Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Diskussioner om Systembolagets nyheter

kayaker

Cyklist
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

sunqan skrev:
är det här en medveten satsning för att minska konsumtionen av alkohol hos svensson, eller är det en tillfällig svacka?
Om man vill minska konsumtionen hos Svensson så borde man rensa ut och ta bort BiB, påsar, tetra och alkoläskliknande produkter ur sortimentet.

Tyvärr så kommer det att bli värre. Det framgår tydligt av lanseringsplanen för 2010.
http://www.systembolaget.se/NR/rdonlyre ... n_2010.pdf
 

hampus86

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

kayaker skrev:
Om man vill minska konsumtionen hos Svensson så borde man rensa ut och ta bort BiB, påsar, tetra och alkoläskliknande produkter ur sortimentet.

Tyvärr så kommer det att bli värre. Det framgår tydligt av lanseringsplanen för 2010.
http://www.systembolaget.se/NR/rdonlyre ... n_2010.pdf

Att den förfärliga BiBen har existensberättigande i sverige får du nog du nog i första hand spy galla på EU för. Men låt detta inte skrämma dig från vidare bashing av SS. Mycket annat skit du kan inrikta dig på :p.
 

sunqan

Vinös
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

suck... vilket flum. det är uppenbarligen en enmansutredare som fått i uppdrag att producerat nåt som låter bra.

rättvisemärkta viner, finns det? Är det öht relevant? men det är väl som lingon/blåbär/svamp/jordgubbar: importera billig arbetskraft nånstansifrån, ge dem uselt betalt. Kravmärkt kan jag förstå, det handlar om att inte utarma jorden och få en uthållig vinproduktion.
närproducerade viner???? men??? ok.. jag förstår... vi ska slåss om de få buteljer svenska viner som trots statsmaktens motstånd produceras.

"Man ger också lite sämre betyg till hur lätt det är att hitta bra alternativ, om en vara du tänkt köpa inte finns i lager" - hmmm jag undrar hur de tänker här... om amon-ra 2007 är slut (48 buteljer mot 360 förra året ?!?!?!) så inte fan köper jag en flaska Parador för att trösta mig. jag köper inte primärt för att ha till kvällens middag/helgen utan jag köper för att ha tillgång till lite bättre vine som jag vet jag tycker om. att det sen innebär att jag har viner som inte bör drickas förrns om 5-10-15 år, så är det så det är. det är ju inte så att jag enkelt kan köpa en flaska moget, vällagrat "kvalitetsvin" i systembolagsbutiken vid bromma flyg i samband med att jag handlar helgens mat på fredan :-( det kräver planering.

och så gillar jag sammanfattningenpå sidan 9 (blå ruta), litet urval
Genom omvärldsbevakningen ser vi följande mönster och ökad efterfrågan på:
* Alkoholhaltiga produkter som bidrar till mer medvetna dryckesval, såsom artiklar med lägre alkoholhalt och i mindre förpackningar
* Produkter i miljövänliga förpackningar (till exempel vin i påse, PET och övriga pappförpackningar) därför att intresset för CSR-frågorna får större betydelse.
* Bekväma och inspirerande produkter till exempel färdigblandade drinkar och kombipack.

patetiskt (vi vill ha mindre förpackningar så då kör vi vin i 3-literspåsar). och sista punkten visar ju att debatten kring alkoläsk inte lett nån vart.
och det som sälhs absolut mest av är rött vin box >= 3l 0-66,60/liter 37000 kubikmeter. nu blir jag sorgsen igen.

och efter 25 sidor men värmande förvirrande bomullsludd kommer vi till deras presentation av syftet med de olika lanseringarna i alla olika prisklasser, åhh vad de är duktiga och snälla: "profilsortimetet, vitt vin (90-99 kronor), modul T3 - ett sauvignon blanc från sydafrika för att komplettera urspringet med ny stil", eller ännu bättre "profilsortimentet, rosévin (70-...) T1, australien för att premiumisera segmentet"
sedan har vi deras tillfälliga lanseringar: "Calvadossegmentet, profilsortimentet, T2 med tema VÅR" men herre je.. kom igen nu... ska de börja lansera calva som en vårdryck? hur tänkte de där :) (det var en retorisk fråga).

och det sorgliga... av alla viner bland de tillfälliga, är det bara 4 (eller 5) som kostar över 200:-.

