Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Diskussioner om Systembolagets nyheter

chambertin

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Hörde en intressant historia häromdagen angående ett vin som superinköparna på SB köpt in till lanseringen i September förra året.

Vinet som efterfrågades i början av 2011 var ett Proirat-vin i prisklassen 120-149:- från 2003 (varför det just skall vara 2003 kan man ju undra) i kvantiten 10000 flaskor (undrar hur många leverantörer som verkligen har kvar sådana kvantiteter i lager av ett 8 år gammalt vin). Besrkivningen lät i alla fall så här:
"Vi söker ett mycket smakrikt, nyanserat och moget vin, med inslag av torkad frukt, läder och arrak".

Lite senare under våren kom så vinnaren ut vilken blev Rotllan Torras Reserva 2003 i konkurrens med 6 andra viner (litet antal men med tanke på volym, årgång och beskrivning så är det kanske inte så konstigt).

Så långt är allt som vanligt dvs en leverantör får hela härlighten och resten inget. Leverantören den här gången var Spruce Up (deckarförfattaren Kåre med Armand de Brignac ni vet !).

Förra veckan hörde jag att 6000 flaskor körts tillbaka till Katalonien och Rotllan Torra. Bra jobbat SB !
 

kayaker

Cyklist
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

chambertin skrev:
Vinet som efterfrågades i början av 2011 var ett Proirat-vin i prisklassen 120-149:- från 2003 (varför det just skall vara 2003 kan man ju undra) i kvantiten 10000 flaskor (undrar hur många leverantörer som verkligen har kvar sådana kvantiteter i lager av ett 8 år gammalt vin). Besrkivningen lät i alla fall så här:
"Vi söker ett mycket smakrikt, nyanserat och moget vin, med inslag av torkad frukt, läder och arrak".
Det låter ganska tillrättalagt...
 
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

chambertin skrev:
Hörde en intressant historia häromdagen angående ett vin som superinköparna på SB köpt in till lanseringen i September förra året.

Vinet som efterfrågades i början av 2011 var ett Proirat-vin i prisklassen 120-149:- från 2003 (varför det just skall vara 2003 kan man ju undra) i kvantiten 10000 flaskor (undrar hur många leverantörer som verkligen har kvar sådana kvantiteter i lager av ett 8 år gammalt vin). Besrkivningen lät i alla fall så här:
"Vi söker ett mycket smakrikt, nyanserat och moget vin, med inslag av torkad frukt, läder och arrak".

Lite senare under våren kom så vinnaren ut vilken blev Rotllan Torras Reserva 2003 i konkurrens med 6 andra viner (litet antal men med tanke på volym, årgång och beskrivning så är det kanske inte så konstigt).

Så långt är allt som vanligt dvs en leverantör får hela härlighten och resten inget. Leverantören den här gången var Spruce Up (deckarförfattaren Kåre med Armand de Brignac ni vet !).

Förra veckan hörde jag att 6000 flaskor körts tillbaka till Katalonien och Rotllan Torra. Bra jobbat SB !
Var ju ute och valsade i pressen tidigare. Hur många flaskor har skeppats fram och tillbaka till Sverige egentligen?

http://www.sydsvenskan.se/kultur-och-no ... r-vin.html

Kul att söka lite på vinet. Allt från samma provning. Här får man hela doft och smakspektrat serverat :)

Sydsvenskan: "Rött. Brunnsdjupt mörkt i doften med blåbär, björnbär och fatmognad. Generöst med mellanmörk choklad, cavendishtobak och sandelträ."

Livets Goda "Söta körsbär, viol och lite utvecklade stalltoner i doften. Mustig smak i ganska enkel stil med utvecklade fattoner, inslag av körsbärslikör-i-chokladgodis"

Allt om Mat : "Kärv och oxiderad"

Metro.se "Ett riktigt kraftpaket från katalanska kvalitetsregionen Priorat. Söta toner av mörk choklad körsbär och kanske lite honung lyfter detta smarriga vin. Kombinera med köttbit"

hd.se "Bör lagras"

Tasteline "För er som gillar mustigt är detta vin ett perfekt alternativ! Doften är dov med inslag av mossa, choklad, jord och blå plommon. Smaken är riklig med mörkfruktig framtoning, återkommande plommon och tydlig vanilj. Därtill ryms massiv syra. Här levereras mycket vin för pengarna. Druvorna är garnatxa, samso och cabernet sauvignon"
 

kayaker

Cyklist
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Ingen bra nyhet...

