Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dessa "samlingar" på t.ex. Lauritz

P

Patrik Rosén

Hej!

Nu kommer en (troligen) riktig n00b-fråga.
Har varit insatt och intresserad av whisky ganska länge, har alltid gillat vin, men har aldrig varit speciellt påläst och är en typisk sådan som är ganska förvirrad när man får en vinlista i handen på en resturang. Årets mål är att kunna göra ett medvetet val iaf, har börjat läsa en hel del och även kollat på lite dokumentärer osv som jag hittat. Även börjat dricka mer rödvin (yay) och antecknar vad jag tycker för att föra någon typ av logg..

Är lite sugen på att fylla upp lagret hemma, så att man kan göra ett medvetet och passande val vid middagar och liknande, och har börjat kolla runt lite.
Något som jag trillade in på och som skapade en del frågor är auktions-sidorna. På Lauritz kunde man för några veckor sedan t.ex. hitta "samlingar" med 122 rödviner av olika sort. Tittar man på antaget slutpris, skatt för införsel, transport från DK osv så landar man på ca 10 000 sek

Tyckte mig se en del ganska välkända flaskor i samlingen och då känns ju priset / flaska ganska ok.
De risker jag ser är typ:

Fel-lagrat, dvs odrickbart/förstört
Förfalskningar?
Tycker jag ens om dessa typer av viner?

Något annat jag missat?
Om man skulle lägga lite tid på att syna bilderna (det presenteras ju ingen lista direkt), anta att 100 av de 122 flaskorna är drickbara, så skulle det ju vara en lite kul grej att gå ihop ett kompisgäng och ropa hem en såndär "samling"? Eller? :)

MvH Patrik (soon to be winesnob)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hej!

Nu kommer en (troligen) riktig n00b-fråga.
Har varit insatt och intresserad av whisky ganska länge, har alltid gillat vin, men har aldrig varit speciellt påläst och är en typisk sådan som är ganska förvirrad när man får en vinlista i handen på en resturang. Årets mål är att kunna göra ett medvetet val iaf, har börjat läsa en hel del och även kollat på lite dokumentärer osv som jag hittat. Även börjat dricka mer rödvin (yay) och antecknar vad jag tycker för att föra någon typ av logg..

Är lite sugen på att fylla upp lagret hemma, så att man kan göra ett medvetet och passande val vid middagar och liknande, och har börjat kolla runt lite.
Något som jag trillade in på och som skapade en del frågor är auktions-sidorna. På Lauritz kunde man för några veckor sedan t.ex. hitta "samlingar" med 122 rödviner av olika sort. Tittar man på antaget slutpris, skatt för införsel, transport från DK osv så landar man på ca 10 000 sek

Tyckte mig se en del ganska välkända flaskor i samlingen och då känns ju priset / flaska ganska ok.
De risker jag ser är typ:

Fel-lagrat, dvs odrickbart/förstört
Förfalskningar?
Tycker jag ens om dessa typer av viner?

Något annat jag missat?
Om man skulle lägga lite tid på att syna bilderna (det presenteras ju ingen lista direkt), anta att 100 av de 122 flaskorna är drickbara, så skulle det ju vara en lite kul grej att gå ihop ett kompisgäng och ropa hem en såndär "samling"? Eller? :)

MvH Patrik (soon to be winesnob)
Spontant tycker jag det känns som att du är otålig och vill "skaffa ett vinlager" direkt. Ta du det lugnt istället och ta dig tid för att lukta på blommorna och lära känna din smak, som dessutom kommer att förändras en del med stor sannolikhet så snart du börjar få lite fler referenser.

Jag skulle aldrig köpa "grisen i säcken" på auktion. Sök dig istället till någon trevlig provningsgrupp med andra intresserade och utforska steg för steg. Forumet du redan hittat är ett perfekt ställe att få råd, inspiration och idéer om viner. Prova, gärna mycket, men där det dricks måttligt och fokus ligger på diskussionen och den sensoriska upplevelsen. Munskänkarna är ett bra ställe att skaffa sig lite grundläggande koll. De har kurser från nybörjarnivå till riktigt nördig nivå. Bra priser generellt.

Ditt vinförråd kommer fyllas på snabbt enligt min metod, var så säker. :)

Hoppas ditt första steg blir att registrera dig på forumet!
 
Trådskapare
P

Patrik Rosén

Spontant tycker jag det känns som att du är otålig och vill "skaffa ett vinlager" direkt. Ta du det lugnt istället och ta dig tid för att lukta på blommorna och lära känna din smak, som dessutom kommer att förändras en del med stor sannolikhet så snart du börjar få lite fler referenser.

Jag skulle aldrig köpa "grisen i säcken" på auktion. Sök dig istället till någon trevlig provningsgrupp med andra intresserade och utforska steg för steg. Forumet du redan hittat är ett perfekt ställe att få råd, inspiration och idéer om viner. Prova, gärna mycket, men där det dricks måttligt och fokus ligger på diskussionen och den sensoriska upplevelsen. Munskänkarna är ett bra ställe att skaffa sig lite grundläggande koll. De har kurser från nybörjarnivå till riktigt nördig nivå. Bra priser generellt.

Ditt vinförråd kommer fyllas på snabbt enligt min metod, var så säker. :)

Hoppas ditt första steg blir att registrera dig på forumet!

Hej!

Nejdå, jag har inte plats för ett rejält vinförråd :)
Har bara funderat på risk/reward med att ropa hem en sådan samling, som du skriver så är det ju lite grisen i säcken-risk helt klart, speciellt eftersom att det inte finns någon som helst historia kring hur det har lagrats.
För tillfället så passar jag på att prova så många olika viner som möjligt när det är middagar på stan osv, är på arbetsresa i kanada för tillfället och det blir mkt bjudmiddagar som man kan utnyttja för att prova sig fram lite!

Har en gammal vän som har ett förflutet som anställd hos en vin-importör så jag har mutat hnm att hålla en liten crash course!
Ska absolut regga mig på forumet! :)
 

Mark

Medlem
Började mitt vinsamlande med din föreslagna Lauritz strategi tillsammans med en kompis från Helsingborg som kunde ombesörja hämtning. Tyvärr mycket dålig erfarenhet av stora diverse vin partier. Ofta skadade, stor andel odrickbara och man tröttnar snabbt och vill hitta specifika viner som man gillar eller tror man ska gilla. Läs och drick mer än köp första året är ett klassiskt råd.
 
Toppen