Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Ditt sämsta vinminne!

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Vad är det värsta du har råkat ut för under din vinkarriär?

Personligen har jag hur många pinsamma grejer som helst, men ett riktigt lågvattenmärke var när jag som ung student satt på Snärkes i Uppsala, läsandes pissig litteratur drickandes undermålig rioja... Jävlar så tragiskt!
 
SV: Ditt sämsta vinminne!

Borsett från ungdomssynder så fick jag uppleva något intressant alldeles nyligen.

En indisk restaurang i Stockholm har tagit in lite nytt indiskt vin. Jag beställde in ett glas Sauvignon Blanc.
I näsan upptäckte jag ovanliga toner av aceton och tapetklister. När jag sedan fick vinet i gommen så upptäckte jag samma toner i munnen tillsammans med en riktigt låg syra och en viss fadd jordig ton. Eftersmaken dominerades av alkohol och finkel.
Jag lät glaset stå resten av kvällen.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Ditt sämsta vinminne!

Ja, vad är det med indiska viner egentligen?

Jag köpte ett indiskt vin på bolaget för ett par år sedan, tror t.o.m. det hette Sula (de har tagit in vin därifrån igen såg jag på Regeringsgatan för ett tag sedan) och det smakade som att tugga direkt på en raggig get. Det var inte korkat eller så, det smakade så där illa.

Likadant när jag var på en indisk restaurang på Kungsholmen några år innan och beställde ett vitt vin. Jag var tvungen att anstränga mig för att inte spotta ut det direkt vid bordet. Det visade sig att de spetsat vinet med sandelträ. Nån slags "indisk retsina" även om det inte var kåda i det.

Annars var ett annat av mina sämsta vinminnen faktiskt en Mouton 1983 som jag skulle servera på en fest i slutet av 90-talet. Då jag öppnade flaskan inför mina gäster och dekanterade den märkte jag att vinet var stendött. Jag skämdes som tusan och fick istället offra en pava Lafite 1981 som var lätt men drickbar.
 

Keen

slan
SV: Ditt sämsta vinminne!

Köpte en flaska Bulgariskt vin i just bulgarien. Eller rättare sagt köpte jag ett par flaskor. Den dyraste de hade, som för övrigt kostade strax över hundringen, var något av det vidrigaste jag druckit denna sida om en flaska vodka köpt i en korvkiosk i Budapest. Totalt odrickbart oavsett hur full man blev under kvällen. Vinet för 10 kr smakade mil bättre.
 

R.P

Medlem
SV: Ditt sämsta vinminne!

Mysonoxen skrev:
Ja, vad är det med indiska viner egentligen?

Jag köpte ett indiskt vin på bolaget för ett par år sedan, tror t.o.m. det hette Sula (de har tagit in vin därifrån igen såg jag på Regeringsgatan för ett tag sedan) och det smakade som att tugga direkt på en raggig get. Det var inte korkat eller så, det smakade så där illa.

Likadant när jag var på en indisk restaurang på Kungsholmen några år innan och beställde ett vitt vin. Jag var tvungen att anstränga mig för att inte spotta ut det direkt vid bordet. Det visade sig att de spetsat vinet med sandelträ. Nån slags "indisk retsina" även om det inte var kåda i det.

Annars var ett annat av mina sämsta vinminnen faktiskt en Mouton 1983 som jag skulle servera på en fest i slutet av 90-talet. Då jag öppnade flaskan inför mina gäster och dekanterade den märkte jag att vinet var stendött. Jag skämdes som tusan och fick istället offra en pava Lafite 1981 som var lätt men drickbar.

Har vi ett tillfälle i London på vinoteket där testat indiska och kinesiska viner, ingen rolig upplevelse, dom engelska vita är också rätt ruggiga...
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Ditt sämsta vinminne!

R.P skrev:
Mysonoxen skrev:
Ja, vad är det med indiska viner egentligen?

Jag köpte ett indiskt vin på bolaget för ett par år sedan, tror t.o.m. det hette Sula (de har tagit in vin därifrån igen såg jag på Regeringsgatan för ett tag sedan) och det smakade som att tugga direkt på en raggig get. Det var inte korkat eller så, det smakade så där illa.

Likadant när jag var på en indisk restaurang på Kungsholmen några år innan och beställde ett vitt vin. Jag var tvungen att anstränga mig för att inte spotta ut det direkt vid bordet. Det visade sig att de spetsat vinet med sandelträ. Nån slags "indisk retsina" även om det inte var kåda i det.

Annars var ett annat av mina sämsta vinminnen faktiskt en Mouton 1983 som jag skulle servera på en fest i slutet av 90-talet. Då jag öppnade flaskan inför mina gäster och dekanterade den märkte jag att vinet var stendött. Jag skämdes som tusan och fick istället offra en pava Lafite 1981 som var lätt men drickbar.

Har vi ett tillfälle i London på vinoteket där testat indiska och kinesiska viner, ingen rolig upplevelse, dom engelska vita är också rätt ruggiga...

