Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Din HÅRDA topplista

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Gjorde ett experiment, och utfallet blev inte riktigt så som jag hade förväntat mig…

Roade mig med att tänka mig genom, sedan scrolla mig genom CT och lägga till mina minnen…
Trodde definitivt att listan skulle bli minst fem gånger så lång. Men, det visade sig att jag inte druckit ens en bråkdel (spell correct: vrakdel) av hur många viner jag önskar att jag druckit…

Kriterier för att inkluderas på denna topplista:
  • Måste ha druckit mig genom minst fem årgångar
  • Erfarenheten måste inkludera minst en ung och en mogen
  • Får aldrig ha bombat ( med korkfel och andra ickevinösa defekter som undantag )

Har druckit över fem olika årgångar och både mogna/omogna men ännu aldrig druckit en dålig flaska (som inte varit korkfel eller fusk):
  • Ducru Beaucaillou
  • Lynch Bages
  • Montrose
  • VCC
  • Canon
  • Troplong Mondot
  • Suduirait
  • Climens
  • Pintia
  • Numanthia
  • La Rioja Alta R och GR
  • R. López de Heredia R (GR är på listan över runnersups)
  • Ridge Monte Bello
  • Paleo Rosso
  • Janasse VV
  • Janasse Chaupin
  • Fontanafredda Vigna La Rosa
  • Col d'Orcia BdM
  • Mollydooker, The Boxer
Sen är runnersup-listan riktigt lång.
Finns ett stort gäng Sancerre, Pouilly Fune och Muscadet där, samman med Sud-Ouest, och så väldigt mycket mer. Australien, Port, Portugal, Spanien… Hittar tex ingen Willy Schäfer jag druckit mer än tre (!) av. Flera favoriter (Montus, Bouscassé, ett större gäng Chiantis och Bdx:ar, ett par Priorater, Ridge Geyserville o Lytton Springs, Faustino, La Vieux Telegraphe, La Bastide Blanche mfl) har bombade årgångar och är således diskvalificerade.

Blev lite förvånad över hur få viner jag faktiskt ens druckit 5 årgångar av.
Kändes som om det borde ha varit fler på den listan. Borde!

Vilka viner trillar in på din topplista med dessa kriterier?
 
Last edited:

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Det blir en kort lista på bara två viner men en herrans massa som ligger och skvalpar precis på mållinjen. Dessa två har aldrig misslyckats.
  • Capezzana Carmignano Villa di Capezzana
  • Les Cailloux Châteauneuf-du-Pape
Jag är som @StefanAkiko förvånad att det inte är fler viner som har druckits/provats i fem eller fler årgångar, bl.a. Chateau Musar och G.D. Vajra Barolo Albe som jag drack en hel del av ett tag. Var även säker på att Col d'Orcia BdM skulle kvala in. Men som vanligt så håller jag oftast kvar vid ett vin ett par år eller så innan fokus flyttas till något annat. Statiskt drickande har aldrig varit min grej.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det blir en kort lista på bara två viner men en herrans massa som ligger och skvalpar precis på mållinjen. Dessa två har aldrig misslyckats.
  • Capezzana Carmignano Villa di Capezzana
  • Les Cailloux Châteauneuf-du-Pape
Jag är som @StefanAkiko förvånad att det inte är fler viner som har druckits/provats i fem eller fler årgångar, bl.a. Chateau Musar och G.D. Vajra Barolo Albe som jag drack en hel del av ett tag. Var även säker på att Col d'Orcia BdM skulle kvala in. Men som vanligt så håller jag oftast kvar vid ett vin ett par år eller så innan fokus flyttas till något annat. Statiskt drickande har aldrig varit min grej.
Statistiskt drickande känns icke-spontant. Statistisk analys av spontant drickande kan däremot vara väldigt spännande.

Musar har tyvärr bombat för mig. Tvenne gånger dessutom. Fortsätter dock vara en stor älskare av deras magi.

