Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dricka till nyår?

Jos

Medlem
Vinnördar som vi är så har säkert de flesta redan funderat ut vad som ska korkas upp på nyår och jag tänkte det kunde vara trevligt att få in lite redogörelser för att själv kunna få lite tips och idéer!

Vilka skumpor korkar ni?
Vilka röda?

Rött är ju mer min grej så där har jag inte lyckats bestämma mig ännu men på skumpasidan kör vi bl.a. VV Grande Dame -98, Duval Leroy -96, Stradivarius -96, Henriot -96, Bollinger Mg NV, och Andre Clouet -95, 00, 02.
 

SUPRA

Bäst
SV: Dricka till nyår?

För min del blir det nog "bra standardchampagner" för jag har ingen större lust att vara den enda som poppar
den riktigt dyra flaskan som alla vill dricka ur.

Kalla mig snål, jag känner mig mer som intelligent, vis av erfarenhet.

En André Clouet Rosé på Magnum ligger risigt till.
 

v_skogh

Medlem
SV: Dricka till nyår?

SUPRA skrev:
För min del blir det nog "bra standardchampagner" för jag har ingen större lust att vara den enda som poppar
den riktigt dyra flaskan som alla vill dricka ur.

Kalla mig snål, jag känner mig mer som intelligent, vis av erfarenhet.

En André Clouet Rosé på Magnum ligger risigt till.

Läget är ungefär de samma för mig. Jag plockar nog med mig två flaskor Pol Roger Brut 1999 för de finns väl inte på magnum i sverige?
 

Elvis

Medlem
SV: Dricka till nyår?

För mig blir det en riktigt bra champagne som aperitif, eventuellt också till maten. Har inte bestämt vad än, men kanske Bollinger GA rosé. På tolvslaget blir det någon hygglig standardchampagne.
 

EuphoniC

Medlem
SV: Dricka till nyår?

Har en Krug Grande Cuvée som jag tänkte vara fräck nog att inte alls bjuda ur. :-X

Nån mer billigare NV blir det också.
 
SV: Dricka till nyår?

Bra ämne att diskutera så här års.

Jag har själv gått och funderat en del över den saken och inte riktigt bestämt mig. Då jag tänkte ha det till skaldjur så måste det ju bli välkombinerat. Först hade jag tänkt en Bollinger GA 1996, men jag fick tipset att det var för kraftigt för att passa till skaldjur i ogratinerad form. Just nu överväger jag starkast Salon 1997, då jag uppskattar blanc de blancs (och Salons i synnerhet) friskhet, samtidigt som den anses vara mer tillgänglig än 96-an i nuläget. 2199 kr är dock en del för en årgång som inte är starkare än 97-an, så vi får se.
 
SV: Dricka till nyår?

Klämde en GA -96 häromveckan. Det kanske är den champagne som jag konsumerat mest av de senaste åren (förrådet börjar sina) Fram tills den senaste flaskan har den varit ungdomlig, vacker och fantastiskt bra. Nu verkar den dock ha gått in i någon form av tunnel och börjar gå från barn till pubertet. Om jag var du skulle jag vänta några år med denna och låta den komma förbi målbrottet och låta den utvecklas till en sällan skådad skönhet.

Lite beroende på vilka du har på middagen, kasta pärlor för svin är ju som bekant onödigt, så kan du ju satsa på antingen något äldre eller en NV av bra kvalitet. Larmandier-Bernier Terre de Vertus är exeptionellt bra och finns på SS. En Selosselik skumpa som just nu är helt perfekt att dricka. Är det folk med koll och smak till middagen så är ju Salon 97 att föredra om du inte har något äldre.
 
SV: Dricka till nyår?

Tack för tipsen, El burro grande!

Ditt tips om att GA -96 har gått in i en tunnel blev nog nådastöten för dess chanser att bli årets nyårsskumpa. Vad gäller folk med koll och smak så skall jag inte ha några sådana på middagen, men jag är själv väldigt kräsen. Larmandier-Bernier Terre de Vertus må säkert vara mycket bra för sitt pris (har inte druckit den själv, men misstror inte smaken hos medlemmar av detta forum), men jag vet vad champagner i den prisklassen når upp till i bästa fall (typ Bollinger Special Cuvée klass), och även om det kan vara väldigt gott så är det inte riktigt av superklass, och jag vill nog lägga mig på en högre nivå till nyår. Visserligen har jag inte druckit Salon 1997, men jag är övertygad om att den är ett mycket säkert kort kvalitetsmässigt. Har bara druckit en Salon 1996 hittills (nyår ifjol), och den var oförlöst men mycket ren och finstämd. Jag tycker det skulle vara intressant att prova en mer drickfärdig Salon, och jag har som sagt fattat tycke för blanc de blancs, så jag var och inhandlade en Salon 1997 på Systembolaget i Nordstan idag.
 
Toppen