Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Domaine Coursodon

Var på en provning hos Caviste idag som tagit sig an utmaningen att omvända mig vad gäller Rhone och Syrah. Jag kan avslöja att han inte lyckades men de vinerna som jag drack är kanske några av de som varit närmast min smak, väldigt precisa och rena viner med balans samt struktur. En bra vinmakare, Jérôme Coursodon, gör helt klart skillnad.

2010 Domaine Coursodon St. Joseph Silice.
Väldigt blommig näsa med rik , fyllig smak. Bra tanniner men saknar lite längd. Ett vin som jag tror väldigt få personer ogillar. Absolut en charmig bekantskap. Med lite mer luft tycker jag personligen blommigheten blev lite för dominerande. Doftmässigt ligger den nära bourgogne så det kan jag väl ge de som hävdar likheten.

2010 Domaine Coursodon St. Joseph L'Olivaie. Mycket mer frukt och jordighet I förhållande till Silice. Inte lika blommig och ett vin som idag är betydligt mer slutet. Mer ek och kraftigare tanniner. Man får söka på ett helt annat sätt i det här vinet och det måste ligga ett antal år för att börja öppna sig. Helt klart ett vin för källaren

2010 Domaine Coursodon St. Joseph La Sensonne.
Av de tre min favorit, inte lika insmickarande som Silice men mer öppna toner än L'Olivaie. Blyerts, svarta vinbär, lite stendamm. Fantastiskt rent vin , även med min smak och en fin struktur och balans. Måste få luft och växte mest av de tre den korta tid jag hade dem i glaset. För att vara en Syrah så var det ett vin som jag kan förstå storheten i. Med lite tid i källaren kanske jag skulle bli omvänd, vad vet jag.

Tog efter provningen en tur förbi Jonas då jag hade ett litet Pinot sug som etablerat sig under dagen och drack en 2009 Domaine Michel Gros Nuits St. Georges Les Chaliots. Öppnar upp sig på som många 2009or gör men det känns som vinet är på väg in i någon fas. Mycket plommon, körsbär , mint och läder fyller näsan men vinet känns lite ofärdigt. Gott men tanninerna är inte helt i balans och frukten är inte lika framträdande som i doften. Gott men låt ligga för framtida bruk
 
Toppen