Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Diskussioner om Systembolagets nyheter

R.P

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Elvis skrev:
Jag tycker att de är likvärdiga nu, men 1996:an är säkert bättre om tio år. (Jag hoppas det i alla fall, eftersom jag har en magnum i vinkällaren. ;))

Jag vet, såg bilder på den, bastardo. ;)
 

kayaker

Cyklist
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Hittade följande "pärla" i BKWines provningskommentarer för aprilsläppet:

"67. 2264 2006 Antisto Malbec 750 ml 89 kr
Cahors, Frankrike
Alkoholhalt: 13 % BAS
Georges Vigouroux
Leverantör: WineWorld AB
Doft kork
Smak kork
Betyg - ---- Varning, många flaskor tveksamma! Var försiktig vid köp!"

Cahors är ett intressant distrikt men det blir ett fett PASS från min sida... :)
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Läste någonstans (kan inte hitta artikeln nu) att SS kommer att sluta med "mitt i månaden" släppen, sen kommer man att reducera antalet nyhetssläpp framöver tydligen:

Istället för årets tio lanseringar bantar man lanseringarna till sju under nästa år.

De exklusiva nyheterna som släpps tio gånger per år i 35 butiker, så kallat T5-sortiment, och i de tre vinkällarbutikerna i Stockholm, Malmö respektive Göteborg, kommer inte att ändras, enligt uppgifter från Systembolaget.

I korthet innebär Systembolagets nya sortimentsgiv följande:

Februari - Vårsäsong, drycker som finns i butik tre månader

Mars - Påsk, drycker som finns i butik cirka tre veckor

April - Fast lansering, drycker som finns i butik ett år

Maj - Sommarsäsong, drycker som finns i butik fyra månader

September - Höstsäsong, drycker som finns i butik 2,5 månad

Oktober - Fast lansering, drycker som finns i butik ett år

Mitten av november - Jul- och nyårslansering, drycker som finns i butik fram till årsskiftet
 

kayaker

Cyklist
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

David W skrev:
Det ramlade tydligen in en massa äldre från Joseph Drouhin på BS i början av april (http://www.systembolaget.se/Applikation ... kStrangar=)

Vad ska man tro om dessa? Ett aprilskämt eller finns det några fynd? Röd Bourgogne med ålder är ju en fröjd för själen.
Det är väl bara Hjo Grosshandel som öppnat dörren på glänt till sin enorma källare?
En del provningskommentarer finns här:
http://vinare.blogspot.com/2009/02/hjo- ... anskt.html
 

Mmm

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Ang Drouhins "gamlingar": Jag beställde några flaskor 10.02 den första dagen, men allt var redan slut. Men min polare fick tag i en Musigny 1985 och en Bonnes Mares 1978. Kan bara säga att jag är glad för att jag aldrig fick några. Vinerna var helt enkelt inte bra - och absolut inte värda att lägga tusenlappar på. Drouhin var en rätt usel producent på 70-80 talet, vilket märks i vinerna (trots grand cru lägena).

men Hjo har släppt ett annat "fynd": l'Eglise Clinet 2001 för 699 kr. Samma vin går på 2000 kr i DK. Tyvärr ser det ut som de har bytt årgång till 2003 nu, vilket kan vara lite skakigt (?)
 

anders

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Jag tackar för det, och säkert en del andra här, då jag lurade på att plocka just Bonnes Mares till nästa vinferno. Nu slipper jag öda pengar på något som inte levererar. Och deltagarna i vinfernot slipper att smaka. Alla glada.

Välkommen hit förresten.
 

Mmm

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Tackar!

Än en gång bevisas tesen om att i Bourgogne är det endast producenten som betyder något - inte mark eller årgång!
 

Öhman

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Mmm skrev:
Tackar!

Än en gång bevisas tesen om att i Bourgogne är det endast producenten som betyder något - inte mark eller årgång!

Visst är det praktiskt med förenklingar. Synd bara att de så sällan stämmer med verkligheten.
 
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Gustibus skrev:
Visst är det praktiskt med förenklingar. Synd bara att de så sällan stämmer med verkligheten.
Jag har inte så stor erfarenhet av bourgogne, men när det gäller champagne tycker jag nog i viss mån att det ligger något i att producent är viktigare än årgång i alla fall (kanske inte mark). Jag tycker trots allt att Krug 1995 helt klart slår champagner av den något starkare årgången 1996 ifrån mer mediokra hus, och detta inkluderar prestiger.
Fast det är klart, allra bäst blir det när producent, årgång och mark alla är på topp, såsom de bästa årgångarna av Krug Clos du Mesnil.
 

anders

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Gustibus skrev:
Visst är det praktiskt med förenklingar. Synd bara att de så sällan stämmer med verkligheten.

"endast" är kanske ett för starkt ord men att det i dag är producenten som är den i särklass viktigaste komponenten i ekvationen torde stå utom allt tviviel. En medioker producent levererar närmast aldrig oavsett förutsättningarna medan en topproducent levererar drickbara saker även vid de svåraste förhållanden. I viss mån tycker jag att Larssons senaste krönika i LG tar upp just det här. Det gäller att ha stålars och heder att klassa ner druvmaterial som inte håller måttet.
 
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

anders skrev:
"endast" är kanske ett för starkt ord men att det i dag är producenten som är den i särklass viktigaste komponenten i ekvationen torde stå utom allt tviviel. En medioker producent levererar närmast aldrig oavsett förutsättningarna medan en topproducent levererar drickbara saker även vid de svåraste förhållanden. I viss mån tycker jag att Larssons senaste krönika i LG tar upp just det här. Det gäller att ha stålars och heder att klassa ner druvmaterial som inte håller måttet.
Ja, bra skrivet, anders.

Och Gustibus, racka inte ner på den nye medlemmen bara för att denne tog till ett aningen för starkt ord!
 

Öhman

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Darth Angelus skrev:
Ja, bra skrivet, anders.

Och Gustibus, racka inte ner på den nye medlemmen bara för att denne tog till ett aningen för starkt ord!

Racka ner!? ???
 

Mmm

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Vad vore livet utan generaliseringar! Sen har Drouhin spottat upp sej rejält och är nu inte alls någon medioker producent längre (OK, usel var att ta i). Det är kanske ingen slump att Hjo släpper alla dessa gamla flaskor till låga priser. En Musigny från 1985 skall inte kosta 1000 kr, men har man provat den förstår man prissättningen.
 

CH

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Nu till maj släppet så kommer det in lite olika Egly-Ouriet. Om man inte provat den tidigare så rekommenderar jag den verkligen. Fantastiskt god skumpa.
 
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

CH skrev:
Nu till maj släppet så kommer det in lite olika Egly-Ouriet. Om man inte provat den tidigare så rekommenderar jag den verkligen. Fantastiskt god skumpa.

Underbara viner, absolut! Men priserna på SB i maj känns rätt mastiga måste jag tyvärr säga... Kanske är det så att på de små partierna får Euro-kursen genomslag direkt, men det känns lite jobbigt att betala nästan en tusenlapp för vintage 1999, när jag gav 69 eller 79 Euro x 9 SEK för den helt fantastiska -96:an för ett år sedan...
 

CH

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Såg att Bollinger RD 1997 kom in i beställningssortimentet nu i helgen för hutlösa 1699:-.
Snacka om att de vässa priset på den jämfört med 96an.
 
Toppen