Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Domaine Raveneau - köpråd önskas

Elvis

Medlem
En vinvän i London undrar om någon har en uppfattning om dessa viner, alla från Domaine Raveneau:

Chablis 1er Cru Montee de Tonnerre 2007
Chablis 1er Cru Vaillons 2007
Chablis Grand Cru Blanchots 2006
Chablis Grand Cru "Valmur" 2003

Jag lovade att fråga experterna här på forumet.
 

Helen

Medlem
SV: Domaine Raveneau - köpråd önskas

Elvis skrev:
En vinvän i London undrar om någon har en uppfattning om dessa viner, alla från Domaine Raveneau:

Chablis 1er Cru Montee de Tonnerre 2007
Chablis 1er Cru Vaillons 2007
Chablis Grand Cru Blanchots 2006
Chablis Grand Cru "Valmur" 2003

Jag lovade att fråga experterna här på forumet.

Shit, köp allt du kan från honom han är helt underbar!.

jag vill gärna köpa kan vi inte dela?
 

Keen

slan
SV: Domaine Raveneau - köpråd önskas

Var inte du med när 88:an drog fram en Raveneau 5 minuter innan vi var tvungna att dra från Grappe en gång? Eller hade du redan gått då...Iallafall, sjukt gott! Köp köp köp!
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
SV: Domaine Raveneau - köpråd önskas

Efter att jag framfört det här kommer min käre vän garanterat köpa så mycket han får. ;D
 

chambertin

Medlem
SV: Domaine Raveneau - köpråd önskas

Elvis skrev:
En vinvän i London undrar om någon har en uppfattning om dessa viner, alla från Domaine Raveneau:

Chablis 1er Cru Montee de Tonnerre 2007
Chablis 1er Cru Vaillons 2007
Chablis Grand Cru Blanchots 2006
Chablis Grand Cru "Valmur" 2003

Jag lovade att fråga experterna här på forumet.

Raveneau är best-of the-best i Chablis utan tvekan (och inte så lätt att få tag på heller) så är priserna ok så säg till honom att köpa vad han får.
1:er Crû brukar ligga runt 45-65 EUR och Grand Crû-vinerna ungefär det dubbla. Inte billigt men vill man ha det bästa så..
Å andra sidan är det helt ok om man jämför med bra vit Bourgogne.
Och som Jos skriver så är det ju fullkomligt lysande skumpa utan kolsyra (vad tror ni om att köra en Brocard "Les Clos" i Sodastreamern till helgen ?). ;D

Off topic så tycker jag William Fèvres Grand Crû-viner är ett riktigt bra alternativ och det gräver inte riktigt så stora hål i plånboken som Raveneau.
 

Arvid

Medlem
SV: Domaine Raveneau - köpråd önskas

Köp, om du får! Raveneau brukar vara hårt allokerat och inte nå mycket längre än till restaurangerna och de riktigt gamla lojala. Enda jag provat av dessa är dock Blanchots 2006 och den smakar GOTT.
 

Helen

Medlem
SV: Domaine Raveneau - köpråd önskas

Jag drack en 1cru Fouêt 2004 av Raveneau igår hos Mattias Dahlgren och den var helt ok, den är inte
lika bra som en 1cru montee de Tonnerre men ändå en jävligt trevlig chabli.
Vad som däremot var mindre trevligt var matupplevelsen hos Mattias, den var katastrofdålig.
Jag ska berätta senare om allt men just nu är jag fortfarande för irreterad över den uteblivna matupplevelse som man ska få av en 2-stjärna.
 

anders

Medlem
SV: Domaine Raveneau - köpråd önskas

Kan rekommendera Anders Levanders bok "Möten med Chablis", mycket trevlig läsning med bland annat en solid genomgång av de bästa producenterna. Raveneau och Dauvissat hålls i princip på delad första plats. Fevre är på marsch upp på toppen av pallen också.
 
Toppen