Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dom Perignon 2002

SUPRA

Bäst
SV: Dom Perignon 2002

Jag köpte och tesdade en i helgen. Jag var förkyld men kunde inte motstå. Passar dock på hur den smakade :D

Jag skulle gissa att lagringspotentialen är mycket god.
 

Lando

Medlem
SV: Dom Perignon 2002

Vart köper ni era DP 2002 från? 1199 på bolaget känns väl som i alla fall helt ok pris eller vet någon några billigare alternativ även om man bara ska ha 2-3 flaskor?

Viking Line hade DP 2000 för under tusenlappen i höstas men hade då alltså inte bytt årgång än :(.

PS. Dom hade också Krug GC för under 1000 spänn, kanske ett tips om ni nån gång åker dit? Dum som jag vara så tänkte jag vänta till hemresan med att köpa men då tog vi ett annat rederi, puckat av mig!
 

Elvis

Medlem
SV: Dom Perignon 2002

Lando skrev:
Vart köper ni era DP 2002 från? 1199 på bolaget känns väl som i alla fall helt ok pris eller vet någon några billigare alternativ även om man bara ska ha 2-3 flaskor?

När jag köpt lådvis har jag köpt från Fine&Rare i England. Om man vill ha tag i enstaka flaskor så är Heathrow ett bra alternativ (87 pund/flaska tror jag), om man har vägarna förbi där.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Dom Perignon 2002

Lando skrev:
Vart köper ni era DP 2002 från? 1199 på bolaget känns väl som i alla fall helt ok pris
eller vet någon några billigare alternativ även om man bara ska ha 2-3 flaskor?

På Arlandas taxfree har de ett "Special Offer"
Dom Perignon Andy Warhol 75 cl was SEK 1159 SEK 1159 ???
 

Elvis

Medlem
SV: Dom Perignon 2002

Dom Perignon 2000 Andy Warhol edition säljs fortfarande i vanliga butiker också - jag såg dem senast idag på Gatwick.
 
SV: Dom Perignon 2002

Elvis skrev:
Är det någon som vet vilka de kommande (dvs icke släppta) årgångarna av de stora prestigerna blir?

Krug?
Dom Perignon?
Winston Churchill?
Comtes?
Salon?
Nu släpps ju iallafall Grand Année

Dear Mr Shorepower,

2002 is no doubt the finest Champagne vintage since 1996. The few that we have tasted so far have been exceptional, and the Bollinger Grande Année is simply lovely.

I think this is even better than their 1996, and is the best Grande Année since 1990, so we're delighted that Bollinger have exclusively entrusted us to bring you this special Champagne in the UK.

Best regards,

Simon Staples
Berrys' Fine Wine Director


2002 BOLLINGER, GRANDE ANNÉE, CHAMPAGNE

"The nose is forthright and powerful, all amazingly pure and precise and the encyclopaedic flavours of the palate defer to the reputations of vintage and House alike, with nutty, creamy notes and an authoritative finish."
(Simon Field MW, Berrys' Champagne Buyer)

"An absolutely magnificent nose of melted butter on thick white toast with beguiling undertones of tropical fruits. (I know it sounds a tad romantic but it really does!) This is truly one of the most exciting champagnes I've drunk and it will blossom beautifully over the next decade."
(Simon Staples, Berrys' Fine Wine Director)

CASE PRICE IN BOND (6)
£288.00
EN PRIMEUR
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Dom Perignon 2002

Bubblaren skrev:
ÄR morgontrött, ja! Men är priset bara 288 engelska pund för 6 pavor?? ::)
Priset är ca15% högre än 2000! Tillkommer 10 pund i skatt samt 20% moms ca 660SEK/fl
 

Per Stade

Lege artis
SV: Dom Perignon 2002

magnum skrev:
Priset är ca15% högre än 2000! Tillkommer 10 pund i skatt samt 20% moms ca 660SEK/fl

Vilket är ett par hundra kronor lägre än priset i Sverige.
Och det är ju ändå ett lågt pris för en en prestigechampagne.
 
SV: Dom Perignon 2002

Jag har druckit denna årgång av Dom Pérignon vid två tillfällen, i juli och i augusti i år, och jag måste säga att den var mycket bra, redan som ung. Den har uppenbara kvaliteter som märkbart övergår andra unga Dompor jag druckit 1998, 1999 och 2000 (fast det är klart, 2002 är en större årgång även på pappret). Balansen och djupet gör helt klart upplevelsen bättre.

Det står nu för mig klart att Dom Pérignon faktiskt kan vara riktigt stort vin (t.o.m. redan som som ung, även om det är lätt att säga att DP 2002 kommer att växa betydligt med tiden.) om årgången är tillräckligt bra. Därmed får jag nog medge att jag kan ha underskattat vinet en aning. Men, jag gav i alla fall, trots tidigare halvbra (för att vara prestige) upplevelser av unga Dompor, den här årgången en ärlig chans att visa vad den gick för.

Kan varmt rekommenderas, i vart fall.
 
Toppen