Mongona har sabbat sökfunktionen. Tidigare gick det att söka på flera ord, t.ex. champagne och 2002 och få en lista som matchade bägge orden. Nu får man allt som matchar ett av orden...
*suck* :mad:
 

chambertin

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

kayaker skrev:
Ingen bra nyhet...

Mongona har sabbat sökfunktionen. Tidigare gick det att söka på flera ord, t.ex. champagne och 2002 och få en lista som matchade bägge orden. Nu får man allt som matchar ett av orden...
*suck* :mad:

svårt att skilja på "and" och "or" kanske...
 
Systembolaget lansering 2 april 2012

Systembolagets lansering 2 april 2012.

Den består av dels en fast lansering dels den så kallade TSE-lanseringen vilket kanske är mest intessant för oss på forumet. Nu sker ju småsläpp kontinuerligt så det kanske inte är ett gigantiskt släpp. En 1999 Château Le Gay samt Barolo för under 300 (som diskuterat i separat tråd) är kanske nåt titta på. Några få Bourgogne och tyska riesling kan kanske vara något också.

För ölälskare lägger jag också med påskölen. Jag skippar årgångsbyten men om någon är intresserad så kan jag lägga in dessa.

Fasta lanseringen

TSE-lanseringen

Påsköl

PS. Fungerar detta format för er?
 

Keen

slan
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Jag ska nog köa till mig ett gäng 2010 Morgon Cote du Py av Foillard. Druckit 09:an ett par gånger och den var riktigt bra. Kanske ett par Morgon från Lapierre också.

Chateau Le Gay 99 kanske också kan vara nåt. Kul att producent där blev "bordeauxslott". No shit! ::)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Systembolaget lansering 2 april 2012

shorepower skrev:
Systembolagets lansering 2 april 2012.


PS. Fungerar detta format för er?
Tackar! funkar utmärkt. Det är alltså här i detta släpp vi har de beryktade -Naturliga- vinerna?
 
Systembolaget lansering 2 april 2012

Systembolagets lansering 2 april 2012.

Den består av dels en fast lansering dels den så kallade TSE-lanseringen vilket kanske är mest intessant för oss på forumet. Nu sker ju småsläpp kontinuerligt så det kanske inte är ett gigantiskt släpp. En 1999 Château Le Gay samt Barolo för under 300 (som diskuterat i separat tråd) är kanske nåt titta på. Några få Bourgogne och tyska riesling kan kanske vara något också.

För ölälskare lägger jag också med påskölen. Jag skippar årgångsbyten men om någon är intresserad så kan jag lägga in dessa.

Fasta lanseringen

TSE-lanseringen

Påsköl

PS. Fungerar detta format för er?


johan1279 skrev:
Tackar! funkar utmärkt. Det är alltså här i detta släpp vi har de beryktade -Naturliga- vinerna?
Jag tog bort några kolumner tidigare. Har uppdaterat med info (även i orginal inlägg) om ekologiskt odlat. Allt för forumets läsare. :)
 
SV: Systembolaget lansering 2 april 2012

Systembolagets lansering 2 april 2012.

Den består av dels en fast lansering dels den så kallade TSE-lanseringen vilket kanske är mest intessant för oss på forumet. Nu sker ju småsläpp kontinuerligt så det kanske inte är ett gigantiskt släpp. En 1999 Château Le Gay samt Barolo för under 300 (som diskuterat i separat tråd) är kanske nåt titta på. Några få Bourgogne och tyska riesling kan kanske vara något också.

För ölälskare lägger jag också med påskölen. Jag skippar årgångsbyten men om någon är intresserad så kan jag lägga in dessa.

Fasta lanseringen

TSE-lanseringen

Påsköl

Ett sista minuten tillägg till den fasta lanseringen 2 april. som nog är intressant för många av er. Ett säkert kort till buffémiddagen i sommar.