Men jag vet, svensk alkoholpolitik har inget med rim, reson eller förnuft att göra. den ska inte diskuteras/debatteras kring för då glorifierar man alkoholismen. Om man framför avvikande åsikter så får man genast ett ton ovidkommande material som pekar på at folk dricker på nåt sätt, följt av kommentaren av typen titta här va lyckad vår alkoholpolitik är och va bra bolaget är..

Det problem jag ser med systembolaget är att de produkter som jag är intresserad av att köpa, tar de hem i så små kvantiteter att det är absurt (som sagt 48 flaskor i år mot 360 förra året). De får se upp, snart är det ingen som är intresserad av att köpa systembolagets butiker när det väl är dags att privatisera monopolet... har man ingen egen profil, kan man lika gärna slänga upp bulkviner i hyllan på coop forum direkt.

förresten: var detta OT?

trött,
-sunqan
 

anders

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

hampus86 skrev:
Att den förfärliga BiBen har existensberättigande i sverige får du nog du nog i första hand spy galla på EU för.

Ska vi riktigt hårdra det hela är det faktiskt vissa leverantörer och vinskribenter vi ska tacka för detta. Bolaget ville stoppa dessa förpackningar med just hänvisning till folkhälsan (inklusive smaklökarna). Leverantörerna och skribenterna tyckte att dessa "praktiska" förpackningar måste vi ha och hänvisade till EU:s lagstiftning om att en produkt inte får diskrimineras med avseende på förpackningen.
Vilka skribenterna var krävs inte någon större intellektuell insats för att räkna ut. Vilka var aktiva i mitten på nittiotalet? Trevligt att se att dessa nu sitter där och får testa skiten dag ut och dag in.

sunqan skrev:
är det här en medveten satsning för att minska konsumtionen av alkohol hos svensson, eller är det en tillfällig svacka?

Vad gäller vinerna som nämns tror jag inte att svaret skrivs folkhälsa utan snarare Parker. Jag misstänker att Parker har skrivit upp vinerna för årgång 2007 och då ska alla som dyrkar Parker tvunget ha vinet. Troligen har vi i Svedala fått vår kvot nedskuren. Inget jag har bekräftat men det känns som en betydligt troligare anledning än hänvisning till folkhälsoskäl.
 
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

hampus86 skrev:
Att den förfärliga BiBen har existensberättigande i sverige får du nog du nog i första hand spy galla på EU för.
Varför EU? Jag trodde det var våra vinjournalister vi hade att tacka ;D. Skämt åsido, sökte lite på nätet och BiB för vin är en australiensk uppfinning. Hittade inget om att EU pushar BiB på något speciellt sätt. Hittade då också följande intressanta frågreställning i SCAs kundtidning. Väl lika intressant som BiB utbredningen i olika länder. Visar att vi alla är olika ;D

34ox277.jpg


Tror att det är dags att vi skapar ett för Sverige enhetligt sätt att angripa detta problem, börja med en utredning kring effekterna av de olika sätten, följt av ett praktiskt utvärderingsprov. Sedan får vi införa regler som begränsar skadorna i det svenska samhället, varför inte ett detaljhandelsmonopol så att inte personer utan ansvar köper in stora mängder.
 