Härligt med mer CdP på listan! :)
 

chambertin

Medlem
Minnet sviktar en del kanske då CT aldrig tagit greppet om mig men gör ett försök (även om jag är fundersam över vad du definierar som ”bombat” ):

* Taylor’s Vintage Port
* Fonseca Vintage Port
* Dow’s Vintage Port
* Graham’s Vintage Port
* Churchill’s Late Bottled Vintage Port
* Ch. Suduiraut
* Ch. De Fargues
* Ch. Rieussec
* Ch. Climens
* Ch. Coutet
* Ch. d’Yquem
* Ch. Gilette
* Ch. Raymond-Lafon
* Ch. Pichon-Lalande
* Ch. Gruaud-Larose
* Ch. Talbot
* Ch. Pontet-Canet
* Ch. Cos d’Estournel
* Ch. Montrose
* Ch. Mouton Rotschild
* Ch. Lynch-Bages
* Ch. Palmer
* Ch. Cheval Blanc
* Ch. Haut Condissas
* Armand Rousseau Chambertin
* Armand Rousseau Clos de Bèze
* Armand Rousseau Clos St. Jacques
* Armand Rousseau Ruchottes-Chambertin
* Armand Rousseau Clos de la Roche
* Armand Rousseau Charmes-Chambertin
* DRC Echezeaux
* Bernard Hatté Millésime
* Bollinger Grand Année
* Diebolt-Vallois Fleur de Passion
* Moët & Chandon Dom Perignon
* Ridge Geyserville
* Ridge Lytton Springs
* Newton Johnson Family Vineyard Pinot Noir
* Newton Johnson Family Vineyard Chardonnay
* Paul Jaboulet Hermitage La Chapelle
* Dom Grand Veneur Châteauneuf-du-Pape
* Moulin Touchais
* Wgut Karthäuserhof, Eitelsbacher Karthäuserhofberg Riesling Auslese

Musar kunde kanske varit med men kommer inte riktigt ihåg hur alla vinerna var på en stor 60-, 70- och 80-tals vertikal som jag var på för drygt 25 år sedan. Kommer ihåg att samtliga 70-talare vi provade var i strålande form men några av 80-talarna var det inte.
 

Daniel A

Administratör
Rolig lista! En hel del som faktiskt försvinner på "dålig" flaska, och väldigt många som ligger på 4 (bra) flaskor.

Vitt:
* Domaine Huet, Le Mont demi-sec
* Tondonia Gran Reserva Blanco
* Tondonia Reserva Blanco
* Tondonia Gravonia
* Suertes del Marques Vidonia
* Kumeu River Estate Chardonnay

Rött:
* Alto Moncayo Veraton
* Alto Moncayo
* Barranco Oscuro 1368
* Ch. Musar

Champagne:
* Roederer Cristal
* Vilmart Grand Cellier d'Or
* Legras & Haas BdB Millésimé'
* Paul Bara Millésimé

Sött/Starkt:
* Ch. d'Yquem
* Moulin Touchais
* D'Oliveiras Madeira Boal
 

Bastardo

Medlem
Minnet sviktar en del kanske då CT aldrig tagit greppet om mig men gör ett försök (även om jag är fundersam över vad du definierar som ”bombat” ):

* Taylor’s Vintage Port
* Fonseca Vintage Port
* Dow’s Vintage Port
* Graham’s Vintage Port
* Churchill’s Late Bottled Vintage Port
* Ch. Suduiraut
* Ch. De Fargues
* Ch. Rieussec
* Ch. Climens
* Ch. Coutet
* Ch. d’Yquem
* Ch. Gilette
* Ch. Raymond-Lafon
* Ch. Pichon-Lalande
* Ch. Gruaud-Larose
* Ch. Talbot
* Ch. Pontet-Canet
* Ch. Cos d’Estournel
* Ch. Montrose
* Ch. Mouton Rotschild
* Ch. Lynch-Bages
* Ch. Palmer
* Ch. Cheval Blanc
* Ch. Haut Condissas
* Armand Rousseau Chambertin
* Armand Rousseau Clos de Bèze
* Armand Rousseau Clos St. Jacques
* Armand Rousseau Ruchottes-Chambertin
* Armand Rousseau Clos de la Roche
* Armand Rousseau Charmes-Chambertin
* DRC Echezeaux
* Bernard Hatté Millésime
* Bollinger Grand Année
* Diebolt-Vallois Fleur de Passion
* Moët & Chandon Dom Perignon
* Ridge Geyserville
* Ridge Lytton Springs
* Newton Johnson Family Vineyard Pinot Noir
* Newton Johnson Family Vineyard Chardonnay
* Paul Jaboulet Hermitage La Chapelle
* Dom Grand Veneur Châteauneuf-du-Pape
* Moulin Touchais
* Wgut Karthäuserhof, Eitelsbacher Karthäuserhofberg Riesling Auslese

Musar kunde kanske varit med men kommer inte riktigt ihåg hur alla vinerna var på en stor 60-, 70- och 80-tals vertikal som jag var på för drygt 25 år sedan. Kommer ihåg att samtliga 70-talare vi provade var i strålande form men några av 80-talarna var det inte.

