Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dryck till surf'n'turf?

goka

Medlem
Hummer och oxfilé i en surf'n'turf; vad dricker man? Det är märkligt likt Kalvfilé Oscar som jag frågade om för några år sedan här, och då kom vi fram till att några fina Pinot Noir låg bra till. I en annan tråd här rekommenderas mustig champagne, t ex Billecart-Salmon Brut Rosé.

Precis hur vi ska tillaga det hela är inte spikat än, vilket kanske gör det svårt att spika valet, men vilka alternativ ska man överväga?
 

chambertin

Medlem
SV: Dryck till surf'n'turf?

goka skrev:
Hummer och oxfilé i en surf'n'turf; vad dricker man? Det är märkligt likt Kalvfilé Oscar som jag frågade om för några år sedan här, och då kom vi fram till att några fina Pinot Noir låg bra till. I en annan tråd här rekommenderas mustig champagne, t ex Billecart-Salmon Brut Rosé.

Precis hur vi ska tillaga det hela är inte spikat än, vilket kanske gör det svårt att spika valet, men vilka alternativ ska man överväga?
På det här forumet rekommenderas ALLTID Champagne ! ;)

Ärligt talat. Grillad oxfile och grillad hummer ihop ???
Det kan man ju göra två riktigt bra rätter av i stället för en halvdålig som dessutom är svår eller hopplös att hitta ett bra vin till.

"the point s to maximize hedonistic extravagance by ordering the two most expensive things on the menu; that is, the menu is guided not by aesthetic concerns, but for the sake of vulgar display"

Så mitt förslag är att du gör t.ex Wagners hummersallad av hummern (recept här: http://www.icakuriren.se/Mat-Dryck/Rece ... ipeId=1877 ) och till det tar du en riktigt bra mineralstinn Champagne med lite fatkaraktär. Har provat flera olika druvor och viner till det här men det bästa för mig har varit Chablis Grand Crû och BdB Champagne.
Till oxfilén kan du sedan välja väldigt många olika röda beroende på vilka tillbehör du har och då behöver du inte ta hänsyn till skaldjur och umami i rätten heller.
 

Elvis

Medlem
SV: Dryck till surf'n'turf?

chambertin skrev:
På det här forumet rekommenderas ALLTID Champagne ! ;)

Absolut! ;D Och till en klassisk surf'n'turf skulle jag rekommendera en Pinot-driven champagne, kanske en André Clouet Cuvée 1911?

Men visst håller jag med Chambertin att det är synd att blanda två så trevliga råvaror i samma rätt - de blir godare var för sig och med varsitt vin till.
 
Trådskapare
G

goka

Medlem
SV: Dryck till surf'n'turf?

Vi har inte spikat menyn än, men liksom vi körde kaffetema förra året (se tråd om det här: http://www.finewines.se/http://www.finewines.se/phpbb/viewtopic.php?t=7) tänker vi oss USA-tema i år. Surf'n'turf kändes smakligt amerikanskt osmakligt på något vis.

Det kan väl inte vara helt hopplöst att få ihop en bra surf'n'turf?! Och dessutom matcha det med någon dryck? Blir smaklökarna helt förvirrade om man samtidigt kör två olika viner - så länge man håller reda på vad man har på gaffeln? En fet amerikansk cabernet till oxfilétuggan, och sedan smörig chardonnay till smörig hummer?

(André Clouet Cuvée 1911 verkar inte gå att beställa för tillfället)

Men amerikatemat kan vridas på så många andra sätt. Jag gick tankar om att köra kust-till-kust, och börja på östkusten och sedan ta sig till andra sidan på fem rätter. Får se om jag hinner fullfölja den tanken.
 

Lando

Medlem
SV: Dryck till surf'n'turf?

chambertin skrev:
Ärligt talat. Grillad oxfile och grillad hummer ihop ???
Det kan man ju göra två riktigt bra rätter av i stället för en halvdålig som dessutom är svår eller hopplös att hitta ett bra vin till.

Det här är ju så sjukt sant både vad gäller matchningen av kött och skaldjur ihop och omöjligheten att hitta ett vin som passar till båda men smaken är som baken I guess.
 
SV: Dryck till surf'n'turf?

Tror inte på ett rött och mousserande samtidigt. Om du nu ska ha Surf & Turf samt ett amerikanskt tema, kör amerikanska viner, någon lättare Pinot eller kanske en ekad chardonnay. Är ingen stjärna på viner från USA men den finns ju en del på forumet som kan mer

Skulle nog dela upp det på två rätter istället, då kan du köra betydligt tuffare tillbehör också. Men det är bara min smak
 

MD

Medlem
SV: Dryck till surf'n'turf?

