Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Diskussioner om Systembolagets nyheter

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Jag har bytt namn på tråden och från och med nu kommer vi att posta nyheterna på systembolaget här.

//admin



November flyttat till arkivtråden.

December flyttat till arkivtråden

Februari flyttat till arkivtråden

Mars flyttat till arkivtråden

http://www.finewines.se/forum/index.php?topic=60.msg630#msg630
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Så låter vi Mysonoxens givande post inleda diskusionstråden om nyhetssäppet - Admin

Så mycket att dricka.......så lite tid :(
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Mysonoxen skrev:
Så mycket att dricka.......så lite tid :(

Sjukt sant, och sjukt frustrerande! Jag ska handla på mig Billecart NFB på halvflaskor för ett par tusen! Perfekt med sköna halvor i kylen!
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Krug skrev:
Mysonoxen skrev:
Så mycket att dricka.......så lite tid :(

Sjukt sant, och sjukt frustrerande! Jag ska handla på mig Billecart NFB på halvflaskor för ett par tusen! Perfekt med sköna halvor i kylen!

Ja, det är helt OK att knäcka en halva då och då :)
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Snart kommer Krug 1996 också! Jag MÅSTE ha, måste, måste, måste!

Jag ska kränga av lite godsaker på auktionen tror jag, man måste ha minst 12 flaskor...
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Krug skrev:
Snart kommer Krug 1996 också! Jag MÅSTE ha, måste, måste, måste!

Jag ska kränga av lite godsaker på auktionen tror jag, man måste ha minst 12 flaskor...

Se där, har du mycket intressanta saker i källaren?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Inte så sjukt mycket, men på grund av lite dåligt underhåll på sistone hr jag sas "koncentrerat ner" flaskorna som är kvar... JAg tänkte pusha iväg en Harlan 1997, Mouton 1982 och en Grands Eschezeaux 1978. De borde vara en bra grund till en tolva krug 1996.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Krug skrev:
Inte så sjukt mycket, men på grund av lite dåligt underhåll på sistone hr jag sas "koncentrerat ner" flaskorna som är kvar... JAg tänkte pusha iväg en Harlan 1997, Mouton 1982 och en Grands Eschezeaux 1978. De borde vara en bra grund till en tolva krug 1996.

Det är goda grejer det där. Mouton -82 har jag ännu ett par pavor kvar av, och 1978 är en av mina favoritårgångar i Bourgogne. Minns med glädje då jag fick tag i en 78 Griotte-Chambertin från Joseph Drouhin som jag avnjöt på restaurang Ma Cuisine i Beaune.

Vilken producent är det på din Grands Echezeaux?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Mysonoxen skrev:
Krug skrev:
Inte så sjukt mycket, men på grund av lite dåligt underhåll på sistone hr jag sas "koncentrerat ner" flaskorna som är kvar... JAg tänkte pusha iväg en Harlan 1997, Mouton 1982 och en Grands Eschezeaux 1978. De borde vara en bra grund till en tolva krug 1996.

Det är goda grejer det där. Mouton -82 har jag ännu ett par pavor kvar av, och 1978 är en av mina favoritårgångar i Bourgogne. Minns med glädje då jag fick tag i en 78 Griotte-Chambertin från Joseph Drouhin som jag avnjöt på restaurang Ma Cuisine i Beaune.

Vilken producent är det på din Grands Echezeaux?

Myson, för helvete. Det finns bara en producent på Grand Echexeaux ;) DRC natrurligtvis...
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Det var tydligen ett smärre helvete dag på Regeringsgatan har jag hört från folk som var där och från anställda. Själv köpte jag lite viner utanför ordinarie kanaler. Det blev en Pierre Peters Special Cuvée 1999 på magnum, en Delamotte 1996 magnum och en Gimonnet (tror jag, kommer inte ihåg) 50tal på magnum. Två till mig och en i bröllopspresent.


Najs!

JAg vet att Frankofilen har handlat lite godsaker idag. Han kommer säkert att bidra med lite kommentarer.
 
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Ajdå vilken inbjudan att kommentera.

