Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Diskussioner om Systembolagets nyheter

SUPRA

Bäst
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Enligt Röttorp på DI.se

"I november kommer också ett knippe verkligt stora champagner. Nu på måndag är det dags för nya 1999 Pol Roger Brut Vintage för 419 kronor och 2000 Jaquesson Avize för 549 kronor. Den förra finessigt balanserad och den senare stor mäktig ung champagne med stor framtid.

Men den verkligt stora och unika champagnenyheten är 1997 Salon. Detta lättare år har gett en redan idag läcker utvecklad perfekt Salon. Magnifik champagne med stor längd och mineralisk finess för 2.200 kronor. Får ej användas vid tolvslaget utan kräver lite mer alerta konsumeter för att hela finessen skall gå fram. För den som inte har mogna champagner i källaren är det ett unikt tillfälle att köpa toppchampagne som är rimligt utvecklad vid lanseringen.

Den 14 november kommer 360 flaskor av världens kanske allra bästa chamapagne, 1996 Krug, för i sammanhanget måttliga 1900 kronor. Den bör sparas flera decennier i en bra källare innan den öppnas."


Mousserande vita torra viner
nr år namn land pris bäst bet
96551
1997 Salon
Frankrike 2199 08-16 4,4

Omdöme 0-20 (Utan hänsyn till pris): 20

97638
1999 Pol Roger Brut Vintage
Frankrike 419 08-10 4,2
96539
2000 Jacquesson Avize Grand Cru
Frankrike 549 08-15 4,2
96573
0 Gosset Grand Reserve
Frankrike 379 08-11 4
96523
2000 Pierre Peters Les Chétillons
Frankrike 445 08-13 3,8
97645
1999 Pol Roger Bl de Bl
Frankrike 499 08-11 3,4
96535
1998 Dom Ruinart
Frankrike 1195 08-15 3,2
96217
0 Perlorus, Cloudy Bay
Nya Zeeland 159 08-09 3
96522
2001 Pierre Peters Les Chétillons
Frankrike 425 08-10 2,8
 

Håkan

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Efter att ha läst Decembernyheterna (finns på hemsidan) så frågar jag mig. Har det förutom på Champagnefronten någonsin varit ett så tunt decembersläpp? Är det inte då julklapparna skall köpas in? Ett enda stort mörker, okända amerikaner, skumma spanjorer etc... Trist
 

Martin

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Visst ser det tunnt ut, ett par intressanta italienare (en Scavino) och någon till. Men jag hajar till - av rent formella skäl - Masis standardamarone lanseras som begränsat släpp (360 fl) för 395 spänn. Är det ngt jag missat?
 

Jos

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Haha.. jag tänkte samma sak. Tror att de hittade ett gäng 03or till och tänkte att "fan, nu kan vi ta en slant extra eftersom den är lagrad ett år jämfört med 04an i standardsortimentet"
 

Elvis

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Det släpps onekligen en del spännande champagne på fredag. Någon som har en idé om kvantiteterna? Jag är bortrest på fredag. :(
 

CH

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Tyvärr ganska små kvantiteter.
Är det något speciellt du ville haft av det som släpptes?
 

Elvis

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Ja, Cristal Rosé och Veuve Cliquot Rosé 1985.

Plus att jag rekommenderat en del vänner att köpa Krug 1996, men de kanske tar slut direkt?
 

CH

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Elvis skrev:
Ja, Cristal Rosé och Veuve Cliquot Rosé 1985.

Plus att jag rekommenderat en del vänner att köpa Krug 1996, men de kanske tar slut direkt?

Ok.
Cristallen är jag inte intresserad av själv och Veuve Cliquot Rosé 1985 har jag redan hemma.

Jag ska själv köa för annat (Henriot & Krug) och kan plocka med mig dem på min ranson om du inte har möjlighet att ställa någon annan i kö.

Tror det kommer 3-400 Krug -96 så det lär vara lite krig om dem.
 

SUPRA

Bäst
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Till NK Stockholm. :'(


12 st Cristal
120 st Krug 1996, 60 st till övriga.
36 st Krug 1998, 48 resp. 60 till övriga av nån konstig anledning.

