Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dryck till ostron?

Bubblaren

Medlem
Ikväll skall vi ha liten ostronprovning på tu man hand. Har inte bestämt vad som skall vara i glasen, champagne eller något annat?

Kommer servera de 4 olika sorterna plain med enkom citron samt möjlighet till att testa med rödvinsvinegrette med charlottenlök.

Om champagne, vilken skall jag välja tycker ni?
Clouet 95
Clouet 98
P Peters 98
P Peters 99
Selosse initial
Diebolt 76
Diebolt 79
Bonnaire 99

Varmrätten skall bli torskrygg med rödvinssky.
 

Elvis

Medlem
SV: Dryck till ostron?

Jag tror på en yngre bdb till ostron. Av dina alternativ skulle jag ta Bonnaire 99 men Pierre Peters är också ett alternativ (är det Cuvee Speciale eller vanliga?).
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Dryck till ostron?

Elvis skrev:
Jag tror på en yngre bdb till ostron. Av dina alternativ skulle jag ta Bonnaire 99 men Pierre Peters är också ett alternativ (är det Cuvee Speciale eller vanliga?).

Ja, jag tror inte på Diebolt denna gång.
Av PP har jag den vanliga fr 2002 och specialen från 98, 99, 01 - har flest av 98:an så jag tar gärna den om du tror den passar.
Bonnairen 99 har jag bara 1 kvar av, alltid lika jobbigt att dricka upp den sista av ngt man har och inte kan få tag på :)
 
SV: Dryck till ostron?

Bubblaren skrev:
Ja, jag tror inte på Diebolt denna gång.
Av PP har jag den vanliga fr 2002 och specialen från 98, 99, 01 - har flest av 98:an så jag tar gärna den om du tror den passar.
Bonnairen 99 har jag bara 1 kvar av, alltid lika jobbigt att dricka upp den sista av ngt man har och inte kan få tag på :)
Hmm, av de alternativ som du listar så skulle jag sannolikt fastna för en Initial - avnjöt en dylik till ostron för inte så länge sedan, och det var en mycket lyckad kombination. Speciellt om man tar det lite försiktigt med tillbehören (ingen vinäger och inte för mycket citron) och låter ostronet gifta ihop sig med Initialens smakrika syra så kan det bli riktigt gott!
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Dryck till ostron?

NonPlusUltra skrev:
Hmm, av de alternativ som du listar så skulle jag sannolikt fastna för en Initial - avnjöt en dylik till ostron för inte så länge sedan, och det var en mycket lyckad kombination. Speciellt om man tar det lite försiktigt med tillbehören (ingen vinäger och inte för mycket citron) och låter ostronet gifta ihop sig med Initialens smakrika syra så kan det bli riktigt gott!

Mmm, jag inser den vore bra till. Men vill hellre ta en PP ::)
Men vilken?
 
SV: Dryck till ostron?

Bubblaren skrev:
Mmm, jag inser den vore bra till. Men vill hellre ta en PP ::)
Men vilken?

Ja, nöden har ju ingen lag... :) Tycker själv att PP Speciale 99 är det bättre vinet, men 98:an skäms säkert inte heller för sig i sammanhanget.
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Dryck till ostron?

NonPlusUltra skrev:
Ja, nöden har ju ingen lag... :) Tycker själv att PP Speciale 99 är det bättre vinet, men 98:an skäms säkert inte heller för sig i sammanhanget.

Du är så skönt anpassningsbar :D

Undra vad de andra säger - säger ngn emot på PP 98 månne?
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Dryck till ostron?

Bubblaren skrev:
Du är så skönt anpassningsbar :D

Undra vad de andra säger - säger ngn emot på PP 98 månne?
Initial till ostronen. Ta PP 98 till torsken ;D
 

Per Stade

Lege artis
SV: Dryck till ostron?

Till ostron rekommenderar jag en bra stout.
Och ingen citron. Ostron skall tuggas helt naturella.
Spar champagnen till torsken.
Vad är det för ostron förresten? Du ska ju
ha provsmakning vad jag förstod.
 
Trådskapare
B

Bubblaren

Medlem
SV: Dryck till ostron?

Nu har jag bestämt mig (stout får det bli en annan gång) och valde PP 99 då jag såg att jag hade flest av den när jag nu rotade runt på hyllorna.

Till torsken sägs det bli en matchande burgund! (inte jag som har torsken på min agenda, men vet den är med rödvinssky och därmed rött i glaset)
 
Toppen