kayaker

Cyklist
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

anders skrev:
Vad gäller vinerna som nämns tror jag inte att svaret skrivs folkhälsa utan snarare Parker. Jag misstänker att Parker har skrivit upp vinerna för årgång 2007 och då ska alla som dyrkar Parker tvunget ha vinet.
Det är knappast Parkers, eller snarare Jay MIllers, "fel". 2006:an ståtar med 97-100p och 2007:an 96-99p. Inte så konstigt med tanke på att 2007 är en generellt sett sämre årgång.
 

sunqan

Vinös
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

sveriges tilldelning minskat... my ass...

finns åtminstone en dansk firma som har till synes obegränsad tillgång. 445 danska i stycketal och 425 vid köp av en låda (12st). skillnaden är priset, och det är väl där skon klämmer... importören har inte fårr bolaget att gå med på nån prishöjning... (man missade väl att avisera prihöjningen i tid och var tvungen att leverera till samma pris som förra året, det är ju samma produkt ju :) fast det är lite väl konspiratoriskt, kanske).

men det är ju lätt att spekulera. men jag har i alla falls svårt att svälja att det skulle vara "minskad kvot för sverige" som gör att man ena året kan köpa 1200+360+360 flaskor av en leverantörs vin och året efter bara få 360+120+48. och 48 flaskor för sverige, när man i grannlandet danmark kan köpa "obegränsat" antal lådor och dessutom få ett lägre pris för lådan... näe... kom igen. nu pratar vi marknadsekonomi och inte svensk alkoholpolitik...

-sunqan

-sunqan
 

sunqan

Vinös
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

däremot så verkar det som att den producerade volymen skulle kunna vara ca 50% av fjolårets (lite svårt att gissa från den spretiga infon hos glaetzer själva), men det förklarar bar steget mellan 360 och 180, 180 ner till 48 måste nog sökas nån annan stans.
 
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

sunqan skrev:
finns åtminstone en dansk firma som har till synes obegränsad tillgång. 445 danska i stycketal och 425 vid köp av en låda (12st). skillnaden är priset,
Finns för 395DK också. En av de få ;D fördelarna att bo i Malmö. En fullsortimentsbutik som ofta får lika stor tilldelning som Stockholm samt närheten till en fri och konkurrensutsatt marknad precis inpå hörnet.
 

anders

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

sunqan skrev:
däremot så verkar det som att den producerade volymen skulle kunna vara ca 50% av fjolårets (lite svårt att gissa från den spretiga infon hos glaetzer själva), men det förklarar bar steget mellan 360 och 180, 180 ner till 48 måste nog sökas nån annan stans.

Bara för att du fick en viss tilldelning ena året innebär inte att du automatiskt får samma tilldelning nästa år. Det är helt upp till producenten att bestämma vem som ska ha hur mycket. Ben har kanske bestämt sig för att försöka med en inbrytning i Kina. Han har kanske upptäckt att Sydamerika rör på sig. Leverantören i Sverige kanske inte ville ta större valutarisk. Danskarna kanske är en gammal marknad där Ben har vänskapsband till importören och de får därför högre tilldelning. Orsakerna kan vara många. Att automatiskt skylla bolaget för tilldelningen av ett visst vin är orättfärdigt när närmare bakgrundsfakta inte är kända.

Bara för att utpriset i Danmark är bra mycket högre innebär inte automatiskt att Ben har fått mer betalt. Danmark är generellt sett dyrt som snusk inom i stort sett allt. Lägg dessutom till att bolaget är en av världens största aktörer inom området så kan man snabbt dra slutsatsen att dansken måste också hålla ett högre pris för att helt enkelt få täckning för sina omkostnader. Kostnader som Systembolaget slår ut på en oerhörd mycket större mängd flaskor (och tyvärr BiB:ar).

