Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Diskussioner om Systembolagets nyheter

Elvis

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Intressant att Comtes vann både 1996-provningen i höstas och Juhlins 1998-provning.

Personligen är Belle Epoque den bästa 1998:a jag druckit, med Comtes som god tvåa.
 

Krug88

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Elvis skrev:
Intressant att Comtes vann både 1996-provningen i höstas och Juhlins 1998-provning.

Personligen är Belle Epoque den bästa 1998:a jag druckit, med Comtes som god tvåa.
Måste nog kontra med Krug där...
 

Elvis

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Krug88 skrev:
Måste nog kontra med Krug där...

Så småningom kanske. Jag provade den två gånger i höstas och tyckte båda gångerna att den var lite spretig och märklig.
 

SUPRA

Bäst
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Krug 1998? Den var väl inte så speciell? Iofs i HÅRD konkurrens, men det var väl fler än Elvis som höll med om att de ångrade sitt inköp.
Vi ses om tio år kanske?
 

CH

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

SUPRA skrev:
Krug 1998? Den var väl inte så speciell? Iofs i HÅRD konkurrens, men det var väl fler än Elvis som höll med om att de ångrade sitt inköp.
Vi ses om tio år kanske?

Jag har bara också testat den 2 gånger nu och båda gångerna var det i väldigt hård konkurrens.
Sist (vinfernot) fick den visserligen betydligt mera luft än första gången och gjorde sig klart bättre.

Jag tror inte den behöver så mycket som 10 år men några år skulle nog göra den gott.
 

anders

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

SUPRA skrev:
"I helgen hade jag en liten exklusiv skara champagneklubbsmedlemmar hemma på middag och provning av 30 olika champagner från 1998 och om en månad kör vi samma grej med 99:eek:rna. Vilken 98:a som vann? Just denna kväll fastnade de flesta inklusive undertecknad för underbart komplexa och sexiga Comtes de Champagne. "

Polaren var där och jag hade inte möjlighet att delta. :mad:
 

weezer

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

2007 Inshalah Brut, Saudi-Arabien
(196601, 99 kr; Sharia Import, T3)
Blint 16/2: "Fin gräddig mousse, stor bröd/grape, lång läcker syra; Krug?"
Första Saudivinet i Sverige - en s k Kaba Brut - är en sensation! Champagne får se upp...



Artberg om nyheter i april. Bubbel från Saudi som smakar Krug? För 99 spänn? :p
 

v_skogh

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

weezer skrev:
2007 Inshalah Brut, Saudi-Arabien
(196601, 99 kr; Sharia Import, T3)
Blint 16/2: "Fin gräddig mousse, stor bröd/grape, lång läcker syra; Krug?"
Första Saudivinet i Sverige - en s k Kaba Brut - är en sensation! Champagne får se upp...



Artberg om nyheter i april. Bubbel från Saudi som smakar Krug? För 99 spänn? :p

Känns som Artberg har fyllepostat.
 
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

weezer skrev:
2007 Inshalah Brut, Saudi-Arabien
(196601, 99 kr; Sharia Import, T3)
Blint 16/2: "Fin gräddig mousse, stor bröd/grape, lång läcker syra; Krug?"
Första Saudivinet i Sverige - en s k Kaba Brut - är en sensation! Champagne får se upp...



Artberg om nyheter i april. Bubbel från Saudi som smakar Krug? För 99 spänn? :p
Det släpps ju 1:a april, så jag är ju inte förvånad. Det kommer säkert fler skämt av samma dignitet framöver från Kronstam och grabbarna också.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

För guds skull människor, förstår ni inte att den underfundige herr Artberg har behagat skämta med er aprillo... Det är ju aprilsläppet...

Ah.El Burro var före mig... Jag måste lära mig läsa! ;D
 

SUPRA

Bäst
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Var inne på Regeringsgatan idag.

Den finns motsvarande 2-3 lådor kvar av Cristal 2002 nu.

Enligt "experten" så kostar Cristal 2002 över €300 ute i Europa. Nja, svarade jag men han stod på sig.

Lät bli att köpa bara för sakens skull. Roligare ropa hem en på eBay och få den hemkörd ;)
 

SUPRA

Bäst
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Just ja, såg nån tillfällig italienare i 300 kr klassen. Rödvin.

16.5% alkohol! :eek:
 
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

SUPRA skrev:
Just ja, såg nån tillfällig italienare i 300 kr klassen. Rödvin.

16.5% alkohol! :eek:

Amarone, gjord på delvis torkade druvor som driver upp alkoholhalten. Måste hålla minst 14% som del av klassningen
 

David W

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Mittimånaden släppet nu i Mars måste ju vara et av de sämsta någonsin. Fem röda viner, två vita, ingen skumpa.
 

R.P

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Elvis skrev:
Intressant att Comtes vann både 1996-provningen i höstas och Juhlins 1998-provning.

Personligen är Belle Epoque den bästa 1998:a jag druckit, med Comtes som god tvåa.

Hur var Belle Epoque -98 att dricka nu?
 

Elvis

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

R.P skrev:
Hur var Belle Epoque -98 att dricka nu?

Precis som Comtes -98 tycker jag att Belle Epoque -98 är mycket god redan nu.

Det är lite antingen eller med prestige-98:eek:rna. Antingen väldigt tillgängliga redan nu, eller inte alls tillgängliga. Dom Ruinart tycker jag också är bra nu. Vänta däremot med Krug, Grande Dame och Winston Churchill.
 

CH

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Elvis skrev:
Precis som Comtes -98 tycker jag att Belle Epoque -98 är mycket god redan nu.

Det är lite antingen eller med prestige-98:eek:rna. Antingen väldigt tillgängliga redan nu, eller inte alls tillgängliga. Dom Ruinart tycker jag också är bra nu. Vänta däremot med Krug, Grande Dame och Winston Churchill.

Winston upplevde jag som ok redan nu men att det fanns potential att lagra om man ville det, eller snarare det är vad jag har för mig att jag tyckte efter att vi provade den på vinfernot.
Övriga -98 har jag inte provat förutom Krug och där håller jag med om att den inte visar sin bästa sida just nu utan nog skulle må bra av 5-10 års vila.
 

R.P

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Elvis skrev:
Precis som Comtes -98 tycker jag att Belle Epoque -98 är mycket god redan nu.

Det är lite antingen eller med prestige-98:eek:rna. Antingen väldigt tillgängliga redan nu, eller inte alls tillgängliga. Dom Ruinart tycker jag också är bra nu. Vänta däremot med Krug, Grande Dame och Winston Churchill.

Ok, jag gillade 96an redan nu, även om den säkert skulle må bra av att ligga några år. Tack för tipsen! Tycker du att det är stor skillnad på 96an och 98an? (Belle Epoque)
 

Elvis

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

R.P skrev:
Ok, jag gillade 96an redan nu, även om den säkert skulle må bra av att ligga några år. Tack för tipsen! Tycker du att det är stor skillnad på 96an och 98an? (Belle Epoque)

Jag tycker att de är likvärdiga nu, men 1996:an är säkert bättre om tio år. (Jag hoppas det i alla fall, eftersom jag har en magnum i vinkällaren. ;))
 
Toppen