Artnr 2089
2011 Poggio Rosato Toscana 3000 ml 209 kr
Toscana, Italien
Alkoholhalt: 12 %
Poggio Argentiera Lanseringsdag: 2 april 12
Leverantör: Mondo Wine Sweden AB
 

chambertin

Medlem
SV: Systembolaget lansering 2 april 2012

shorepower skrev:
Ett sista minuten tillägg till den fasta lanseringen 2 april. som nog är intressant för många av er. Ett säkert kort till buffémiddagen i sommar.

Artnr 2089
2011 Poggio Rosato Toscana 3000 ml 209 kr
Toscana, Italien
Alkoholhalt: 12 %
Poggio Argentiera Lanseringsdag: 2 april 12
Leverantör: Mondo Wine Sweden AB

Aaaah, en dubbelmagnum för 209 !
 

Bouzy

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Det ska väl tilläggas att de där TSE-listorna verkar endast ha med de viner som det släpps mer än 360 flaskor av. Exempelvis hittade jag inte Masseto 2008 nånstans i marslistan.
 
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Bouzy skrev:
Det ska väl tilläggas att de där TSE-listorna verkar endast ha med de viner som det släpps mer än 360 flaskor av. Exempelvis hittade jag inte Masseto 2008 nånstans i marslistan.

Dessa är de som vi får direkt från SB. Jag har också observerat att de små släppen inte är med. Dessa är de som är med i provningarna. Ska skicka ett mail och undersöka hur vi får de andra listorna.
 

Segol

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Jag fattar inte att det ska vara så jäkla svårt att skriva ut producenten när han rekommenderar en Chablis 1er Cru!
 
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Segolas skrev:
Jag fattar inte att det ska vara så jäkla svårt att skriva ut producenten när han rekommenderar en Chablis 1er Cru!

Han anser väl att informationen nedan väl räcker för hans läsare. Tänk på att BGK rekommenderat dem, då är ju all kvalitetssäkring redan gjort (samt vad har svenskarna för val?, dessa är de Chablis som SB valt att släppa nu) Ingen anledning att ge för mycket information. Leder du en fårskock så berättar du inte mer än de behöver veta.

Chablis finns i fyra klasser: petit chablis, chablis, premier respektive grand cru och inom de två högsta finns en rad varianter

Edit: Det står leverantör i tabellen, Fèvre (William Fèvre). Men håller med, producenten är ju viktigare än klassningen i många fall.

Edit2: Som finewines.se läsare så har du naturligtvis redan all informationhär,
 

Segol

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Sant... Om man trycker på den lilla länken till höger så framgår det men jag vidhåller, alla andra av hans tips innehåller namn på producenten i texten så han borde skriva ut även Fèvre men skitsamma. Jag får skylla mig själv som läser hans alster
 
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Har lagt upp en ny sektion med nyheter från SB Jag kommer att publicera dem där. Har märkt att listorna "försvinner" då vi publicerar dem så tidigt och ville hitta ett sätt att de är lätta att finna.

Hoppas det underlättar.

Vi kommer också att få listor på små partierna framåt, har lagt upp 2 april lansering som släpps i vinkällarbutikerna.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

shorepower skrev:
Han anser väl att informationen nedan väl räcker för hans läsare. Tänk på att BGK rekommenderat dem, då är ju all kvalitetssäkring redan gjort (samt vad har svenskarna för val?, dessa är de Chablis som SB valt att släppa nu) Ingen anledning att ge för mycket information. Leder du en fårskock så berättar du inte mer än de behöver veta.

Edit: Det står leverantör i tabellen, Fèvre (William Fèvre). Men håller med, producenten är ju viktigare än klassningen i många fall.

Edit2: Som finewines.se läsare så har du naturligtvis redan all informationhär,

Det är väl därför som vi läser finewines.se istället för tidningarnas vinspalter?

Kan jag nu få några konkreta tips på supertorra vita viner, som inte smakar ek?
Klarar inte av ekfatslagrade vita viner mer än champagne märkligt nog. Vad kan
det bero på?
 
Toppen