Det hedrar dig, chambertin, att du har tagit med alla fall ett vin som vi ’vanliga dödliga’ har också råd att köpa. ;)
Då funderar jag på följande: tycker du att Churchill’s Late Bottled Vintage Port är godare än de andra vanliga märken inom gruppen LBV? Jag gillar själv mycket Graham’s Late Bottled Vintage Port.
Men det är kanske lite smaksak vilket man föredrar, fast jag har alltid gillat det sistnämända oavsett årgång.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Det hedrar dig, chambertin, att du har tagit med alla fall ett vin som vi ’vanliga dödliga’ har också råd att köpa. ;)
Då funderar jag på följande: tycker du att Churchill’s Late Bottled Vintage Port är godare än de andra vanliga märken inom gruppen LBV? Jag gillar själv mycket Graham’s Late Bottled Vintage Port.
Men det är kanske lite smaksak vilket man föredrar, fast jag har alltid gillat det sistnämända oavsett årgång.
Ser en lista med massor av viner som kostar 300-någonting (om man tar hänsyn till att sauternes ofta säljs på halvflaska) och läser sedan att 'vanliga dödliga' endast har råd med vinet som kostar 109 kr på halvflaska?!! En stor del av LO-kollektivet och nästan hela medelklassen måste alltså plötsligt ha blivit ovanlig eller odödlig utan att jag märkt det, eftersom de inte längre ingår i begreppet 'vanliga dödliga'? Då måste det just nu råda enorm ångest på tidningarnas och de statliga mediernas kulturredaktioner, en odödlig medelklass måste där kännas ännu mera skrämmande än zombieapokalypsen eller risken för ryska kärnvapenattacker! :eek::cool:

Beklagar off-topic, avslutar med ett försök till on-topic:

Chuchill's LBV brukar uppskattas för att den är ofiltrerad och verkar ha ett rätt seriöst druvurval för prisnivån. Dock ska man sikta på att köpa den i årgångar som är generellt bra i Douro, har stött på tveksamma årgångar, bl.a. 2013 imponerade inte. (Känner mig säker på att det diskuterats förr här.) Graham, Taylor m.fl. är mycket bra om man går ett steg högre upp (till deras Quinta Port) men verkar inte vara lika ambitiösa med sina LBV. En preferens för Graham kanske beror på att de kör med lite sötare stil och mjukare tanniner än genomsnittet?
 
Last edited:

Bastardo

Medlem
Mina inlägg ska man inte alltid ta så allvarligt … och kanske inte dina svar heller! ;) Man måste kunna skoja lite också om saker och ting.
Men så klart har du rätt i sak. Jag brukar faktiskt köpa ibland Sauternes på halvflaskor om jag har läst goda omdömen om de.
Jag har inte så stor kännedom av alla vinerna som nämns av chambertin så jag antog att de var mycket dyrare än vad du berättar.
Egentligen är LBV fortfarande ganska förmånligt prissatt om man tänker på kvaliteten som vinerna oftas besitter, speciellt med tanke på att de är ganska starka gentemot vanliga bordsviner. Jag gillar Graham’s just därför att de passar så förträffligt med en god grönmögelost, allra helst med äkta Roquefort av märket Papillon, men de andra märken duger också hyfsad bra. Alternativt spanska motsvarigheten Cabrales som är mycket bra den med. :cool: :)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Minnet sviktar en del kanske då CT aldrig tagit greppet om mig men gör ett försök (även om jag är fundersam över vad du definierar som ”bombat” ):

