Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Diskussioner om Systembolagets nyheter

chambertin

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Rhino69 skrev:
Hej Alla
Såg idag att även Penfolds prestigeviner släpps 1/11, vill gärna ha vägledning.... ;D

St Henri -07, Magill Estate-08 och RTW -08 är jag intresserad av!
Är lite sugen på ngt därifrån också.
Har inte druckit St.Henri eller Magill Estate efter -95 så jag har ingen aning hur dom är idag.
Enligt mina fåordiga anteckningar därifrån så gillade jag Magill bättre än St.Henri.

St.Henri har en del Cab i sig och ser ingen ny ek alls medan Magill är ren Shiraz och lagras på mest fransk ek och lite amerikansk.
RWT är också ren Shiraz med frukten uteslutande från Barossa.

Deras Yattarna Chardonnay kommer också såg jag. Har för mig att den har fått väldigt bra recensioner de senaste åren. Ngn som provat ?
 

Håkan

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Spontant tycker jag Penfoldsgrejorna sprungit iväg väl mycket i pris. Magill, St Henri eller Amon Ra och svaret 99 av 100 ggr skulle vara Amon Ra. Och den hundrade gången vore för att jag då blivit less på Amon Ra ;D. Bin 707 för 1000 pix, nja så bra är den inte (eller så har det hänt väldigt mycket med vinet de senaste årgångarna, jag har inte provat denna årgång men många andra), men det kanske är för att jag köpte 92, 93 för runt 250 kr för 15 år sen och är snål. Eller så helt enkelt för att Sassicaia och Ornellaia är billigare. Eller för att du får Pontet Canet 08 (grymt bra) och då får över lite till en Guldentrecote till den. Grange eller Mugnier Musigny för samma pris, jag vet vad jag skulle köpa. Fast jag har inte råd men nån :(.
Yattarna är god, Penfolds har stramat till sig med de vita senaste åren (jämför Koonunga Hill nuförtiden med för några år sen) och jag håller den nog som en av de bästa ickeburgundiska Chardonnayerna. Bin A vore kul att prova, jag skulle nog köpt den, förmodligen för att jag inte provat den
 

Bubblaren

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Efter hårda studier är nu plånboken tunn. Men behöver få in lite burgunder i källaren, drickbara nu eller senare. Såg att SS släpper en del och undrar om de billiga är något att ha.

Jag gillar egentligen gödseldoftande och något "skitiga" burgunder. Men anar inte alla gör det och att inte heller att de billiga är av den sorten. Men jag lyssnar gärna till er som vet bättre (?).

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/# ... krike&val=^Sm%C3%A5+partier$&excludesvalues=False&groupfiltersheader=Default&saljstart=2011-11-01&filters=val,land,distrikt,&action=search
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Ingen som testat nya Le mesnil millésime 2004 BdB som kom igår?
Kan de va nått de, för 319kr ?
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Henriot x2!

CdA1981 - 1899kr
Millésime 1996 MAG - 1199kr

Ska tydligen släppas den första december har jag hört! men jag hittar inte nyhets släpp på varken katalog eller hemsidan. Någon som vet nått mer intressant som släpps ??
 

CH

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

johan1279 skrev:
Henriot x2!

CdA1981 - 1899kr
Millésime 1996 MAG - 1199kr

Ska tydligen släppas den första december har jag hört! men jag hittar inte nyhets släpp på varken katalog eller hemsidan. Någon som vet nått mer intressant som släpps ??

CdA? du menar inte CdE?
Hittar oavsett ingen info om att något med lite ålder på sig skulle släppas. Har någon hittat något annat så länka gärna för kommer CdE -81 så kommer jag köa.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Jo! Sry. Givetvis är det Enchanteleurs jag menar:)
På min dator (insider info dok) står de årgång 1981
Som släpps den 1dec.....de som ännu inte släppts kanske inte finns med på hemsidan?

Nummret är iaf 90457-01
Om de hjälper nått?
Men jag tänkte då passa på att fråga om 81 är en bra årgång?
Mina erfarenheter sträker sig inte längre än 86 och 88, vilket jag tyckte va bra år:)
 
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

johan1279 skrev:
Jo! Sry. Givetvis är det Enchanteleurs jag menar:)
På min dator (insider info dok) står de årgång 1981
Som släpps den 1dec.....de som ännu inte släppts kanske inte finns med på hemsidan?