Visst var det segt kaos på Regeringsgatan imorse. Är det bara jag eller tar kön till vinkällaren mycket längre tid nuförtiden? Alla verkar få sin "personal shopper" - någon i personalen som följer med och visar var vinerna finns. Genom glasrutan ser man folk stå och småprata och fråga om köptips och jag vet inte allt. Man står och hoppar av frustration. Jag har aldrig haft problem att hitta flaskorna när man väl blir insläppt - kan det inte finnas en kö för oss som vet vad vi vill ha redan när vi ställer oss i kön? :p

Sedan försökte min personal shopper få till kvoten på Deus Ex Machina till en flaska per skalle. Som tur var frågade jag nån av de gamla uvarna, och visst var det två som gällde. Jag vet inte om de tog slut i första vågen, jag pallade inte att ställa mig i kön igen för fler flaskor. Graillothysterin tog knäcken på mig till viss del. Folk har väl gått man ur huse efter Kronstams obegripliga hundrapoängare till den gröna 2004 Kermit Hermitage.
 
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Missa inte Clouets 1911 som är gjord på 25% -95, 50%-96 och 25% -97, Grymt vin med en mycket snygg inramning.

Sjukt hur dyra La La La har blivit. Nyss kostade dem 1700.

Larmandier Bernier 2000 på Magnum tror kan bli hur grym som helst.

Utöver detta hade jag gärna sett lite bättre representation från Piemonte.

Hursom, kortet kommer få jobba hårt. Krug kommer det 600 buteljer av, släpps den 17:e dec. Tillsammans med Clos de Mesnil -96 som jag tror det kommer 24st av.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Hmmm, bara 600 Krug? Då får man hoppas på ett andrasläpp senare, det är ju låjligt får flaskor. Alternativet är att handla utomlands.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Krug skrev:
Mysonoxen skrev:
Krug skrev:
Inte så sjukt mycket, men på grund av lite dåligt underhåll på sistone hr jag sas "koncentrerat ner" flaskorna som är kvar... JAg tänkte pusha iväg en Harlan 1997, Mouton 1982 och en Grands Eschezeaux 1978. De borde vara en bra grund till en tolva krug 1996.

Det är goda grejer det där. Mouton -82 har jag ännu ett par pavor kvar av, och 1978 är en av mina favoritårgångar i Bourgogne. Minns med glädje då jag fick tag i en 78 Griotte-Chambertin från Joseph Drouhin som jag avnjöt på restaurang Ma Cuisine i Beaune.

Vilken producent är det på din Grands Echezeaux?



Myson, för helvete. Det finns bara en producent på Grand Echexeaux ;) DRC natrurligtvis...

Oj jag har ett par GE från Mongeard-Mugneret, en 2003 som jag är övertygad kommer att bli alldeles lysande.
Visst är DRC-vinerna bra, men prisförhållandena är nästan löjliga. Vad var det nu igen i senaste släppet på Bolaget nåt på 18500:- för en 2004 Romanée-Conti medan Lâ Tache som jag har mer erfarenhet av att imundiga låg på "humanare" pris nånstans runt 4000:-. Tror man fick ge 2700:- eller nåt för G.E.

Undrar i mitt stilla sinne om jag nånsin kommer att dricka en Romanée-Conti igen :(
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Min kommentar om GE var naturligtvis ironisk ;)
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Efter fadäsen med den korkade La Tour Haut Brion 2004? You are to kind my friend! Hehe!
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Krug skrev:
Efter fadäsen med den korkade La Tour Haut Brion 2004? You are to kind my friend! Hehe!

Vad tusan, fick du en korkad pava :mad:

Jag kan nog ersätta dig för den. Berättar jag detta då jag är nere på slottet i maj får jag garanterat en ny :)
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Inte behöver du ersätta mig eller. Men den var verkligen sjukt korkad, a prime example! Jag tror att den står kvar hos polaren så jag ska ta och kila ner och hämta den och pytsa tillbaka den till Bolaget.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Krug skrev:
Inte behöver du ersätta mig eller. Men den var verkligen sjukt korkad, a prime example! Jag tror att den står kvar hos polaren så jag ska ta och kila ner och hämta den och pytsa tillbaka den till Bolaget.

Ja, det var då tamejfanken en sjujäkla otur. Nu måste jag öppna en av mina pavor och kolla så att det inte är någon defekt på den, ibland händer det klumpvis med viner från samma "batch". Jag har aldrig råkat ut för något liknande på nån av vinerna från Domaine Clarence Dillon.

Men påpekar man det till rätt person får jag ändå säkert ett par pavor ;) Synd på flaskan för 2004 var verkligen bra då jag primörprovade den på slottet.
:(
 
Toppen