Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Diskussioner om Systembolagets nyheter

kayaker

Cyklist
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Segolas skrev:
Jag fattar inte att det ska vara så jäkla svårt att skriva ut producenten när han rekommenderar en Chablis 1er Cru!
I just det här fallet så tror jag faktiskt att det handlar mer om lathet än något annat. Det är ju den där jäkla monopolbutiken som vägrar ge adekvat information i översikten!
 
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

kayaker skrev:
I just det här fallet så tror jag faktiskt att det handlar mer om lathet än något annat. Det är ju den där jäkla monopolbutiken som vägrar ge adekvat information i översikten!
Nja, nu ska jag faktiskt försvara SB. De har skickat all information. BGK orkar helt enkelt inte. Exempel på det som alla vinskribenter samt finewines.se får

1. 95106 2008 Chablis Premier Cru Mont de Milieu 750 ml 259 kr
Chablis Premier Cru, Frankrike
Alkoholhalt: 12,5 %
Domaine William Fèvre Lanseringsdag: 1 mars 12 T5
Leverantör: Bibendum Beställt 1200
 

kayaker

Cyklist
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

shorepower skrev:
Nja, nu ska jag faktiskt försvara SB. De har skickat all information. BGK orkar helt enkelt inte. Exempel på det som alla vinskribenter samt finewines.se får

1. 95106 2008 Chablis Premier Cru Mont de Milieu 750 ml 259 kr
Chablis Premier Cru, Frankrike
Alkoholhalt: 12,5 %
Domaine William Fèvre Lanseringsdag: 1 mars 12 T5
Leverantör: Bibendum Beställt 1200
...och på sin "eminenta" sajt så presenterar de bara första raden i översikten man får vid t.ex. en sökning. Jag förstår inte varför de tar med producenten i flera andra fall men inte när det gäller Chablis och andra Bourgogneappellationer.
Jag påpekade väl att han var lat? ;)
 

Jos

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Aaaaaaaargh!


Jag kommer bli ruinerad! Jävla monstersläpp! Hur mycket trevlig skumpa som helst... Vintage port... Masseto... Dal Forno... Bourgogner.... Ett helt gäng Albarinos... Till och med Rhonevin som jag vill ha!




Äh, tror jag bojkottar bara därför.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Jos skrev:
Aaaaaaaargh!


Jag kommer bli ruinerad! Jävla monstersläpp! Hur mycket trevlig skumpa som helst... Vintage port... Masseto... Dal Forno... Bourgogner.... Ett helt gäng Albarinos... Till och med Rhonevin som jag vill ha!




Äh, tror jag bojkottar bara därför.

Asså.... är jag helt borta eller är du ironisk?
Jag hittar knappt nån skumpa alls. En Veuve -90 men inget mer?
 
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Sjödin skrev:
Asså.... är jag helt borta eller är du ironisk?
Jag hittar knappt nån skumpa alls. En Veuve -90 men inget mer?
+1,

Veuve-90 släpptes också tidigare 1/2.

Så ingen skumpa, lite bourgogne.

Vad är det du går igång på Jos? Pratar vi släppet idag?
 

Jos

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Jag går igång på precis det jag skrev. :)

Stora Italienska viner, Port, Rhone, USA etc...Ang skumpan så räknade jag till 27 olika men jag antar att det är lite nylanseringar också. Men många roliga och intressanta i lägre prisklass.

Har ni helt glömt BS kanske?
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Jos skrev:
Jag går igång på precis det jag skrev. :)

Stora Italienska viner, Port, Rhone, USA etc...Ang skumpan så räknade jag till 27 olika men jag antar att det är lite nylanseringar också. Men många roliga och intressanta i lägre prisklass.

Har ni helt glömt BS kanske?
CYGTFM? (Could you google that for me)
Var hittar du den listan?
 

Jos

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Ja idag btw... Jacquesson släpper ju prestiger i ts. Rodez BdN för 325 känns ju lite intressant också
 

Jos

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Sjödin skrev:
CYGTFM? (Could you google that for me)
Var hittar du den listan?
Är på mobilen, kollar om jag kan göra det sen :)
 
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Jos skrev:
Ja idag btw... Jacquesson släpper ju prestiger i ts. Rodez BdN för 325 känns ju lite intressant också
Korrekt. De hade vi inte fått information om

För alla läsare. SB har lovat att vi framåt ska få dessa mindre släpp också. Vi har fått släppet den 2/4 som ligger under produktnyheter.