Enligt en sommelier jag känner hade de så sent som för några år sedan kvar en hel del pavor av det engelska vita Lamberhurst 1982 i källaren. Vill inte tänka på hur det vinet smakar nu...
 

weezer

Medlem
SV: Ditt sämsta vinminne!

Vid ett blindtest på en julfest med förra jobbet fick vi ett etiopiskt rödvin, det var tamefanemej helt odrickbart. Aceton, damm och gud vet vad. Riktigt jävla läbbigt.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Ditt sämsta vinminne!

Mmmm, Etiopien!

Sämsta vinupplevelse förväntningar kontra prestation måste vara när jag provade La Tâche 1984 första gången. Liten nydanad vinnörd som man vid tillfället var så var ju bokstavskombinationen 'DRC' på en flaska en absolut garant för kvalitet. Men icke!

Maken till stendött vin!

Krug blev ledsen då.
 

R.P

Medlem
SV: Ditt sämsta vinminne!

Mysonoxen skrev:
R.P skrev:
Mysonoxen skrev:
Ja, vad är det med indiska viner egentligen?

Jag köpte ett indiskt vin på bolaget för ett par år sedan, tror t.o.m. det hette Sula (de har tagit in vin därifrån igen såg jag på Regeringsgatan för ett tag sedan) och det smakade som att tugga direkt på en raggig get. Det var inte korkat eller så, det smakade så där illa.

Likadant när jag var på en indisk restaurang på Kungsholmen några år innan och beställde ett vitt vin. Jag var tvungen att anstränga mig för att inte spotta ut det direkt vid bordet. Det visade sig att de spetsat vinet med sandelträ. Nån slags "indisk retsina" även om det inte var kåda i det.

Annars var ett annat av mina sämsta vinminnen faktiskt en Mouton 1983 som jag skulle servera på en fest i slutet av 90-talet. Då jag öppnade flaskan inför mina gäster och dekanterade den märkte jag att vinet var stendött. Jag skämdes som tusan och fick istället offra en pava Lafite 1981 som var lätt men drickbar.

Har vi ett tillfälle i London på vinoteket där testat indiska och kinesiska viner, ingen rolig upplevelse, dom engelska vita är också rätt ruggiga...

Enligt en sommelier jag känner hade de så sent som för några år sedan kvar en hel del pavor av det engelska vita Lamberhurst 1982 i källaren. Vill inte tänka på hur det vinet smakar nu...

Hehe, nej... :) Dom är ju inte direkt äckliga som indiska och kinesiska viner, mer intetsägande, iaf de som jag testat.
 

anders

Medlem
SV: Ditt sämsta vinminne!

Jag skulle tänka mig att dela upp detta ämne i tre delar utifrån olika aspekter.

Sämsta vinupplevelse smakmässigt skulle nog vara en flight med ett israeliskt koshervin vs ett svenskt rabarbervin. Vedervärdigt! Smaklökarna hotade att säga upp sig på stående fot. Det närmaste jag kommer i tankarna är ett vinvärldens Scrapheap Challenge.

Ett annat mycket dystert vinminne ligger i närtid. För en vecka sedan samlades vi ett gäng för att ta en vertikal på Bollys GA 1988-1997. Det låter ju trevligt. Problemet var att jag hela dagen innan lidit av återkommande gastroesofagial reflux dvs jag var spysjuk. Jag kan säga att det kräver sin kämpe att hälla i sig sju glas skumpa med en mage som fortfarande inte var överens med resten av kroppen och dessutom antagligen var sur eftersom det enda den blivit tilldelad på drygt två dygn var en BigMac&Co.
Det riktigt dystra var att ett gäng från PM (A Larssons hak) var med och efter genomförd provning så var det dit för middag. Där bullades det upp med fin-fina viner en masse. Tyvärr hade magen nu gått hem för dagen så det var till att titta på medan den ena flaskan efter den andra passerade i parad. Maten fick jag dock i mig som tur var, annars hade det varit till att uppsöka en jourbutik och skaffa rakblad. Jag tyckte mycket synd om mig själv där och då och gör så fortfarande när jag tänker på detta.

Sedan är det ju alltid med sorg man kommer ihåg när man tar sista flaskan av något trevligt.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Ditt sämsta vinminne!

Fan, jag kom just att tänka på min Polle 1990 Cuvée 2000 som jag släpade hem från Reims genom snöslask och djävlulstyg. När den skulle avnjutas nere på grappe så var den naturligtvis korkad. Jag började nästan gråta. Samma sak hände med en Krug Rosé en kväll. Det var också tårar i ögonen. Efter krug Rosé incidenten blev jag och Krug88 så ledsna att vi var tvungna att sätta oss på T-bar och dricka Heineken.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Jag vågar påstå att ingenting någonsin kommer att vara mer vedervärdigt än fredagens tjeckiska fulvin. Det spelar i en helt egen kategori. Langat i smyg av lastbilschaufförer, lagrat under undermåliga omständigheter (som om smaken får avgöra antagligen bättrade på vinet då oxidationen dolde några riktiga otäckheter i smaken) och serverat ur stora plastmuggar.

Jag höll på att kräkas.

Notera producentens mobilnummer på etiketten. Om i vill beställa.

uve8enan.jpg
 
Toppen