man ju ha några dagars framförhållning..
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Den ultimata drinken (eller cocktail), din favorit!

Drinkar är något av min akilleshäl vad gäller alkohol. Oftast blir det bara en Screwdriver på färskpressade apelsiner och en god vodka (de bartenders som gör denna drink på juicekoncentrat borde sparkas).

Annars blir det en drajja emellanåt eller en vanlig Cuba Libre. Mer avancerad än så är jag inte på området, jag har en tendens att föredra att dricka spriten ren.
 

v_skogh

Medlem
SV: Den ultimata drinken (eller cocktail), din favorit!

1/4 Blended Whiskey
1/4 Rose Lime
2/4 Ginger Ale

Highball glas med mycket is. Enkelt och gott.
Mer grogg än cocktail kanske :D
 
Toppen