Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dom Pérignon har gjort det igen

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Nej, inte släppt en ny årgång, utan presenterad en ny specialutgåva med en gästdesigner, denna gång David Lynch:
http://www.decanter.com/news/wine-news/ ... non-design

Frågan är hur man ska tolka att en skräckregissör släpps loss på just 2003:an? ;) OK, även rosé 2000 och jeroboam av 2000 och rosé 1998. Håller er i startblocken, kära vaskare... ;D

Hade de släppt toppårgångar av Œnothèque på 27-litersflaska med specialetikett hade jag självklart slagit till, men nu tror jag låter bli. 8)

Rosé-2002:an (med vanlig etikett) kommer förresten att släppas mot slutet av året, i alla fall ute i den stora vida världen. Ungefär två år efter den vita 02:an, om jag minns rätt. Lite lustigt att DP nu ett tag har kört med äldre rosé än vit, för de flesta gör ju tvärtom, t.ex. Cristal och Comtes de Champagne. Undrar om det är avsiktligt eller en effekt av försäljningstakten? Med tanke på en ohemula prissättningen på många prestigeroséer kunde man ju tro att efterfrågan överstiger den lilla produktionen, men det kanske är något som de hoppas vi ska tro på?
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Dom Pérignon har gjort det igen

Jag har svårt att tänka mig de säljer så mycket prestigeroséer. Nu har jag inte som ovan nämnt testat just cristal rosé eller DP rosé men i övrigt, är de ärligttalat bättre eller mer till talande än den vita som ändå är väldigt bra?
 

Elvis

Medlem
SV: Dom Pérignon har gjort det igen

vintomas skrev:
Lite lustigt att DP nu ett tag har kört med äldre rosé än vit, för de flesta gör ju tvärtom, t.ex. Cristal och Comtes de Champagne.

Att Taittinger släpper Comtes Rosé så tidigt är obegripligt - jag tycker att den behöver betydligt längre tid än vita Comtes för att komma till sin rätt. Däremot brukar väl Cristal och Cristal Rosé vara någorlunda i fas? Jag har till och med för mig att Cristal Rosé 2004 släpptes något efter den vita men jag kan ha fel.
 
Trådskapare
vintomas

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Dom Pérignon har gjort det igen

Elvis skrev:
Däremot brukar väl Cristal och Cristal Rosé vara någorlunda i fas? Jag har till och med för mig att Cristal Rosé 2004 släpptes något efter den vita men jag kan ha fel.

Nej, det var ett hjärnsläpp från mig, nu när du säger det så brukar Cristal nog vara i fas med vit och rosé. Däremot har jag nog sett rosé dyka upp tidigare än vita för "vanig" årgångs-Roederer.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
SV: Dom Pérignon har gjort det igen

johan1279 skrev:
Jag har svårt att tänka mig de säljer så mycket prestigeroséer. Nu har jag inte som ovan nämnt testat just cristal rosé eller DP rosé men i övrigt, är de ärligttalat bättre eller mer till talande än den vita som ändå är väldigt bra?

Nej inte blint, men när du ser färgen och vet att du bränt en mindre förmögenhet när korken poppar så är svaret ja! :p
Vid rätt tillfälle är det kanon och till skillnad från vanlig rosé så finns det fantastiska viner. Kolla denna tråden om du inte gjort det:
http://www.finewines.se/vin/rose-champa ... /#msg41957

Angående release så är det väl det vanligaste att rosén kommer sist med tanke på att många har den som en "ultra" prestige. När det gäller Roederer så släpper dom i stort sett samtidigt, men om du kollar på SB så är det Vinunic som bestämmer och då kan det växla lite beroende på vilka årgångar dom sitter på lager med.
 
Toppen