Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

DRC Lafite Languedoc

Någon som provat DRC Lafite Languedoc?

AwWaQBeCQAILjwH.jpg


Nu när den kinesiska marknaden tar över har vi en hel del sköna blandningar att se fram emot.

https://twitter.com/BigSiTheWineGuy/sta ... 62/photo/1
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: DRC Lafite Languedoc

Anders Landström skrev:
Någon som provat DRC Lafite Languedoc?

AwWaQBeCQAILjwH.jpg

Hmmm.... i Bordeaux har jag fått intrycket att ett slottsnamn bara är "skyddat"/unikt i sin appellation. Lafit(t)e förekommer, för all del i kombination, i ett antal slott utöver Château Lafite i Pauillac, t.ex. Smith Haut Lafitte. Det andra, lite halvkända, Château Latour kallas ju alltid "Latour á Pomerol" för att skilja det från Château Latour i Pauillac. Ett Château Bel-Air verkar finnas i nästan varje Bordeaux-appellation. På budgetsidan upptäckte jag att den Château Labadie jag köpte i Belgien förra året med kommentaren "jaha, de har moderniserat etiketten, det var väl på tiden!" inte var samma som den Château Labadie från Côtes de Bourg som distribueras i Sverige, eftersom den kom från Médoc. O.s.v....

Men däremot har jag bestämt för mig att man inte får använda appellationsnamn på andra viner, just eftersom de är skyddade ursprungsbeteckningar. Så det är inte fritt fram att skapa ett Château Pauillac i Rhône, eller framställa en Cuvée Côte-Rôtie i Languedoc. (Har dock hittat ett undantag i bolagets sortiment som satt myror i huvudet på mig, nr 73745 heter "Clos de la Roche" och kommer från AOC Chinon, trots att det finns en appellation Clos de la Roche i Bourgogne. Möjligen finns det någon "grandfather"-regel för gamla vinnamn som var i bruk före regelverket infördes, men det är ändå konstigt.)

Det här ser ju ut som ett klipp-o-klistra-arbete med både blanc sec och rouge sec(?) på samma etikett... fast varför man vill göra en sådan sak i en helt annan region, med en helt annan vinstil och helt annat typsnitt fattar jag inte riktigt. Vore väl roligare att döpa en Pinot Noir från Languedoc, en syltig sak med lite toner av bränt gummi och ett pris av € 2,99, till Romanee-Conti? ;D
 
Trådskapare
A
SV: DRC Lafite Languedoc

Riktigt skönt klipp- och klistraarbete. Ta så många namn och referenser som möjligt. Alltid är det något man känner igen :)

lafite_arrow.jpg
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: DRC Lafite Languedoc

Var detta en flaska som på fullt allvar gick upp till auktion i Asien?
 

sunqan

Vinös
"Tappad på Montpellier av Languedocs kullar"
Det är ändå nåt sensuellt över det ;D
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Toppen