Vill du ha reda på fakta i sammanhanget så går det snabbare att ringa bolagets kundtjänst och få reda på leverantören i Sverige. Kontakta därefter leverantören och hör efter vad som gäller. Det går mycket fortare än att skriva spekulativa inlägg på finewines.se.
 

hampus86

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

shorepower skrev:
Varför EU? Jag trodde det var våra vinjournalister vi hade att tacka ;D. Skämt åsido, sökte lite på nätet och BiB för vin är en australiensk uppfinning. Hittade inget om att EU pushar BiB på något speciellt sätt. Hittade då också följande intressanta frågreställning i SCAs kundtidning. Väl lika intressant som BiB utbredningen i olika länder. Visar att vi alla är olika ;D


Tror att det är dags att vi skapar ett för Sverige enhetligt sätt att angripa detta problem, börja med en utredning kring effekterna av de olika sätten, följt av ett praktiskt utvärderingsprov. Sedan får vi införa regler som begränsar skadorna i det svenska samhället, varför inte ett detaljhandelsmonopol så att inte personer utan ansvar köper in stora mängder.

Har för mig att EU hade synpunkter på att man inte fick diskriminera en viss typ av förpackning.
 

kayaker

Cyklist
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

hampus86 skrev:
Har för mig att EU hade synpunkter på att man inte fick diskriminera en viss typ av förpackning.
Sett till lanseringen av alla BiBar och annat mög så är väl vanliga glasflaskor diskriminerade? :-\
 
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Gjorde en liten PRO undersökning och jämförde priser på en representativ varukorg mellan bästa pris (wine-searcher) och Systembolaget. Verkar som SB storlek inte ger lägre pris på min varukorg Se det här som en del av debatten och inte en vetenskapligt utförd undersökning. Lägre pris på kvalitétsviner förs ju ofta fram som ett argument för SB, men är priset verkligen lägre?

Har lagt på alkoholskatten samt skillnaden i moms. Alla flaskor skulle ha handlats från samma ställe så jag har inte plockat lägsta pris per flaska utan bara jämfört två handlare.


[tt] EU Systembolaget
Krug NV 1300 1329
Belle Epoque Rose 2002 1239 2120
La Grande Dame 1998 970 1149
Dom Perignon 2000 1117 1169
Cristal 2002 1463 1595
Bollinger Grand Année 1999 786 849
Krug 1998 2217 1929
Totalt varukorg 9092 10140[/tt]
 

sunqan

Vinös
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

anders skrev:
Bara för att du fick en viss tilldelning ena året innebär inte att du automatiskt får samma tilldelning nästa år. Det är helt upp till producenten att bestämma vem som ska ha hur mycket. Ben har kanske bestämt sig för att försöka med en inbrytning i Kina. Han har kanske upptäckt att Sydamerika rör på sig. Leverantören i Sverige kanske inte ville ta större valutarisk. Danskarna kanske är en gammal marknad där Ben har vänskapsband till importören och de får därför högre tilldelning. Orsakerna kan vara många. Att automatiskt skylla bolaget för tilldelningen av ett visst vin är orättfärdigt när närmare bakgrundsfakta inte är kända.

Bara för att utpriset i Danmark är bra mycket högre innebär inte automatiskt att Ben har fått mer betalt. Danmark är generellt sett dyrt som snusk inom i stort sett allt. Lägg dessutom till att bolaget är en av världens största aktörer inom området så kan man snabbt dra slutsatsen att dansken måste också hålla ett högre pris för att helt enkelt få täckning för sina omkostnader. Kostnader som Systembolaget slår ut på en oerhörd mycket större mängd flaskor (och tyvärr BiB:ar).