Tidigare fick vi bara fasta och TSE släppet då det är bara det som automatiskt går till dryckesskribenter.

Tack Jos för ditt påpekande.
 

Jos

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Ja om ni inte tycker att dagens släpp är i monsterklassen så vet jag inte vad ni är ute efter...

Grymma viner från Rhone inklusive Pegau och Mon Aieul... Chefsviner från Spanien inklusive Flor de Pingus... Italienska chefsviner från producenter som Ornellaia, Dal Forno Romano, Elio Altare, Pio Ceasare mfl.... Och alla Riesling! Keller, Willi Schaefer mfl...

Dessutom några Bourgogner, både röda och vita, samt trevliga Chabliser. Sen är det väl tur att man inte är så intresserad av USA, SA och NZ för det kom en hel del därifrån också... Plus då de 27 Champagnerna inkl. de som släpptes i BS.
 
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Jos, tack för att du lägger in dessa kommentarer ca 1 timma innan släppet :)

Dina 27 champagner hittar jag dock inte. Det släpps 8 idag, varav en intressant. Avize Champ Caïn.

Vad gäller Italien, Amarone är inte min stil, Pio Ceasare är överreklamerad, Elio Altare är bra.
 

Jos

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

shorepower skrev:
Jos, tack för att du lägger in dessa kommentarer ca 1 timma innan släppet :)

Dina 27 champagner hittar jag dock inte. Det släpps 8 idag, varav en intressant. Avize Champ Caïn

Ok sorry för att jag inte håller "din" tråd aktuell ;) Nämen seriöst, jag har inte vetat om det förrän i morse när jag skulle kolla upp vad som skulle inhandlas i dag. Dock kom ju mycket kul i BS så det är ju bara att beställa.

Enligt LG så släpps 27 skumpor idag men som jag skrev så är en det en del nylanseringar av nv och cuveer som funnits förut. Jag använder LGs nyhetsapp där de i alla fall testat och betygsatt 27 skumpor med lanseringsdatum 2012-03-01.
 

Jos

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

shorepower skrev:
Jos, tack för att du lägger in dessa kommentarer ca 1 timma innan släppet :)

Dina 27 champagner hittar jag dock inte. Det släpps 8 idag, varav en intressant. Avize Champ Caïn.

Vad gäller Italien, Amarone är inte min stil, Pio Ceasare är överreklamerad, Elio Altare är bra.
Ok för Amarone men har du överhuvudtaget prövat Dal Forno Romano? Har du stor erfarenhet av Pio Ceasares Barolos eller har du läst att han är överreklamerad?
 

kayaker

Cyklist
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

shorepower skrev:
Vad gäller Italien, Amarone är inte min stil, Pio Ceasare är överreklamerad, Elio Altare är bra.
Pio Cesares Standardbarolo från 1971 är grymt bra och håller måååånga år till. :)
 

kayaker

Cyklist
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Jag noterade att det var grön folietopp på de Château Maucaillou 1996 som släpptes idag. Det brukar betyda att de är sålda i Frankrike och att fransk alkoholskatt är betald. Dubbelbeskattning är förbjudet inom EU...
Någon som vet hur detta kan komma sig?
 
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Jos skrev:
Ok för Amarone men har du överhuvudtaget prövat Dal Forno Romano? Har du stor erfarenhet av Pio Ceasares Barolos eller har du läst att han är överreklamerad?
Jag vet att Dal Forno är porrproducenten nummer 1 för Amarone och nej, jag har inte druckit den. Jag gillar inte Amarone generellt dock, så lite som med Grenache (nu ska jag ju prova igen ändå) är inte så intresserad av att lägga ut 2500 för något när jag inte gillar typen av vin.

Pio Cesare har jag druckit rätt mycket av, bland de första Barolo jag drack. Då tyckte jag de var bra men har vandrat bort från den, Inte i klass med vad många andra kan leverera tycker jag. Tycker inte de har den koncentrationen som många andra har och att de är lite tillrättalagda. Har inte druckit så mycket äldre så vet inte om denna förändring kommit på senare år.
 

Jos

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

kayaker skrev:
Jag noterade att det var grön folietopp på de Château Maucaillou 1996 som släpptes idag. Det brukar betyda att de är sålda i Frankrike och att fransk alkoholskatt är betald. Dubbelbeskattning är förbjudet inom EU...
Någon som vet hur detta kan komma sig?
Ahh.. betyder det att jag kan få tillbaka skatten någonstans? ;D
 
Toppen