Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dom Perignon 2002

SUPRA

Bäst
SV: Dom Perignon 2002

Spännande:

Erobertparker.com says.

Quote:
The 2002 Dom Perignon is at first intensely floral, with perfumed jasmine that dominates the bouquet. With time in the glass the wine gains richness as the flavors turn decidedly riper and almost tropical. Ripe apricots, passion fruit and peaches emerge from this flashy, opulent Dom Perignon. The wine’s volume makes it approachable today, but readers in search of more complexity will want to cellar this for at least a few years to allow for some of the baby fat to drop off. Geoffroy describes the vintage as very ripe and adds that some of the Chardonnay showed the ill-effects of the hot growing season in it the somewhat burned, dehydrated fruit that came in that year. This bottle was disgorged in July, 2009. To be released summer 2010. Anticipated maturity: 2012-2032

Farr Vintners says..

Quote:
A bright lemon/light gold colour with a lively but ultra-fine mousse. A fabulous multi-dimensional nose soars from the glass with hints of brioche, toast, acacia, honeysuckle, nectarine and citrus fruits. On the palate there is good acidity and bite (reminiscent of the 1996) but also a lovely creamy texture and impressive weight of fruit on the mid palate. Long in the mouth and impeccably balanced. This is already perfect to drink but it will age gracefully over the coming years. Certainly the best DP since 1996, this wine has the potential to be ranked as one of the finest Dom Perignons ever. For us this tastes like a cross between the loose knit 1990 and the tightly wound 1996. Terrific stuff. Highly recommended."
 
Trådskapare
M
SV: Dom Perignon 2002

Tack, spännande som sagt!

Jag bävar redan för hur min plånbok ska må framöver när prestige-02:eek:rna börjar släppas... ;)
 

Elvis

Medlem
SV: Dom Perignon 2002

Är det någon som vet vilka de kommande (dvs icke släppta) årgångarna av de stora prestigerna blir?

Krug?
Dom Perignon?
Winston Churchill?
Comtes?
Salon?
 
SV: Dom Perignon 2002

Elvis skrev:
Är det någon som vet vilka de kommande (dvs icke släppta) årgångarna av de stora prestigerna blir?

Krug?
Dom Perignon?
Winston Churchill?
Comtes?
Salon?

Hur långt fram då? Salon har annonserat 1999,2002,2004
Krug släpper ingen 1999 (vet inte vad som gäller för CdM) utan kommer med 2002 som nästa årgång.

Alla lär väl komma med en 2002 och de flesta med 2004.
 
SV: Dom Perignon 2002

Tror DP 2002 är helt ok, men "Certainly the best DP since 1996, this wine has the potential to be ranked as one of the finest Dom Perignons ever." säger dom typ varje år :p
 

Elvis

Medlem
SV: Dom Perignon 2002

Skumpatorsk skrev:
"Certainly the best DP since 1996, this wine has the potential to be ranked as one of the finest Dom Perignons ever." säger dom typ varje år :p

Jag tror på första halvan av påståendet. Med tanke på hur mycket de producerar numera tror jag inte ett smack på andra halvan.
 
SV: Dom Perignon 2002

shorepower skrev:
Hur långt fram då? Salon har annonserat 1999,2002,2004
Krug släpper ingen 1999 (vet inte vad som gäller för CdM) utan kommer med 2002 som nästa årgång.

Alla lär väl komma med en 2002 och de flesta med 2004.
Cristal släpps snart i 2004,
 

Per Stade

Lege artis
SV: Dom Perignon 2002

SUPRA skrev:
Den fanns inte på Heathrow iaf.

MEN - som du skriver:

http://www.systembolaget.se/SokDrycker/ ... kStrangar=

Provad årgång 2002
Provningsdatum 2010-08-30

Finns också i en Andy Warhol-inspirerad upplaga:

WarholBottles.jpg


Goda vänner till oss köpte i Paris i våras.
Fick ett erbjudande per e-mail att köpa dem för $145.50 hos Chrush Wine & Spirits i NY
 

SUPRA

Bäst
SV: Dom Perignon 2002

anders skrev:
En mycket väl artikulerad cliffhanger, eller...? ;)

På sätt och vis. Hade lite bilder från lanseringen av 2002 samt Warhol-varianterna, fina sådana.

Och för att göra en lång komplex historia kort så var jag tvungen att ta bort dom tyvärr. :(
 

Lando

Medlem
SV: Dom Perignon 2002

Skitkul, jag har väntat på att nån skulle prova det! Någon som provade 96an när den var ung och kan jämföra? Gillar Dompa som tusan så det lär väl bli inköp på den här.
 
Toppen