Vill du ha reda på fakta i sammanhanget så går det snabbare att ringa bolagets kundtjänst och få reda på leverantören i Sverige. Kontakta därefter leverantören och hör efter vad som gäller. Det går mycket fortare än att skriva spekulativa inlägg på finewines.se.

självklart finns det inga garantier för att man får köpa nåt öht...

om du läste sista stycket jag skrev så började det med "men det är ju lätt att spekulera"... att jag framför mina okvalificerade gissningar är lika spekulativt som att du gör det. eller? (dvs inte spekulativt alls. det framgick klart att det bara var gissningar och spekulationer).

och jag behöver inte ringa bolagets kundtjänst, det är Prime Wine som är leverantör. men det är inte lika roligt som att gissa. dessutom så måste man nog fråga systembolaget också för att få båda pusselbitarna. men amon-ra var bara ett exempel på underligheterna som händer med utbudet hos systembolaget. Dokumentet som kayaker pekade ut är ett annat -det går ju knappt att förstå vare sig syfte eller innehåll, däremot så kan man dra en del slutsatser beträffande vilka prisklasser som nyheter både i fast och tillfälligt sortiment kommer att hamna inom. dessutom är det så att det är en märkbar minskning av utbudet i vinkällardelen av bolaget på regeringsgatan 44 i stockholm.

-anders här också.
 

sunqan

Vinös
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

[sub]och jag har mailat prime wine och frågat, jag har även frågat glaetzer om de har några uppgifter om antal flaskor som de producerat respektive år...[/sub]

8)
 

Allaboda

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Med tanke på SBs fina service, nackdelen med att stå och brödköa i minusgrader, och den kommande ytterligare försämringen så återstår väl två alternativ

1) Beställningssortimentet och Privatimport via SB
2) Köpa utomlands och importera själv.

Med anledning av 2) borde vi kanske skapa en sticky här med tips på olika nät-butiker, och hur man bäst skeppar hem sakerna mm. Kanske kan samordna inköp också för att få ned fraktkostnad. Men det känns i varje fall mer och mer lockande att undvika SB.
 

kayaker

Cyklist
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Allaboda skrev:
Med anledning av 2) borde vi kanske skapa en sticky här med tips på olika nät-butiker, och hur man bäst skeppar hem sakerna mm. Kanske kan samordna inköp också för att få ned fraktkostnad. Men det känns i varje fall mer och mer lockande att undvika SB.
+1
 

anders

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

shorepower skrev:
Gjorde en liten PRO undersökning och jämförde priser på en representativ varukorg mellan bästa pris (wine-searcher) och Systembolaget. Verkar som SB storlek inte ger lägre pris på min varukorg Se det här som en del av debatten och inte en vetenskapligt utförd undersökning. Lägre pris på kvalitétsviner förs ju ofta fram som ett argument för SB, men är priset verkligen lägre?

Har lagt på alkoholskatten samt skillnaden i moms. Alla flaskor skulle ha handlats från samma ställe så jag har inte plockat lägsta pris per flaska utan bara jämfört två handlare.


[tt] EU Systembolaget
Krug NV 1300 1329
Belle Epoque Rose 2002 1239 2120
La Grande Dame 1998 970 1149
Dom Perignon 2000 1117 1169
Cristal 2002 1463 1595
Bollinger Grand Année 1999 786 849
Krug 1998 2217 1929
Totalt varukorg 9092 10140[/tt]

Vilken leverantör?
 

Krug88

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Allaboda skrev:
Med tanke på SBs fina service, nackdelen med att stå och brödköa i minusgrader, och den kommande ytterligare försämringen så återstår väl två alternativ

1) Beställningssortimentet och Privatimport via SB
2) Köpa utomlands och importera själv.

Med anledning av 2) borde vi kanske skapa en sticky här med tips på olika nät-butiker, och hur man bäst skeppar hem sakerna mm. Kanske kan samordna inköp också för att få ned fraktkostnad. Men det känns i varje fall mer och mer lockande att undvika SB.

Här köper jag de flesta av mina Bordeauxer och en del skumpa: http://www.farrvintners.com/index.php
Ibland blir det lite härifrån: http://www.frw.co.uk/

När jag ska få hem flaskorna från London kontaktar jag de här: http://www.seabrookexports.com/

Se till att betala in alkoholskatten i förväg bara, ca 16 kronor per flaska.
Information om det hittar du på: http://www.skatteverket.se/skatter/punk ... ml?posid=5
 
Toppen