* Taylor’s Vintage Port
* Fonseca Vintage Port
* Dow’s Vintage Port
* Graham’s Vintage Port
* Churchill’s Late Bottled Vintage Port
* Ch. Suduiraut
* Ch. De Fargues
* Ch. Rieussec
* Ch. Climens
* Ch. Coutet
* Ch. d’Yquem
* Ch. Gilette
* Ch. Raymond-Lafon
* Ch. Pichon-Lalande
* Ch. Gruaud-Larose
* Ch. Talbot
* Ch. Pontet-Canet
* Ch. Cos d’Estournel
* Ch. Montrose
* Ch. Mouton Rotschild
* Ch. Lynch-Bages
* Ch. Palmer
* Ch. Cheval Blanc
* Ch. Haut Condissas
* Armand Rousseau Chambertin
* Armand Rousseau Clos de Bèze
* Armand Rousseau Clos St. Jacques
* Armand Rousseau Ruchottes-Chambertin
* Armand Rousseau Clos de la Roche
* Armand Rousseau Charmes-Chambertin
* DRC Echezeaux
* Bernard Hatté Millésime
* Bollinger Grand Année
* Diebolt-Vallois Fleur de Passion
* Moët & Chandon Dom Perignon
* Ridge Geyserville
* Ridge Lytton Springs
* Newton Johnson Family Vineyard Pinot Noir
* Newton Johnson Family Vineyard Chardonnay
* Paul Jaboulet Hermitage La Chapelle
* Dom Grand Veneur Châteauneuf-du-Pape
* Moulin Touchais
* Wgut Karthäuserhof, Eitelsbacher Karthäuserhofberg Riesling Auslese

Musar kunde kanske varit med men kommer inte riktigt ihåg hur alla vinerna var på en stor 60-, 70- och 80-tals vertikal som jag var på för drygt 25 år sedan. Kommer ihåg att samtliga 70-talare vi provade var i strålande form men några av 80-talarna var det inte.
Def av "bombat" är upp till var och en. Inser att jag missade Moulin Touchais. Den har alltid varit bra och jag närmar mig ett 15-tal årgångar där.

(Har två feta pärmar med smaknötter från ca 20 år av mitt liv innan CT och har ofta tänkt digitalisera den, men... Det blir aldrig av.)

La Chapelle... Jag råkade ut för deras 1981:a. Den var inte rolig :eek:
 

Sarco

Medlem
Mina inlägg ska man inte alltid ta så allvarligt … och kanske inte dina svar heller! ;) Man måste kunna skoja lite också om saker och ting.
Men så klart har du rätt i sak. Jag brukar faktiskt köpa ibland Sauternes på halvflaskor om jag har läst goda omdömen om de.
Jag har inte så stor kännedom av alla vinerna som nämns av chambertin så jag antog att de var mycket dyrare än vad du berättar.
Egentligen är LBV fortfarande ganska förmånligt prissatt om man tänker på kvaliteten som vinerna oftas besitter, speciellt med tanke på att de är ganska starka gentemot vanliga bordsviner. Jag gillar Graham’s just därför att de passar så förträffligt med en god grönmögelost, allra helst med äkta Roquefort av märket Papillon, men de andra märken duger också hyfsad bra. Alternativt spanska motsvarigheten Cabrales som är mycket bra den med. :cool: :)
Söta viner generellt är förmånligt prissatta jämfört med kvalitet. Du får en ung vintage port av absolut bästa klass för under tusenlappen. Jämför med den bästa unga Bourgognen... Personligen tackar jag och tar emot. Jag kommer aldrig att kunna köpa den bästa Bordeauxen (eller prioritera det tillräckligt högt, egentligen) eller Bourgognen. Men jag har en hel del bra vintage port i källaren inför pensionen, om jag lever till dess :)

LBV som Churchills är ett fynd för sin kvalitet/pris. Och kan utvecklas ett bra tag till dessutom om man vill.
 

Jos

Medlem
Drar ett gäng från huvudet, finns nog ett gäng fler. Sen är jag inte så kräsen heller iofs, vin är gott :p

Henriot Enchanteleurs
Cristal
Winston Churchill
Bollinger GA
Selosse Initial
Selosse vintage
Selosse Substance
Selosse Rosé
Dom Perignon
Comtes de Champagne
Leoville Poyferré
Taylor Vintage
Chateau dYquem
Chateau Suduiraut
Vilmart
 
Toppen