Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Diskussioner om Systembolagets nyheter

David W

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

SUPRA skrev:
Enligt Kronstam i dagen DN kommer det en massa dyrgripar i Mars.

Någon som vet vad?

Kanske i praktiken betyder några viner i klassen strax över 100 kr i det fallet. ;D

2002 Cristal Brut 750 ml 1595 kr, vilket väl innebär att 2002an är ca 100% dyrare än 1996 när den släptes. Säker hur bra som helst, men det börjar bli svettiga priser, kan inte lågkonjunkturen snart få lite genomslag på priserna?

/D
 
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

David Wästberg skrev:
2002 Cristal Brut 750 ml 1595 kr, vilket väl innebär att 2002an är ca 100% dyrare än 1996 när den släptes. Säker hur bra som helst, men det börjar bli svettiga priser, kan inte lågkonjunkturen snart få lite genomslag på priserna?

/D

Frågan är vad som kommer först? Prissänkningar pga lågkonjuktur eller prishöjningar pga den svaga kronan.
 

ae

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

shorepower skrev:
Frågan är vad som kommer först? Prissänkningar pga lågkonjuktur eller prishöjningar pga den svaga kronan.

gissar på det andra. har för mig att vissa importörer redan aviserat prishöjningar på grund av (framförallt) kronans försvagning mot euron. vilka sopor. köper man varor i eur men tar betalt i sek får man skylla sig själv om man inte gör någonting åt det...
 
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Du menar att importörerna skall sälja sina varor till systembolaget i EUR? Det hade givetvis varit fantastiskt bra om det gick till på det viset, men då tror jag vi behöver byta monetärt system i landet först, vilket inte skulle vara en dag försent i så fall.
 

ae

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

El burro grande skrev:
Du menar att importörerna skall sälja sina varor till systembolaget i EUR? Det hade givetvis varit fantastiskt bra om det gick till på det viset, men då tror jag vi behöver byta monetärt system i landet först, vilket inte skulle vara en dag försent i så fall.

Nej. Jag menar att de ska försäkra sig mot valutarisken.
 

kayaker

Cyklist
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

ae skrev:
Nej. Jag menar att de ska försäkra sig mot valutarisken.
Ja, det vore väl konstigt om de inte gjort det. Jag tror att de flesta gjort det - allt annat vore korkat - men utnyttjar allmänhetens kännedom om den svaga växelkursen till att höja priserna i förtid...
 
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

ae skrev:
Nej. Jag menar att de ska försäkra sig mot valutarisken.

Det finns alltid en kostnad mot terminsäkring av valuta samt normalt sett gör man det för ett antal månader, inte år. Så att vår valuta sjunker i värde får vi konsumenter nog tyvärr betala för. Tror personligen att vi kommer se en sjunkande euro mot kronan men den kommer nog aldrig under 10 kronor igen.

Värt att komma ihåg var att 1992 hade vi en växelkurs på 7:42 mot föregångaren till Euro. Men å andra sidan har vi inte behövt att jobba så mycket med vår inhemska effektivitet. Bara följa med en fallande krona.
 

ae

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Företagande är förenat med en mängd olika kostnader.

Givetvis är det så att en långvarig försämring av sek kommer drabba oss som konsumenter.
 

David W

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

shorepower skrev:
Frågan är vad som kommer först? Prissänkningar pga lågkonjuktur eller prishöjningar pga den svaga kronan.

Det brukar ju bli dyrare när kronan försvagas. Åt andra hållet brukar det ju inte hända särskilt mycket. Dollarn gick från dryga 11 SEK till 7 SEK utan att priserna för den skull sjönk, istället satt väl Gunnar och Lena på Divine och gnuggade händerna (vilket de gärna får göra då de ser till att vi får hit ganska många skojiga viner).

/D
 

anders

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

David W skrev:
2002 Cristal Brut 750 ml 1595 kr, vilket väl innebär att 2002an är ca 100% dyrare än 1996 när den släptes. Säker hur bra som helst, men det börjar bli svettiga priser, kan inte lågkonjunkturen snart få lite genomslag på priserna?

/D

Kan meddela att jag såg Cristal 02 i butik här nyligen och då gällde 199 euro. Nu är den butiken djävulskt dyr på viner men det ger ändå ett riktvärde...
 

kayaker

Cyklist
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

anders skrev:
Kan meddela att jag såg Cristal 02 i butik här nyligen och då gällde 199 euro. Nu är den butiken djävulskt dyr på viner men det ger ändå ett riktvärde...
Den kostar DKK 1260 på Kastrup.
 

Elvis

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Den kostar under 1500 kr på Arlanda, men för att köpa måste man vara på väg utanför EU.
 

David W

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Vad tycker ni om mittimånadensläppet nu i februari?

Tycker att det verkar vara ett hyggligt pris på Clos de Papes. Sen är det ju alltid spännande med en Corton Charlemange från 1991.

/D
 

kayaker

Cyklist
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

David W skrev:
Vad tycker ni om mittimånadensläppet nu i februari?

Tycker att det verkar vara ett hyggligt pris på Clos de Papes. Sen är det ju alltid spännande med en Corton Charlemange från 1991.
Ännu ett släpp som suger pengar ur plånboken. :p
 

Håkan

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

F-n, f-n, f-n. Sandrone CB kan inte beställas till andra bolag. Tyvärr är 3åringen hemma synnerligen okompatibel med köer.
 

SUPRA

Bäst
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Jaha, den 2:a Mars är det dags igen.

Vilka ska man satsa på, eller gå på en och försöka få fler? Har inte kollat tildelningen, men det kanske är löjligt lite?

1998 Clos de Goisses 1295 kr *****!!
1998 Comtes 1998 1299 kr *****!!
2002 Cristal Brut 1595 kr *****!!!

Med betyg från AoV.
 
Toppen