Nummret är iaf 90457-01
Om de hjälper nått?
Men jag tänkte då passa på att fråga om 81 är en bra årgång?
Mina erfarenheter sträker sig inte längre än 86 och 88, vilket jag tyckte va bra år:)
1981 är en ganska bra årgång. Det var inte så många som gjorde vintage detta år pga att det var en ganska liten skörd.
Jag har druckit både CdE och den vanliga 1981 från Henriot. Här är mina noteringar

1981 Henriot Cuvée des Enchanteleurs Vinotheque. Deg April 2010. (det visade sig som jag misstänkte att den 81a Henriot jag drack tidigare inte var nydegad men väl såld som en sådan). Denna var det dock ingen tvekan om. Som att gå in i ett bageri. Vaniljdrömmar, kola och kaffe möter på näsan. Fin men inte synlig mousse som känns på tungan. Bra syra. Smörig , brödig smak. Perfekt flaska

Henriot 1981 Millésimé Degad April 2010. Korken var dock misstänkt rak. Frisk lukt med tydlig brödighet (brioche), sherrytoner, honung, lite kryddighet (kanel?). Vinet är extremt friskt, gyllengult med en bra balans. Fin, lite krämig mousse som balanseras av en bra syra. Naturligt sötma i vinet och det känns som att dosagen inte är allt för hög.Finns lfrukt kvar i form av mycket mogna röda äpplen men sherry, kaffe och kola dominerar. Det här är ett sådant vin som man kan sitta länge och lukta på och i detta fall följer smaken upp. Vinet håller länge i glaset. För konsumption nu. Edit, Det visade sig som jag misstänkte att denna var degad Juni 2006.
 

Arvid

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Jäkligt trist lansering. Ridge är ju trevligt, och den röda från Niepoorts gläder jag mit till att prova. Men ett stensäkert tips i alla fall:


64. 90478 Oloroso Tradición 30 Anõs 750 ml 540 kr

Det är bra grejer det.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

shorepower skrev:
johan1279 skrev:
Jo! Sry. Givetvis är det Enchanteleurs jag menar:)
På min dator (insider info dok) står de årgång 1981
Som släpps den 1dec.....de som ännu inte släppts kanske inte finns med på hemsidan?

Nummret är iaf 90457-01
Om de hjälper nått?
Men jag tänkte då passa på att fråga om 81 är en bra årgång?
Mina erfarenheter sträker sig inte längre än 86 och 88, vilket jag tyckte va bra år:)
1981 är en ganska bra årgång. Det var inte så många som gjorde vintage detta år pga att det var en ganska liten skörd.
Jag har druckit både CdE och den vanliga 1981 från Henriot. Här är mina noteringar

1981 Henriot Cuvée des Enchanteleurs Vinotheque. Deg April 2010. (det visade sig som jag misstänkte att den 81a Henriot jag drack tidigare inte var nydegad men väl såld som en sådan). Denna var det dock ingen tvekan om. Som att gå in i ett bageri. Vaniljdrömmar, kola och kaffe möter på näsan. Fin men inte synlig mousse som känns på tungan. Bra syra. Smörig , brödig smak. Perfekt flaska

Henriot 1981 Millésimé Degad April 2010. Korken var dock misstänkt rak. Frisk lukt med tydlig brödighet (brioche), sherrytoner, honung, lite kryddighet (kanel?). Vinet är extremt friskt, gyllengult med en bra balans. Fin, lite krämig mousse som balanseras av en bra syra. Naturligt sötma i vinet och det känns som att dosagen inte är allt för hög.Finns lfrukt kvar i form av mycket mogna röda äpplen men sherry, kaffe och kola dominerar. Det här är ett sådant vin som man kan sitta länge och lukta på och i detta fall följer smaken upp. Vinet håller länge i glaset. För konsumption nu. Edit, Det visade sig som jag misstänkte att denna var degad Juni 2006.

Tackar så hjärtligast:)

Jag fick även tag på en Lista där samtliga viner från december släppet är med!
Då jag blev åtsagt att man inte får publicera listan (igentligen)
så skriver jag sonika lite Champagne som är med på släppet:)
Hoppas det uppskattas!

Deutz Rosé Millésimé 2007 499kr (600st)
Deutz Millésimé 2006 485kr (1200st)
Henriot Brut Rosé NV 389kr (1200st)
Henriot CdE 1981 1899kr (24st)
Orpale BdB 1998 650kr (480st)
Diebolt-Vallois BdB 1983 599kr (120st)
Diebolt-Vallois BdB 1999 499kr (360st)
Larmandier-Bernier Vertus BdB 469kr (480st)
Pierre Gimonnet Millésime SpècialClub479kr(600st)
Paul Bara Spècial Club 2004 529kr (600st)
Jacques Selosse Initial 695kr (600st)
Jacques Selosse Version Originale895kr(126st)
Jacques Selosse Substance 1595kr (90st)
Comtes de Champagne 2000 1350kr (72st)
Dom Pérignon Oenothèque 1996 2349kr (120st)

Kul grej då det pratades lite om Ferrari lite innan är att de kommer in 360st av; Ferrari Perlé vintage 2006 för 259kr
kanske kan va kul o testa?

