Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dom Perignon Rosé - vintage 1995

SUPRA

Bäst
Någon Bollinger VVF99 blev det tyvärr inte, så jag får dränka mina sorger med denna trumf: Dom Perignon Rosé - vintage 1995
Det verkar för övrigt inte som jag fick någon Bollinger överhuvudtaget, inte ens GA99 eller GA99 Rosé.

Av en slump så köpte jag ett nytt objektiv igår, och jag gillar ju fotografering så i samband med att vi diskuterar vad jag ska göra med den här flaskan,
hur den ska drickas och till vad, hur länge jag ska lagra den, vad den fått för betyg runtom världen, om någon druckit den och så vidare kan vi väl njuta av några bilder?

Det är kanske lite analt att avbilda sina flaskor, men som sagt för mig handlar det om att kombinera hobbies och inte om skryt.
Delad glädje är dubbel glädje och det kommer mera, det är ett löfte. Såvida ni inte alls vill se sånt här :)

Skumpa-Nov-2008-1.jpg


Skumpa-Nov-2008-2.jpg


Skumpa-Nov-2008-3.jpg


Skumpa-Nov-2008-4.jpg


Skumpa-Nov-2008-5.jpg


Skumpa-Nov-2008-6.jpg


Skumpa-Nov-2008-7.jpg
 

hampus86

Medlem
SV: Dom Perignon Rosé - vintage 1995

jag har motsvarande fast 96:an hemma, som jag inte tänker röra på ett tag.
cellartracker.com brukar jag kolla på ibland, finns en del bra kommentarer.klarar väl iaf en 10 år till, men går bra och dricka nu, beroende på hur du vill ha din champagne.
 
SV: Dom Perignon Rosé - vintage 1995

Har bara druckit 88:an som var den första årgången dom gjorde av rosén. Detta var för ca 3 år sedan.
På plussidan fanns elegans och en begynnande mognad fick vinet att upplevas som väldigt snyggt balanserat.
På minussidan för lite frukt, för lite kraft och en relativt endimensionell karaktär för att vara DP. Dricker mycket hellre Bollinger GA rosé, eller krug för den delen såklart.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Dom Perignon Rosé - vintage 1995

El burro grande skrev:
Har bara druckit 88:an som var den första årgången dom gjorde av rosén. Detta var för ca 3 år sedan.
På plussidan fanns elegans och en begynnande mognad fick vinet att upplevas som väldigt snyggt balanserat.
På minussidan för lite frukt, för lite kraft och en relativt endimensionell karaktär för att vara DP. Dricker mycket hellre Bollinger GA rosé, eller krug för den delen såklart.
88a första årgången av DP rose!? tror inte det!!har inte druckit den så många ggr men har en klar minnesbild av en 85a magnum för nåt år sen ;)
Dom gånger jag provat 88an har jag tyckt att det var en sagolik Champagne, fick du en svag flaska? eller olika smak?
 
SV: Dom Perignon Rosé - vintage 1995

Magnum, sorry mitt fel, jag blandade ihop den gamla damen med DP vad gäller första årgången. Ber om ursäkt för detta. DP 88 var det som dracks i vilket fall som helst.
Jag kan inte svara på om det var en svag flaska, då det är den enda som provats hittills. Den låg sist i provningen av sju andra champagner av hyfsad kvalitet vilket kan ha dragit ner min sensoriska förmåga något. Men just då var jag en aning besviken... Får väl göra ett nytt försök inom kort, jag är inte den som kan ändra på mina åsikter i det här fallet ;)
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Dom Perignon Rosé - vintage 1995

El burro grande skrev:
Magnum, sorry mitt fel, jag blandade ihop den gamla damen med DP vad gäller första årgången. Ber om ursäkt för detta. DP 88 var det som dracks i vilket fall som helst.
Jag kan inte svara på om det var en svag flaska, då det är den enda som provats hittills. Den låg sist i provningen av sju andra champagner av hyfsad kvalitet vilket kan ha dragit ner min sensoriska förmåga något. Men just då var jag en aning besviken... Får väl göra ett nytt försök inom kort, jag är inte den som kan ändra på mina åsikter i det här fallet ;)
Smaken varierar ju, men jag tycker det är en magisk bra Champagne. Bättre lycka med nästa flaska!
 
SV: Dom Perignon Rosé - vintage 1995

Skall absoult ge den fler chanser i framtiden.
Egentligen ska man ju alltid ha minst en reservflaska redo om man råkar öppna en som eventuellt kan vara lite svajig.
 

Jörgen

Medlem
SV: Dom Perignon Rosé - vintage 1995

Drack en -82a för ett antal år sedan på våran bröllopsdag (vi gifte oss 1982...), det var en fantastisk flaska (även om tillfället säkert påverkade vårt omdöme ;)) garanterat den vackraste rosé vi sett, glödande orangeröd, med ljuvlig mousse mm, mm. Dåförtiden kom den i trächatull med en graverad kopparetikett inlagd i locket (har kvar lådan och tombuteljen...), klass!
Tycker nog att det var den särklassigt bästa roséchampagnen jag druckit.

Lite avis är jag nog, det är nog den optimala romantiska buteljen att kunna bjuda på!
 

anders

Medlem
SV: Dom Perignon Rosé - vintage 1995

Att bli besvinken på DP är inte svårt, det händer i stort sett varje gång. Nu i torsdags natt var det dock ok om man betänker omständigheterna:
Jag var redan ganska knall, magnumflaskan med Taittinger NV var tom, DP:n var gratis och den dög till att skölja munnen medan jag rökte garre. Men prestigenivå? Nä... en champagne på den här nivån ska inte som framträdande kännetecken ha bitterhet. Det verkar som att de bästa druvorna i den här drycken tas från Premier Cru-lägen i den nedersta kvartilen av klassningen och merparten ligger under det (mycket PM från Aube?).
Den Comtes (98 var det vill jag minnas) som Larsson knäckte upp därefter var låååååååååångt mycket roligare. (Du är förlåten för din krönika. Lättmutad? Jag? You bet!)
 
Trådskapare
SUPRA

SUPRA

Bäst
SV: Dom Perignon Rosé - vintage 1995

Jag ångrar faktiskt lite att jag köpte den.

Skulle lagt pengarna på Krug Rosé istället.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Dom Perignon Rosé - vintage 1995

SUPRA skrev:
Jag ångrar faktiskt lite att jag köpte den.

Skulle lagt pengarna på Krug Rosé istället.
Inget att ångra. Kommer bli en lysande Champagne! Annars lär den vara lättsåld ;D
 
Toppen