Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Diskussioner om Systembolagets nyheter

SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Elvis skrev:
Jag drack den för två år sedan på en skärsgårdskrog och tyckte att den var riktigt bra.

Jag håller med, jag drack den i november förra året, och då var den riktigt god vad jag minns. Dock var det mest mineral och krutrök hela kvällen, men om man gillar sånt (som jag) så är det ju OK. ;D Jag minns den som mer spännande än den andra PN-champagnen i det prisintervallet (eller under) André Clouet NV...men det är ju inte direkt svårt.
 

CH

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

NonPlusUltra skrev:
Aha, då blir det extra spännande... Var det en 2009 eller 2010 du drack?

2009. Försöker hitta mina anteckningar men har ingen större lycka. Shorepwer testade den nyss annars.

shorepower skrev:
NV, De Venoge Blanc de Noirs. Trevlig doft men kanske lite enkel. Mycket frukt, röda bär och brödighet, Ganska mjuk,smörig smak. Något kort. Känns inte helt färdig och spretar i smaken.
 
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

NonPlusUltra skrev:
Aha, då blir det extra spännande... Var det en 2009 eller 2010 du drack?

Du menar degdatum va? Såg faktiskt inte den på de jag drack. Dock provade jag två olika flaskor och det var ingen större skillnad.

CH skrev:
2009. Försöker hitta mina anteckningar men har ingen större lycka. Shorepwer testade den nyss annars.
Jag var inte helt imponerad men jag har funnit att De Venoge inte riktigt är i min smakhörna. Andra kan ju ha något annan syn än jag (men i slutändan har jag ändå rätt ;D )

Då tyckte jag Eric Rodez, BdN var bättre.
En odlare från Ambonnay som jag inte provat förut. Bra matchampagne. Mycket bär, hallon, mogna jordgubbar och en tydligt brödighet. Bra syra. Lite av de mörka toner jag gillar i Ambonnay-champagne. Fina mogna äpplen i smaken, nästan lite must.. Ekfatslagrad. Bra balans men kanske en något lägre dosage hade gjort vinet bättre. Dricker jag nog igen
 

Elvis

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

shorepower skrev:
jag har funnit att De Venoge inte riktigt är i min smakhörna.

Jag tycker att De Venoge är ett väldigt spretigt hus. Det finns ingen husstil (inte som jag hittat i alla fall) utan en massa champagner i olika stil. Jag är inte heller så imponerad - deras vanliga årgångsvin, deras standard-NV och deras prestige-cuvéer faller mig inte alls i smaken. Däremot tycker jag om deras bdn och dessutom deras bdb 2000.
 
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Elvis skrev:
Jag tycker att De Venoge är ett väldigt spretigt hus. Det finns ingen husstil (inte som jag hittat i alla fall) utan en massa champagner i olika stil. Jag är inte heller så imponerad - deras vanliga årgångsvin, deras standard-NV och deras prestige-cuvéer faller mig inte alls i smaken. Däremot tycker jag om deras bdn och dessutom deras bdb 2000.
Så är det definitivt - hade näst intill avskrivit dem totalt tills jag sippade Des Princes 1989 i våras, som visade sig vara en alldeles lysande BdB i absoluta toppform. Tyvärr har de ju slutat att göra just detta vin som BdB, och det verkar överhuvudtaget som om hela huset är nere i en svacka som kan bli svår att ta sig ur... Men det trodde väl de flesta å andra sidan om Mumm också för några år sedan - som nu verkar ha gjort decenniets bästa come-back med "nya" Rene Lalou, så man vet aldrig och det hör ju till charmen med vår lilla värld.. :)
 

Krisman

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Elvis skrev:
Är utomlands och missade släppet av Pol Roger Rosé 2002. Hade gärna velat ha några flaskor. :(

Någon som vet om Ward Wines kommer att erbjuda Pol Roger Rosé 2002 i beställningssortimentet? 2000 finns där.

Elvis har du fått tag i PR Rosé 2002? Annars kommer vi att ha den i bs i framtiden, vet inte när men jag återkommer. Håll kolla på vår nya hemsida www.wardwines.se
 

Jos

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Krisman skrev:
Elvis har du fått tag i PR Rosé 2002? Annars kommer vi att ha den i bs i framtiden, vet inte när men jag återkommer. Håll kolla på vår nya hemsida www.wardwines.se

Finns lådvis på Regeringsgatan senast igår
 

CH

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Krisman skrev:
Strålande!

Är det verkligen det? om det står lådvis så innebär ju det att ni inte säljer speciellt mycket.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Krisman skrev:
Äh det går åt!

Efter dina inlägg kom jag plötsligt ihåg att jag faktiskt köpte Pol Roger Brut Rosé 2002
när den släpptes förra månaden. Så igår kväll öppnade jag en flaska.
Mycket Pol Roger typisk. Smaken av Pinot var kanske inte lika kraftfull som
i 1999an men detta är en mycket bra roséchampagne som jag gillar.
 

Elvis

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Krisman skrev:
Elvis har du fått tag i PR Rosé 2002?

Jadå, har köpt en låda. Kanske köper fler - tycker att Pol Roger lyckats väldigt bra med den här årgången.
 

Segol

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Jag ser att en liten producent vi besökte i maj hittat in med en produkt på bolaget:
http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=94682&Butik=0&SokStrangar=
Av de 7-8 producenter vi besökte var Fresnet-Juillet den enda som ingen av oss köpte något av då vi inte tyckte hans champagne var nåt vidare, däremot använde fem av sex personer hans mugg innan vi åkte. Lite kuriosa o värdelöst vetande men samtidigt den stora anledningen till att jag kommer ihåg besöket så väl... :)

Ska tilläggas att Special Club fick vi inte prova och att vi erbjöd honom en slant för hans tid vilket han tacksamt tog emot.
 
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Segolas skrev:
Jag ser att en liten producent vi besökte i maj hittat in med en produkt på bolaget:
http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=94682&Butik=0&SokStrangar=
Av de 7-8 producenter vi besökte var Fresnet-Juillet den enda som ingen av oss köpte något av då vi inte tyckte hans champagne var nåt vidare, däremot använde fem av sex personer hans mugg innan vi åkte. Lite kuriosa o värdelöst vetande men samtidigt den stora anledningen till att jag kommer ihåg besöket så väl... :)

Ska tilläggas att Special Club fick vi inte prova och att vi erbjöd honom en slant för hans tid vilket han tacksamt tog emot.
Pröjsade ni för muggbesöket då ;D, Låter inte som något vin att rusa efter direkt. Tycker ofta att Special Club viner blir lite slätstrukna då den specifika odlarkaraktären försvinner till viss del
 

Segol

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Pengarna vi lämnade kan väl ses som betalning för muggbesöken även om vi inte uttryckte det så :D
 
Toppen