Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Dryckesauktioner i Sverige och utomlands

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
han har sådan i sin privata källare..men svårt o tänka mig att han skulle sälja då han själv uppskattar dem väldigt mycket :rolleyes:
Han kanske uppskattar pengar ännu mer? ;)
Och vem kan klandra honom i så fall? Om jag hade varit smart nog att köpa en lastpall Salon 1997 och 1999 när SB reade ut dem ca 2014-2015 (det fanns väl ett tag åtskilliga hundra 99or i lager? Vininfo.org säger 1890 kr/st?), hade jag definitivt sålt dem idag snarare än behållit dem. Wine-Searcher-utpriset är ju 1300-1400 euro idag, trots att Salon-fantasterna tyckte att 1999 "inte var en riktig Salon" när den kom! Fast å andra sidan gillar jag bl.a. Krug bättre än Salon, så det kanske är en dum jämförelse.
Sedan är frågan vad man skulle köpa istället för pengarna, för det mesta bubblande i prestigeklass som jag gillar har de senaste åren endera stigit en hel del i pris, eller stigit absurt mycket i pris. Och som bekant så går pengar man tjänar på att sälja vin enbart att använda för att köpa nya viner.
 

Dovberg

Medlem
Han kanske uppskattar pengar ännu mer? ;)
Och vem kan klandra honom i så fall? Om jag hade varit smart nog att köpa en lastpall Salon 1997 och 1999 när SB reade ut dem ca 2014-2015 (det fanns väl ett tag åtskilliga hundra 99or i lager? Vininfo.org säger 1890 kr/st?), hade jag definitivt sålt dem idag snarare än behållit dem. Wine-Searcher-utpriset är ju 1300-1400 euro idag, trots att Salon-fantasterna tyckte att 1999 "inte var en riktig Salon" när den kom! Fast å andra sidan gillar jag bl.a. Krug bättre än Salon, så det kanske är en dum jämförelse.
Sedan är frågan vad man skulle köpa istället för pengarna, för det mesta bubblande i prestigeklass som jag gillar har de senaste åren endera stigit en hel del i pris, eller stigit absurt mycket i pris. Och som bekant så går pengar man tjänar på att sälja vin enbart att använda för att köpa nya viner.
Den som sticker ut klart mest är Pierre Peters Les Chetillon som har stuckit iväg helt absurt mycket. Speciellt 2008. Någon som vet varför? Winesearcher säger ett snittpris på strax under 8 k när den såldes för sex års sen för 750 kr styck på SB. Helt otrolig prisutveckling även om den självklart var lågt prisad i Sverige.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Den som sticker ut klart mest är Pierre Peters Les Chetillon som har stuckit iväg helt absurt mycket. Speciellt 2008. Någon som vet varför? Winesearcher säger ett snittpris på strax under 8 k när den såldes för sex års sen för 750 kr styck på SB. Helt otrolig prisutveckling även om den självklart var lågt prisad i Sverige.
Tilllgång <- efterfrågan - kanske ?
 

Magikern

Medlem
Några bra tips på viner som är bättre än man kanske tror på Bukowskis just nu?

Frestande att sitta och vaka men skall man våga ge bud i dessa tider. :p
 

v_skogh

Medlem
Den som sticker ut klart mest är Pierre Peters Les Chetillon som har stuckit iväg helt absurt mycket. Speciellt 2008. Någon som vet varför? Winesearcher säger ett snittpris på strax under 8 k när den såldes för sex års sen för 750 kr styck på SB. Helt otrolig prisutveckling även om den självklart var lågt prisad i Sverige.
Inte svar på din frågan men vinerna ifrån PP tenderar att vara ännu dyrare ute i Europa. Vi är och har varit bortskämda med låga priser på PP under en lång tid. 1350:- för senaste årgången.
Tror jag betalade 450:- för PP Chetillions 1999 (eller special cuvee som den hette då) :)
 

