Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Diamantkork

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Jag har inget diskussionunderlag i den här tråden, men jag måste ändå få avreagera mig lite.

De senaste veckorna/månaderna har man i svensk press börjat raljera om den garanterat TCAfria korken "Diamant" som enligt beskrivningen då ska vara behandlad med just Diamant... Problemet är att korken heter DIAM och framställningsprocessen har inte ett skit med diamanter att göra.

Ännu ett bevis på den svenska vinankdammens grava inkompetens och förmåga att suga upp skit från andra utan att kolla fakta...

//Fet, Ful & Förbannad.
 

kayaker

Cyklist
SV: Diamantkork

Krug skrev:
De senaste veckorna/månaderna har man i svensk press börjat raljera om den garanterat TCAfria korken "Diamant" som enligt beskrivningen då ska vara behandlad med just Diamant... Problemet är att korken heter DIAM och framställningsprocessen har inte ett skit med diamanter att göra.
Nej, det är rätt stor skillnad på koldioxid och diamant...
Majoriteten av alla journalister är sopor.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Diamantkork

kayaker skrev:
Nej, det är rätt stor skillnad på koldioxid och diamant...
Majoriteten av alla journalister är sopor.

De kanske tänker "kol som kol"...
 
SV: Diamantkork

Tråden tar dock upp en intressant fråga, kork eller inte kork. Jag har alltid framhållit korkens fördelar (förutom att det är trevligare) men det mesta jag dricker har legat länge med metalkapsyl, dvs chamoagne.

Under jäsningen så lagras ju de flesta champagner med metalkapsyl och vissa ligger många många år. Salon, Krug, Bollinger RD etc ligger ju 10-12 år innan de korkas om med naturkork. Så om det funkar för champagne, varför skulle det då inte fungera för andra viner.

Vad tror ni?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Diamantkork

DIAM är faktiskt en väldigt, väldigt bra produkt. Naturkork kommer alltid att ha ett stort affektionsvärde för vinkonsumenter, det är absolut ingenting att sticka under stol med. Och kan man då ha en produkt som faktiskt levererar så blir man ju bara lycklig.

Missförstå mig rätt, jag gillar SC, men... Ibland känns det bara så rätt att öppna en riktig kork...
 

anders

Medlem
SV: Diamantkork

Läste i Munskänkarnas husorgan i går att Laroches främsta anledning till att byta till skruvkork faktiskt inte var TCA utan att naturkorkarna ofta läcker in luft vilket får vinet att sakta men säkert oxidera. För att påvisa skillnaden hade man fått prova samma vin från flaskor med olika förslutningar. Trots att man tyckte att vinet med naturkork var väldigt bra hade vinet under skruvkorken en helt annan friskhet.

Sedan har jag för mig att Bollinger faktiskt fortfarande använder vanlig kork under lagringen.
 
SV: Diamantkork

anders skrev:
Sedan har jag för mig att Bollinger faktiskt fortfarande använder vanlig kork under lagringen.

Det stämmer nog, Ayala använder naturkork för Perle också. Man vill ha lite oxidation under lagringen och naturkorken ger det, vinet blir "vac(c)inerat" och klarar lång lagring bättre.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Diamantkork

anders skrev:
Läste i Munskänkarnas husorgan i går att Laroches främsta anledning till att byta till skruvkork faktiskt inte var TCA utan att naturkorkarna ofta läcker in luft vilket får vinet att sakta men säkert oxidera. För att påvisa skillnaden hade man fått prova samma vin från flaskor med olika förslutningar. Trots att man tyckte att vinet med naturkork var väldigt bra hade vinet under skruvkorken en helt annan friskhet.

Sedan har jag för mig att Bollinger faktiskt fortfarande använder vanlig kork under lagringen.

När jag träffade Michel Laroche så sa han att deras byte från natur till SC var att de blivit blåsta med en dålig sändning kork och att leverantören vägrade ta något ansvar. Tydligen hade de fått en batch som hade returnerats från en annan producent för att de ansåg att korkarna var för dåliga.

Men jag är säker på att luftmojängen spelade in också. Han var väldigt lyrisk om SC.

Sen sålde han företaget och sprang flinande därifrån med all deg.
 
Toppen