Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Druvblandningar

Zingo

Medlem
Försökt söka men inte hittat någon relevant tråd så ursäkta om det redan finns någon diskussion någonstans...
Har en liten fundering angående druvblandningar/blends. Läser man etiketter/bolis och druvfördelning ser man ibland förhållanden där vissa druvsorter enbart är 2-3% representerade, för mig borde så låg halt bli försumbar? Vad är orsaken att man har så låg andel? Är det verkligen märkbart i den omfattningen? Skiljer druvor så mycket att man kan få ut dess karaktär eller styra vinet åt ett viss håll?
Jag har inget speciellt smaksinne eller kunskap så jag skulle kunna urskilja detta. Eller är det helt enkelt så att producenterna kastar i det som finns på "vingården" för att inte behöva ödsla något? (Tycker mig sett detta mest på viner från södra Rhone)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Försökt söka men inte hittat någon relevant tråd så ursäkta om det redan finns någon diskussion någonstans...
Har en liten fundering angående druvblandningar/blends. Läser man etiketter/bolis och druvfördelning ser man ibland förhållanden där vissa druvsorter enbart är 2-3% representerade, för mig borde så låg halt bli försumbar? Vad är orsaken att man har så låg andel? Är det verkligen märkbart i den omfattningen? Skiljer druvor så mycket att man kan få ut dess karaktär eller styra vinet åt ett viss håll?
Jag har inget speciellt smaksinne eller kunskap så jag skulle kunna urskilja detta. Eller är det helt enkelt så att producenterna kastar i det som finns på "vingården" för att inte behöva ödsla något? (Tycker mig sett detta mest på viner från södra Rhone)
Bra fråga där jag misstänker att det lär dyka upp ett flertal intressanta svar!

I viss mån lär även små andelar av rätt typ av kompletterande druvor bidra med subtil komplexitet och strukturell balans. I vissa fall även extra socker (viognier i Côte-Rotie vid samfermentering exempelvis) och till viss del troligen för att dryga ut det ”finare” druvmaterialet som du själv är inne på.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag gissar hej vilt nu, men kanske är det lite som i matlagning? Majoriteten av rätten består av köttfärs, men om man har i lite vitpeppar, kanske 2-3% av totalen så får man upp hettan och får fram de andra smakerna bättre?
 
Kan det inte vara så att i vinfältet har dom en blandning av druvsorter. Dom vet på ett ungefär hur stora andelar det finns av var sort. Vid skörd sorterar dom inte efter sort utan allt på en gång.
 
V

Vincent H

Kan det inte vara så att i vinfältet har dom en blandning av druvsorter. Dom vet på ett ungefär hur stora andelar det finns av var sort. Vid skörd sorterar dom inte efter sort utan allt på en gång.
Jo det händer, speciellt portvin görs det så och när allt plockas oberoende av druva kallas det en fieldblend.

Försökt söka men inte hittat någon relevant tråd så ursäkta om det redan finns någon diskussion någonstans...
Har en liten fundering angående druvblandningar/blends. Läser man etiketter/bolis och druvfördelning ser man ibland förhållanden där vissa druvsorter enbart är 2-3% representerade, för mig borde så låg halt bli försumbar? Vad är orsaken att man har så låg andel? Är det verkligen märkbart i den omfattningen? Skiljer druvor så mycket att man kan få ut dess karaktär eller styra vinet åt ett viss håll?
Jag har inget speciellt smaksinne eller kunskap så jag skulle kunna urskilja detta. Eller är det helt enkelt så att producenterna kastar i det som finns på "vingården" för att inte behöva ödsla något? (Tycker mig sett detta mest på viner från södra Rhone)
Som @Mattias Schyberg skrev så är Viogner en vanligt druva som blandas ner i Côte-Rotie, anledningen är inte bara att det får en viss blommighet utan oftare för att göra färgen djupare på vinet under kallare årgångar. Jag kan inte kemin 100% men en blend med viogner ger en djupare färg till Syrah. En annan blend som är vanlig i Toscana är att blanda ner en druva som heter "colorino" och precis som det låter så tillsätts den i små mängder för att ge vinet en djupare färg. Så som jag förstått det så är det vanligt att ha få % av en druva för att reglera färgen men det tillsätts också för att förändra exempelvis smak, syra eller tanniner. ;)
 

chambertin

Medlem
Som @Mattias Schyberg skrev så är Viogner en vanligt druva som blandas ner i Côte-Rotie, anledningen är inte bara att det får en viss blommighet utan oftare för att göra färgen djupare på vinet under kallare årgångar. Jag kan inte kemin 100% men en blend med viogner ger en djupare färg till Syrah. En annan blend som är vanlig i Toscana är att blanda ner en druva som heter "colorino" och precis som det låter så tillsätts den i små mängder för att ge vinet en djupare färg. Så som jag förstått det så är det vanligt att ha få % av en druva för att reglera färgen men det tillsätts också för att förändra exempelvis smak, syra eller tanniner. ;)
Att Viognier skulle öka djupet i färgen i en blend med Syrah jfrt med 100% Syrah ställer jag mig vädigt tveksam till och denna artikeln verkar också visa att så inte är fallet.
Cofermentation of Syrah with additions of 5, 10, and 20% (by weight) of the white variety Viognier was followed during winemaking and up to 580 days postpressing to assess the effect of Viognier additions on the chromatic and phenolic composition of the wines. Additions of 10 and 20% Viognier lowered most of the chromatic parameters. At day 580, no differences were observed for tannins and iron reactive phenolics among the wines. Analysis of anthocyanins and flavonols uncovered no differences between 100% Syrah and 5% Viognier wines but the 20% Viognier wines had lower concentrations of anthocyanins and flavonols, suggesting possible dilution of these phenolics. These results suggest that additions of Viognier at the rates studied here neither improve the phenolic composition nor enhance the color stability of the final wines
Spontant tänker jag också på att Hermitage brukar vara djupare/mörkare/tätare i färgen än de flesta Côte-Rôtie jag druckit. Kan ju så klart ha andra orsaker (som mognad, macerationstid, klonurval m.m) men den rimliga förklaringen är ju att 5/10/15% must från en grön druva borde späda ut musten vg färgintensitet. Att Colorino gör det känns ju rimligt då den är känd just för sin djupa och täta färg från ett pigmentrikt och tjockt skal.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Jag gissar hej vilt nu, men kanske är det lite som i matlagning? Majoriteten av rätten består av köttfärs, men om man har i lite vitpeppar, kanske 2-3% av totalen så får man upp hettan och får fram de andra smakerna bättre?
Stämmer nog ganska bra: "It is the pepper on the steak. Without the pepper, it is not the same steak. Even with half a percent you can notice the difference, it’s obvious." Hervé Berland, VD på Montrose, angående petit verdot.
 
Toppen