Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dometic CS200VS

Jag har ett vinlagringsskåp från Dometic av åvanstående modell med glasdörr.
Jag har skåpet stående så att det under någon timme per dag faller solljus på skåpdörren. Min fråga är om det är något att vara orolig över eller om dörren tar hand om alla skadliga solstrålar? Jag vill inte flytta skåpet så om jag behöver extra skydd, vad rekommenderar ni då? Solfilm?

/Robert
 

Tristanqx

Medlem
SV: Dometic CS200VS

Är ingen expert men det låter inte optimalt att ha direkt solljus på ett vinlagringsskåp,
även fast dörren är tonad och har ett UV-filter.

(Ett UV-filter tar enligt tillverkare bort upp till 95% av de skadliga solstrålarna.)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Dometic CS200VS

Jag betvivlar faktiskt att det är något direkt problem med UV-strålning på en vinkyl. Till att börja med är genomskinligt fönsterglas inte särskilt genomskinligt för UV (det är inte så vanligt att bli solbränd av att sitta i fönstret), sedan är ju de oftast mörka flaskorna också rätt ogenomsläppliga.

Men är det då inget problem med flaskor som står i solljus kan vän av ordning undra? Jo, det är det. Men problemet lär i första hand bestå av uppvärmning, inte av direktverkan av UV. Direkt innanför ett skyltfönster kan det bli rejält varmt. På sommaren längre söderut kan det bli så varmt att viner direkt tar skada av själva uppvärmningen. Dessutom blir det rätt torrt där sådan uppvärmning sker. Dagliga temperaturskillnader, rejäl skillnad mellan dag- och nattemperaturer, torr luft - se där en riktig korkdödande kombination, och så börjar vi få ytterligare oxidationsproblem m.m.! Så köp aldrig någonsin vinflaskor som stått i ett skyltfönster!

Så det är alltså uppvärmningen som solstrålningen orsakar, som du ska vara bekymrad över. Om vinkylen klarar av att hålla temperaturen även vid direkt solbelysning, och luftfuktigheten är OK, tror jag att dina problem begränsar sig till en högre elräkning. Om vinkylen däremot inte klarar av att hålla konstant temperatur, bör du nog flytta på den.

P.S. Om någon känner till fall där viner verkligen tagit skada av UV-strålning trots att temperaturen varit OK och de befunnit sig bakom tre skikt av mer eller mindre UV-absorberande glas (flaska, vinkylsdörr och fönsterglas), är jag nyfiken att veta.
 

Henrik J

Medlem
SV: Dometic CS200VS

Jag har också ett vinskåp med glasdörr (dock av enklare modell än Dometic). Även om jag inte tror att det är någon större fara så har jag tagit det säkra före det osäkra och satt en svart plastvinyl på insidan av glaset. Det blev jäkligt snyggt (ser ut som svart, ogenomskinligt glas helt enkelt) och helt och hållet mörkt i skåpet. Det känns lite bättre i min själ när jag vet att mina flaskor ligger i totalt mörker.
 
Toppen