Sarco

Medlem
Jag lade bud på några objekt på senaste auktionen och tänkte inte mer på det. Jag lägger ibland bud på reservationspris, aldrig över utgångspris, på några objekt som jag tycker verkar intressanta och OK prisssatta. Normalt blir jag överbjuden på det mesta, ser det som roligt om jag får hem något roligt till ett bra eller i alla fall ok pris. Den här gången fick jag ett objekt för utgångspris och övriga för reservationspris. Vet inte om det är konjunkturen som spökar? Oavsett blev det lite roliga/intressanta objekt för källaren. Och några för konsumtion i närtid. Nyårsmiddagen börjar sätta sig :)
 

FredrikC

Medlem
Jag lade bud på några objekt på senaste auktionen och tänkte inte mer på det. Jag lägger ibland bud på reservationspris, aldrig över utgångspris, på några objekt som jag tycker verkar intressanta och OK prisssatta. Normalt blir jag överbjuden på det mesta, ser det som roligt om jag får hem något roligt till ett bra eller i alla fall ok pris. Den här gången fick jag ett objekt för utgångspris och övriga för reservationspris. Vet inte om det är konjunkturen som spökar? Oavsett blev det lite roliga/intressanta objekt för källaren. Och några för konsumtion i närtid. Nyårsmiddagen börjar sätta sig :)
Kul för dig! Jag fick betala över utrop på två av tre poster. Den tredje däremot 10% under vilket var ett riktigt kap :)
 

Magikern

Medlem
Jag lade bud på några objekt på senaste auktionen och tänkte inte mer på det. Jag lägger ibland bud på reservationspris, aldrig över utgångspris, på några objekt som jag tycker verkar intressanta och OK prisssatta. Normalt blir jag överbjuden på det mesta, ser det som roligt om jag får hem något roligt till ett bra eller i alla fall ok pris. Den här gången fick jag ett objekt för utgångspris och övriga för reservationspris. Vet inte om det är konjunkturen som spökar? Oavsett blev det lite roliga/intressanta objekt för källaren. Och några för konsumtion i närtid. Nyårsmiddagen börjar sätta sig :)

Får man fråga vad det blev?
 

Sarco

Medlem
Får man fråga vad det blev?
Ja, fråga får man :)

Sauternes: 1978 och 1984 Château Lafaurie-Peyraguey samt Château Rabaud-Promis 1983 för 1800 (utropspris)
Champagne: 2 fl 2008 Dom Pérignon för 4000 (reservationspris, utrop 5000)
Bourgogne: 2 fl 2012 Nuits-Saint-Georges 1er cru les Perrières, Domaine Forey 1280 (reservationspris, utrop 1600).

Jag hade som sagt förväntat mig att bli överbjuden på åtminstone någon av posterna. Det är små summor, ok priser om än inte "kap". Jämfört med dyrgriparna som går så är det såklart ingenting.

Kanske ska nämna att 2008, 2012 och 1978 är jubileumsårgångar för familjen, om någon funderar på 1978 Sauternes :)
 

Fixfred

Medlem
Han kanske uppskattar pengar ännu mer? ;)
Och vem kan klandra honom i så fall? Om jag hade varit smart nog att köpa en lastpall Salon 1997 och 1999 när SB reade ut dem ca 2014-2015 (det fanns väl ett tag åtskilliga hundra 99or i lager? Vininfo.org säger 1890 kr/st?), hade jag definitivt sålt dem idag snarare än behållit dem. Wine-Searcher-utpriset är ju 1300-1400 euro idag, trots att Salon-fantasterna tyckte att 1999 "inte var en riktig Salon" när den kom! Fast å andra sidan gillar jag bl.a. Krug bättre än Salon, så det kanske är en dum jämförelse.
Sedan är frågan vad man skulle köpa istället för pengarna, för det mesta bubblande i prestigeklass som jag gillar har de senaste åren endera stigit en hel del i pris, eller stigit absurt mycket i pris. Och som bekant så går pengar man tjänar på att sälja vin enbart att använda för att köpa nya viner.
Otroligt att Salon 1997 gick för 9800kr har ett gäng hemma som jag köpte på plats när jag besökte dem för 2 år sedan. Fick då betala 400 euro. Funderar nog på att göra mig av med dem. var inte så värst imponerad av 97 inte 9800kr imponerad i alla fall ;)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Ja, fråga får man :)

Sauternes: 1978 och 1984 Château Lafaurie-Peyraguey samt Château Rabaud-Promis 1983 för 1800 (utropspris)
Champagne: 2 fl 2008 Dom Pérignon för 4000 (reservationspris, utrop 5000)
Bourgogne: 2 fl 2012 Nuits-Saint-Georges 1er cru les Perrières, Domaine Forey 1280 (reservationspris, utrop 1600).

