Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Diebolt-Vallois Prestige Brut?

Jag tycker Diebolt-Vallois BdB är bättre än Prestige, men den behöver också tid på rygg för att bli av med grönsakstonerna.

Annars har du Lilbert & Fils från Cramant som i mitt tycke gör bättre och mer prisvärda champagner med högre smakintensitet. Bonnaire är också en underskattad producent med en mycket bra prissatt portfölj (kolla Premiers Grands Crus).
 

chambertin

Medlem
En viktig aspekt jag vill belysa angående dosage är att det beror ju mycket på druvorna. För att göra en champagne utan dosage måste man ha extremt bra druvor. De producenter som har något sämmre råvaror gör helt rätt i att balansera vinet med dosagen. Sen kanske man inte tycker om det men helt klart bättre än nån softs försök till stordåd. Som exempel tycker jag att Hatt et Söner försöker göra världsklassviner men faller pladask då druvorna inte håller måttet.
Utveckla gärna hur du tänker runt Hatt & Söner. Många här har allt annat än världsklasserfarenheter av deras champagner.
 
Toppen