Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Det stora sjöslaget i Kalmar (BYOB den 1 oktober 2016)

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Jag förstår att du enbart försöker vara rolig, men du får det nästan att låta som att jag gjort något dumt denna kväll som jag borde skämmas för inför min fru. :confused: Jag uppskattar inte det. För mig var det en underbar kväll att minnas av rätt anledningar och inget annat. Något jag gladeligen skulle vilja prata i timmar om med min fru om hon nu skulle ha brytt sig nämnvärt. :cigarr:

Jag har enbart rent vin i mina flaskor! :)



Jag tycker bara att det är kul att ha fått chansen att dricka riktigt bra skumpa. Jag känner inget behov av att välja någon form av sida inom vinvärlden utan dricker gärna bra vin oavsett om det bubblar eller ej samt älskar den variation som vinvärlden erbjuder. Du verkar projicera din egen självbild på mig. ;)
..? Så var det verkligen inte menat. Ber om ursäkt för det. Du visade bara en ny sida för mig när du gick upp i brygga 3 gånger i rad på skumpa och var starkt bidragande till Vilmart Rosé så som jag minns det. Dessutom spikade du Krugen!

Jag själv lever alltid i förnekelse och efter denna provning finns än fler skäl...Bandol kan tydligen vara gott. :oops: Var inte förvånad att den dök upp men trodde det var C9dPen som var en slamkrypande bandol.
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Tyvärr Inga smaknoter på Francois. Kände mig dock som Raoul Duke med Gonzo dagen efter när vi lämnade...:baksmälla: Frågan är om vi blir insläppta igen. Jag lämnade dock en extra slant till hyresgästen som jag hoppas täcker min advokats bestyr.
Ja, ni hade en BDX 09 också som stod öppnad för luftning men orörd i övrigt, antar att den var tänkt för hemresan dagen efter men att ni glömde ta med den i bilen?
Men det får väl enligt regeln om kvittning läggas till den tidigare dealen med Krugarna så den inte känns så jobbig när dom nu ska flytta hem till mig en liten stund. (Hur länge de nu får vara ifred) :)
 

Appel

Medlem
Bör man skämmas för att man gillar Cardinale? Jag fick den känslan när jag såg minerna vid avtäckning.

Synd att du inte var med tanke på temat men du kanske inte var inbjuden...
Nej det bör man verkligen inte. Men det är alltid kul när ett vin i det billigare prissegmentet får bra betyg.

Jo, jag var bjuden men hade svårt pga familj :). Hade gärna åkt annars.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Ja, ni hade en BDX 09 också som stod öppnad för luftning men orörd i övrigt, antar att den var tänkt för hemresan dagen efter men att ni glömde ta med den i bilen?
Men det får väl enligt regeln om kvittning läggas till den tidigare dealen med Krugarna så den inte känns så jobbig när dom nu ska flytta hem till mig en liten stund. (Hur länge de nu får vara ifred) :)
Min sinistra plan är att Krugarna ska vara oöppnade i din hand lika länge som roséerna var i min.:cool:
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Hade varit kul att höra lite vad @Innertällmo Bryggeri höll som högt och lågt under kvällen? [ping] :)

Sent ska syndaren vakna,
Det har varit lite jäktigt sedan BYOB:en i Kalmar. Jag håller på att sälja min lägenhet så datorn har stått instängd på vinden under visningarna.

Lite synd att jag missade bonuschampagnerna på slutet. Var väl iofs lite pärlor för svin vid det laget. Hade jag stannat längre hade det knappast gått att köra 40 mil dagen efter. Det var nog ganska nära gränsen att det var ok i alla fall, men jag tog mig i alla fall hem och lyckades lämna hyrbilen i tid.

Angående vinerna så har jag nog inte så mycket att tillägga till det som redan sagts i den här tråden.
20-talsvinerna var mer roliga än bra. 28:an var förvånansvärt fräsch, men det var nog inget stort vin ens när det var yngre.
I champagneflighterna var jag nöjd med att jag lyckades pricka in samtliga "oäktingar". Mousserande från övriga världen kan möjligtvis vara ett alternativ till enkel NV-skumpa, men har inget att hämta när kvalitetschampagnen kommer fram. Jag hade Stradivarius som favorit i den första flighten och Binet i den andra, men alla champagner var riktigt bra, möjligtvis med undantag av Philipponnat, som var något av en besvikelse (sist jag testade den tyckte jag att den var suverän!?!). Krug var stor, trots avsaknaden av bubblor.

Bland de röda så var bandolen min klara favorit, svårt att jämföra med champagnerna, men för mig så var det nog ändå kvällens bästa. Riktigt bra var även Giscoursen och Fleur Cardinale, men många av de övriga gick inte av för hackor de heller. Mitt röda, Pavillon Rouge, var dock en klar besvikelse, där hade jag väntat mig mer.

De vita var kul, delar @Mattias S uppfattning om dem helt och hållet.

Jag tyckte dock att Bodegas Tradicion var riktigt bra, det är så jag vill att en sherry ska smaka.

Tack än en gång till @Emanuel för ett fantastiskt arrangemang! :D
 
Toppen