Enligt SB online, vet inte hur trovärdigt det är.
 

hampus86

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Äntligen har SS ,tillsammans med producenten, tagit till sig av krugs(mannen,myten,legenden) kritik och ändrat formen på Gredos från mjölkförpackning till juice/yogurtförpackning(kallad "papp" hos SS). Den nya förpackningen gör det lättare att lagra detta kvalitetsvin tillsammans med sina "icke papp" förpackade viner, då främst kvalitetsviner från forna sovjetunionen. Enligt uppgift står en pall av dessa "juveler" intill krugs lagringsutrymme på grappe, redo att staplas.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

hampus86 skrev:
Äntligen har SS ,tillsammans med producenten, tagit till sig av krugs(mannen,myten,legenden) kritik och ändrat formen på Gredos från mjölkförpackning till juice/yogurtförpackning(kallad "papp" hos SS). Den nya förpackningen gör det lättare att lagra detta kvalitetsvin tillsammans med sina "icke papp" förpackade viner, då främst kvalitetsviner från forna sovjetunionen. Enligt uppgift står en pall av dessa "juveler" intill krugs lagringsutrymme på grappe, redo att staplas.

Se där ja! Det är inte bara jag som fyllepostar!
 

CH

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Väldigt lugnt och harmoniskt här idag. Kan det vara så att en del står tillsammans med a-laget och väntar på att portarna ska öppnas?
 

Jos

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Funderar på om jag ska ge mig i väg bort för att försöka knipa något men njaa.. tror inte jag pallar.
 

Gabe

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Ahrghhh!

Totalt vansinnigt släpp idag. 1 timme och 10 minuter tog det att få köpa 1 flaska Conterno Fantino Mosconi 04.
Krug-hysteri var ordet.

Det är verkligen fantastiskt att få uppleva 1950-talets Sovjetunionen i 2000-talets Sverige. :mad:
 

CH

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Kan bara hålla med dig. Det var helt vansinnigt idag. Folk var som tokiga över Krugen.
Den borde nästan släpps på en egen dag istället.

Kul man hörde i kön förövrigt. Killen famför mig drack uteslutande franska viner förklarade han stolt och det är ok om han gillar det men när han förklarade varför han bara drack franska viner kunde jag nästan inte hålla mig för skratt.
Orsak? det är mera miljövänligt. Han tyckte det var vansinne att frakta flaskor från hela världen när det finns att få tag på närmare håll.
Han nämnde tyvärr inte i detalj vad det var han gillade men det var kul att lyssna på i alla fall.
 

hampus86

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

ha! inget fylleinlägg, bara en plötslig känsla av aggression jag behövde få ut, och varför inte då ge igen för alla påhopp ;D.

F ö var det en jävla massa folk vid regeringsgatan. Fick med mig några krug -96 iaf, dock nästintill pank nu(precis så det räcker till -96 provningen på grappe).
 

SUPRA

Bäst
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

CH skrev:
Väldigt lugnt och harmoniskt här idag. Kan det vara så att en del står tillsammans med a-laget och väntar på att portarna ska öppnas?

No shit, tillbaka först nu :D

Kom till Regeringsgatan 30 minuter innan öppning. Det var säkert 100 pers före i kön, som bara växte.

Krug-hysteri är rätta ordet. Ett tag trodde jag det var kört, för det såg ut som att folk fick köpa hela lådor men så var inte fallet - de tog bara tomkartongerna.

2 av varje fick man ta, brukar det vara så?

En del som stod i kön, långt fram, låter ju andra köpa åt dom. Något fubbigt tycker jag. :(
 

CH

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Då var det med andra ord ganska lindrigt i Göteborg då. Det blev visserligen ett jäkla liv på dem långt fram i kön när kvoteringen ändrades från 2 flaskor för Krug 96 & 98 till 1 av vardera för att det skulle finns till alla dem som köade. Jag kan ju förstå dem när det sitter lappar överallt som säger att det är 2pp som gäller men sedan 10 min innan öppning så ändras det till 1pp istället.

Jag skulle bara ha 1 av varje och jag stod så pass långt fram att jag skulle få mina flaskor oavsett så jag brydde mig inte nämnvärt om vad som gällde. Det jag oroade mig för var om jag skulle få Henriot -90 eller inte men eftersom det stod 23 ekorrar framför mig så räknade jag med att den skulle vara slut när det blev min tur vilket tyvärr stämde :(
 
Toppen