Jag hade som sagt förväntat mig att bli överbjuden på åtminstone någon av posterna. Det är små summor, ok priser om än inte "kap". Jämfört med dyrgriparna som går så är det såklart ingenting.

Kanske ska nämna att 2008, 2012 och 1978 är jubileumsårgångar för familjen, om någon funderar på 1978 Sauternes :)
Att sauterner från mindre kända årgångar och inte alltför hypade slott kan gå relativt lågt förvånar mig egentligen inte.
Men däremot att DP 2008 går för 80% av utrop, med tanke på att det ju brukar vara höga auktionspriser på skumpa i Sverige, DP brukar gå bra och det sedan länge råder 2008-hype!
 

Sarco

Medlem
Att sauterner från mindre kända årgångar och inte alltför hypade slott kan gå relativt lågt förvånar mig egentligen inte.
Men däremot att DP 2008 går för 80% av utrop, med tanke på att det ju brukar vara höga auktionspriser på skumpa i Sverige, DP brukar gå bra och det sedan länge råder 2008-hype!
Jag håller med. Lade buden och förväntade mig nog bara ha en chans att vinna de söta vinerna. Men jag är glatt överraskad. Kanske vininflationen kan brytas eller i alla fall pausas!
 

FredrikC

Medlem
Att sauterner från mindre kända årgångar och inte alltför hypade slott kan gå relativt lågt förvånar mig egentligen inte.
Men däremot att DP 2008 går för 80% av utrop, med tanke på att det ju brukar vara höga auktionspriser på skumpa i Sverige, DP brukar gå bra och det sedan länge råder 2008-hype!
Fast dp 08 är urvattnad sen länge. Lite som Cristal 08 när den kom. Så den verkar stabilisera sig nu. Precis som Winston 08.
De e bara Krug 08 som lever rövare fortfarande :D
 
Otroligt att Salon 1997 gick för 9800kr har ett gäng hemma som jag köpte på plats när jag besökte dem för 2 år sedan. Fick då betala 400 euro. Funderar nog på att göra mig av med dem. var inte så värst imponerad av 97 inte 9800kr imponerad i alla fall ;)

Systembolaget fick för övrigt sänka priset på 97an en period efter lansering för att bli av med dem. Runt 1.700 har jag för mig (antecknat att jag köpte mina för 1760 sek).

Men just Salon är ju ett av vinerna som stuckit i pris de senaste åren. Får se vad som händer framåt. Känns som det lugnar ner sig lite på prisnivån på andra viner så kanske kommer det avspegla sig också på den extrema toppen

En sidohistoria kring 1997an är när jag och @Elvis hamnar tillsammans med Raphaël Bérêche en kväll på Grappe och provar bland annat just Salon 1997. Raphaël var väldigt glad då han aldrig provat Salon, eller för att förtydliga, aldrig druckit Salon med dosage (commercial version som han sa). Endast druckit nydegorgerade direkt från källaren då hans vän jobbade på Salon. Det var ingen dryg kommentar eller så då han var uppriktigt glad att få prova vinet som det lsåldes till konsument :)
 
Last edited:

Wintermute

Medlem
Att sauterner från mindre kända årgångar och inte alltför hypade slott kan gå relativt lågt förvånar mig egentligen inte.
Men däremot att DP 2008 går för 80% av utrop, med tanke på att det ju brukar vara höga auktionspriser på skumpa i Sverige, DP brukar gå bra och det sedan länge råder 2008-hype!

En sammanfattning, antal auktionsposter; ~100 "vanliga", ~40 Kravitz, ~20 Chef de Cave, ~10 Luminous.
Staplarna är antal poster. Kurvorna är min, medel och max för kvoten mellan klubbat och utrop.
Jag har inte hittat något enkelt sätt att lyfta ut antal flaskor och liknande per post.

Picture1.png
Picture2.png
Picture3.png


Picture4.png
 
Toppen