Vi grillade hummer och oxfilé tidigare i år, körde aioli till hummern och bea till köttet. Kronan på verket var en Bolli GA 1983 och den höll stånd mot både köttet och hummern utan problem. Champagne och bra nötkött funkar faktiskt bättre än många tror bara man har rejält med pinot och mognad i vinet, Clouet 1911 och Bolli RD 1996 är två alternativ som finns på bolagets hylla just nu.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Dryck till surf'n'turf?

Kan inte ge något bra förslag på dryck, bara ett råd angående hummern.
Grilla den rå eller glaskokt. I annat fall blir den torr och närmast oätbar.
Glaskokt är att föredra för dem, som inte vill klyva en levande hummer.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Dryck till surf'n'turf?

Per Stade skrev:
Kan inte ge något bra förslag på dryck, bara ett råd angående hummern.
Grilla den rå eller glaskokt. I annat fall blir den torr och närmast oätbar.
Glaskokt är att föredra för dem, som inte vill klyva en levande hummer.
Glaskokt?
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Dryck till surf'n'turf?

sunqan skrev:

Nä, varför googla när man kan fråga på ett forum?

(ja, jag googlade. Jag hittade recept innehållande glaskokt hummer, men ingen länk som förklarade själva ordet. Är det något man bara borde kunna, som jag missat, eller?)
 

sunqan

Vinös
SV: Dryck till surf'n'turf?

googla "glaskokt" och ha tålamod :) sidan 5, en PDF med titeln "special" från mackmyra.se :)

(synd att det inte var hr forsman som frågade :) :) )

-sunqan
 
SV: Dryck till surf'n'turf?

sunqan skrev:
googla "glaskokt" och ha tålamod :) sidan 5, en PDF med titeln "special" från mackmyra.se :)

(synd att det inte var hr forsman som frågade :) :) )

-sunqan
Två alternativ.

1. Sök på "glaskokt site:mackmyra.se" och slipp bläddra till sidan 5
2. Klicka på denna länk
 

sunqan

Vinös
SV: Dryck till surf'n'turf?

förresten,
varför inte bara dela hummern? det verkar ju meckigt med att slänga den i vatten om den nu ska grillas :)

:p
 

sunqan

Vinös
SV: Dryck till surf'n'turf?

frågan kom från en kollega, men han sansade sig när han fick tänka lite mer på saken ;)
 

Per Stade

Lege artis
SV: Dryck till surf'n'turf?

Sjödin skrev:
Glaskokt?

"Glaskokning av hummer och havskräftor
Man kan inte koka eller tillaga skaldjur två gånger! Därför
förkokar man hummer eller havskräftor mycket lätt, om de
senare skall tillagas på ett eller annat sätt utan att kokas.
Detta kallas "glaskokning ", eftersom skaldjuren blir lite
"glasartade".
Den korta koktiden ger konsistens, och skaldjuren kan
senare tillagas utan att bli sega. "
Mannerströms skaldjur sid 249


sunqan skrev:
förresten,
varför inte bara dela hummern? det verkar ju meckigt med att slänga den i vatten om den nu ska grillas :)

:p

I samma bok skriver Leif Mannerström:

"När jag var 15 år skulle jag för första gången vara med och koka en äkta hummersoppa.
Kocken klöv hummrarna levande, och det tyckte jag var lite läskigt. "Ska du inte koka den
först?" frågade jag kocken. "Nej det går inte att koka en gris innan man styckar den!" var
svaret."


Leif Mannertröm rules!
 
Trådskapare
G

goka

Medlem
SV: Dryck till surf'n'turf?

Ont om feta champagner i Växjö för tillfället. Bolagets lagersaldo verkar paj för tillfället, men gissningsvis har jag inte mycket att välja på.

Kommer man någon vart med Bollinger Special Cuvée eller Clouet Millésimé? Rose är inte att tänka på, om vi nu envisas med att blanda oxfilé med hummer i en surf and turf?
 

Elvis

Medlem
SV: Dryck till surf'n'turf?

Bollinger, Pol Roger och Roederer gör alla bra standard-NV som brukar gå att hitta även i mindre SS-butiker. De två förstnämnda finns ofta på magnum också! (Och om du väljer Roederer så är det Brut Premier du ska ha, inte den söta Carte Blanche som har en snarlik flaska.)
 
Toppen