Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Diskussioner om Systembolagets nyheter

chambertin

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

shorepower skrev:
Pio Cesare har jag druckit rätt mycket av, bland de första Barolo jag drack. Då tyckte jag de var bra men har vandrat bort från den, Inte i klass med vad många andra kan leverera tycker jag. Tycker inte de har den koncentrationen som många andra har och att de är lite tillrättalagda. Har inte druckit så mycket äldre så vet inte om denna förändring kommit på senare år.
Får i stort hålla med dig om Pio Cesare.
Deras Barolo Ornato tycker jag dock håller bra klass.

Såg att Finare Vinare provat Ornato -99 mot Scavinos Bric del Fiasc -99 och var rätt nöjda med båda.
http://vinare.blogspot.com/2007/08/1999 ... fiasc.html
Gillar Scavino också men gärna med lite ålder så fattonerna hinner lägga sig lite.
 

Elvis

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Ni rödvinskunniga, vad i dagens släpp borde jag köpa? Jag vill ha viner som kan drickas snart.

shorepower skrev:
Jag vet att Dal Forno är porrproducenten nummer 1 för Amarone och nej, jag har inte druckit den. Jag gillar inte Amarone generellt dock

Jag gillar inte heller Amarone generellt men Dal Forno gör helt underbara viner. Jag har en vinvän som är Dal Forno-frälst så jag har fått dricka en hel del - dock aldrig köpt något själv, snål som jag är.
 

Jos

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Elvis skrev:
Ni rödvinskunniga, vad i dagens släpp borde jag köpa? Jag vill ha viner som kan drickas snart.

Jag gillar inte heller Amarone generellt men Dal Forno gör helt underbara viner. Jag har en vinvän som är Dal Forno-frälst så jag har fått dricka en hel del - dock aldrig köpt något själv, snål som jag är.
Tycker du ska pröva hans Valpolicella Superiore som släpptes i dag i så fall. Ligger på 700 iofs men långt ifrån 2 500...
Annars är Guigals Cote Rotie Brune et Blonde 2006 given för dig som också gillar Syrah.
 

ae

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Elvis skrev:
Ni rödvinskunniga, vad i dagens släpp borde jag köpa? Jag vill ha viner som kan drickas snart.

Vet ju inte exakt vad du går igång på för rödviner men nedanstående skulle jag kunna tänka mig för tidig konsumtion

Fernand & Laurent Pillot Volnay (nr 90220)
M Lafarge L'Exception Bourgogne Passetoutgrain (nr 99211)
Domaine du Pegau Cuvée Réservée (nr 94075)
 

kayaker

Cyklist
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Elvis skrev:
Ni rödvinskunniga, vad i dagens släpp borde jag köpa? Jag vill ha viner som kan drickas snart.
Följande borde vara tillgängliga:
- Château Maucaillou 1996
- Castello di Monsanto Chianti Classico 2007
- Keller Bürgel Spätburgunder Trocken 2009
- Michel Lafarge Volnay Vendanges Sélectionnées 2009 (Mycket bra Volnayproducent!)

Generellt så torde i princip alla franska 2009:eek:r vara ganska tillgängliga och mina erfarenheter av tyska 2009:eek:r antyder att de också bör vara tillgängliga.
Guigals Côte-Rôtie Brune et Blonde 2006 tror jag kan behöva vila några år. Den kan vara mitt i den beryktade (Syrah)tunneln...
Då tror jag mer på Mullineux Syrah 2009 trots att jag aldrig provat den. Swartland har nog högst andel intressanta producenter i Sydafrika...
 

Jos

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

kayaker skrev:
Följande borde vara tillgängliga:
- Château Maucaillou 1996
- Castello di Monsanto Chianti Classico 2007
- Keller Bürgel Spätburgunder Trocken 2009
- Michel Lafarge Volnay Vendanges Sélectionnées 2009 (Mycket bra Volnayproducent!)

Generellt så torde i princip alla franska 2009:eek:r vara ganska tillgängliga och mina erfarenheter av tyska 2009:eek:r antyder att de också bör vara tillgängliga.
Guigals Côte-Rôtie Brune et Blonde 2006 tror jag kan behöva vila några år. Den kan vara mitt i den beryktade (Syrah)tunneln...
Då tror jag mer på Mullineux Syrah 2009 trots att jag aldrig provat den. Swartland har nog högst andel intressanta producenter i Sydafrika...
Ang Guigals BB så ska jag väl prova snart och kan återkomma men de recensioner jag läst säger att den är klart tillgänglig nu.
 

Elvis

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

Tack för tipsen. Jag beställde några Guigal Côte-Rôtie Brune et Blonde 2006 i förra veckan och nu sitter jag på ett hotellrum i Asien och funderar på om jag inte ska beställa något mer. :)
 

tobbe81

Medlem
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

shorepower elvis mfl vad säger ni köpa eller avstå..........

90664 1990 Veuve Clicquot Cave Privée Brut 895 kr
Bäst i april är den helt utvecklade och lysande vitala champagnen från Veuve Clicquot, 1990 Cave Privée Brut. Detta är inte att blanda ihop med de 90:eek:r som kom för tio år sedan utan här har vi en nyligen degorgerad 90:a som visar sig på sin allra bästa sida och med alla de läckra ålderskaraktärerna på plats. Stort vin!
 
SV: Diskussioner om Systembolagets nyheter

tobbe81 skrev:
shorepower elvis mfl vad säger ni köpa eller avstå..........

90664 1990 Veuve Clicquot Cave Privée Brut 895 kr
Bäst i april är den helt utvecklade och lysande vitala champagnen från Veuve Clicquot, 1990 Cave Privée Brut. Detta är inte att blanda ihop med de 90:eek:r som kom för tio år sedan utan här har vi en nyligen degorgerad 90:a som visar sig på sin allra bästa sida och med alla de läckra ålderskaraktärerna på plats. Stort vin!
Det är rätt blandat på forumet. Tror på mycket flaskvaration

http://www.finewines.se/vin/idag-dricke ... /#msg40772
http://www.finewines.se/vin/idag-dricke ... /#msg40068
http://www.finewines.se/vin/idag-dricke ... /#msg40013
http://www.finewines.se/vin/idag-dricke ... /#msg39982

PS. Vinet släpptes 1/2 men det finns fortsatt flaskor kvar
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
30. 96637 2004 Dalmau 750 ml 699 kr
Rioja, Spanien
Alkoholhalt: 14,5 % T7
Marqués de Murrieta Lanseringsdag: 14 november 08
Leverantör: Solera Sverige AB Beställt: 120

699:- i november 2008, 499:- idag (för 2012). Ingen vidare prisutveckling, vad är det som har hänt?
 

LarsW

Medlem
699:- i november 2008, 499:- idag (för 2012). Ingen vidare prisutveckling, vad är det som har hänt?
Kollar man spanska nätbutiker så verkar 499:- vara vettigt prissatt, jämfört med 2013/14 som jag hittar där nu.
Kan det vara så enkelt att den bara var duktigt överprisad i Sverige 2008?
Lite som de gör med Bordeaux 2016 nu.
 
Last edited:
Toppen