Sen blir man ju sugen på att köa den 1dec för diebolten 1983, 599kr känns som ett bra pris, eller var det året inget bra kanske?
 

Elvis

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Oj, många trevliga champagner! Jag minns inte när Systembolaget släppte så mycket bra samma månad senast. Är den champagneansvariga tillbaka från föräldraledigheten, tro? :)

johan1279 skrev:
Sen blir man ju sugen på att köa den 1dec för diebolten 1983, 599kr känns som ett bra pris, eller var det året inget bra kanske?

1983 var inget höjdarår men Diebolt-Vallois gör riktigt bra champagner och mogen champagne från Cramant är aldrig fel. Har den legat i Diebolt-Vallois källare sedan 1983 kan den vara hur bra som helst. Bra pris dessutom.

Typiskt att jag är bortrest både den 1 och 15 december... :mad:
 
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

johan1279 skrev:
Tackar så hjärtligast:)

Jag fick även tag på en Lista där samtliga viner från december släppet är med!
Då jag blev åtsagt att man inte får publicera listan (igentligen)
så skriver jag sonika lite Champagne som är med på släppet:)
Hoppas det uppskattas!

Deutz Rosé Millésimé 2007 499kr (600st)
Deutz Millésimé 2006 485kr (1200st)
Henriot Brut Rosé NV 389kr (1200st)
Henriot CdE 1981 1899kr (24st)
Orpale BdB 1998 650kr (480st)
Diebolt-Vallois BdB 1983 599kr (120st)
Diebolt-Vallois BdB 1999 499kr (360st)
Larmandier-Bernier Vertus BdB 469kr (480st)
Pierre Gimonnet Millésime SpècialClub479kr(600st)
Paul Bara Spècial Club 2004 529kr (600st)
Jacques Selosse Initial 695kr (600st)
Jacques Selosse Version Originale895kr(126st)
Jacques Selosse Substance 1595kr (90st)
Comtes de Champagne 2000 1350kr (72st)
Dom Pérignon Oenothèque 1996 2349kr (120st)

Kul grej då det pratades lite om Ferrari lite innan är att de kommer in 360st av; Ferrari Perlé vintage 2006 för 259kr
kanske kan va kul o testa?

Sen blir man ju sugen på att köa den 1dec för diebolten 1983, 599kr känns som ett bra pris, eller var det året inget bra kanske?
Tack för listan. Skulle gissa att Diebolt-Vallois BdB 1983 egentligen är en Diebolt-Vallois Mis en Cave 1983. Det innebär att det är en 82. Runt 300 kornor på huset. Senast jag var där så nämnde de att många svenska köper den på plats och att de tittade på att sälja via sin distributör i Sverige. Historien är att morfar (tror morfar , vad säger Magnum, korrekt?) glömde att årgångsbeteckna vinet då det lades i källaren, därav "mis en cave"

Har druckit den ett par gånger. Vinet kommer från Cuis så det är en 1:a cru, inte Cramant Grand Cru. Oftast ganska stor flaskvariation men de som är bra är ett väldigt kul exempel på gammal champagne. Passar till gåslever som en känd champagneexpert brukar säga

Om det inte är det så har jag tyvärr aldrig druckit den. En 83 Cramant kan nog vara väl så trevligt.
 

Elvis

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Aha, om det är Mis en Cave är den inte så mycket att ha. Den har jag provat ett par gånger utan att bli särskilt imponerad.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Håller med shorepower mest troligt 82, vi drack en förra helgen till just gåslever, lysande kombination :D vinerna kommer från Madame Diebolts (Vallois) far i Cuis.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Okej låter trevligt. Blir nog till o pröva den:)
Tack än en gång för detta vinforums nördar;)
 

Tristanqx

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Mycket gott i detta släppet.
Tror jag inriktar mig att få tag på några flaskor av Mas de Boislauzon cuve du quet, Selosse intial och Flaccianello.

Någon som har några andra tips, några bruksviner under 200kr i detta släppet?
 

chambertin

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Tristanqx skrev:
Mycket gott i detta släppet.
Tror jag inriktar mig att få tag på några flaskor av Mas de Boislauzon cuve du quet, Selosse intial och Flaccianello.

Någon som har några andra tips, några bruksviner under 200kr i detta släppet?
Inte så vanligt med bra bruksviner under 100-lappen men detta är ett (2010 är lysande i södra Rhône):
Côtes du Rhône Domaine de la Janasse, 2010 (nr 75859), 99:-

Fèlsina Berardenga Chianti Classico (nr 90508), 149:- (brukar vara pålitligt)

Strax över 200:- skulle jag själv köpa t.ex:
Roda Reserva 2006 (nr 95067), 249:-

Av dom vita kommer jag själv att köpa några Cloudy Bay Chardonnay 2009 (nr 90507), 219:-
 
Toppen